Cum putem beneficia de îngrijiri medicale la domiciliu, decontate de Casa de Asigurări. Furnizor: „Suntem puşi în situaţia să acordăm îngrijiri şi «pe caiet»“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Îngrijirea medicală poate fi continuată la externarea din spital prin furnizorii de îngrijiri la domiciliu FOTO arhiva Adevărul
Îngrijirea medicală poate fi continuată la externarea din spital prin furnizorii de îngrijiri la domiciliu FOTO arhiva Adevărul

Când perioada de îngrijiri acordate în spital s-a încheiat, însă pentru tratarea episodului de boală mai e nevoie şi de alte servicii, care pot fi prestate în ambulatoriu, pacienţii asiguraţi pot solicita îngrijiri la domiciliu, medicale sau paliative. Procedura e simplă, bugetul însă face ca aşteptarea să dureze şi luni de zile.

Casa de Asigurări de Sănătate decontează pentru pacienţii asiguraţi servicii oferite de medicul de familie, medicii specialişti din ambulatoriu şi spital, însă în anumite condiţii poate susţine şi alt tip de îngrijiri. Este vorba de îngrijirile medicale şi paliative oferite la domiciliu de furnizorii aflaţi în contract cu CJAS.

Procedeul de a obţine o decizie de la CJAS este relativ simplu. Medicul de familie sau medicul din spital completează o recomandare-tip, stabilind serviciile de care pacientul are nevoie şi perioada pentru care se acordă. Cu această recomandare, pacientul, o rudă apropiată sau reprezentantul legal (ultimele două situaţii sunt cel mai des întâlnite) merg la Casa de Asigurări, în termen de cel mult cinci zile de la eliberare, o depun alături de celelalte documente şi aşteaptă o decizie, în cazul în care decizia este favorabilă fiind necesar să se prezinte la un furnizor din lista celor care sunt în contract cu instituţia emitentă în cel mult 10 zile.

Ce documente sunt necesare

În cazul în care pentru a depune documentele se prezintă chiar pacientul, dosarul va conţine mai puţine documente. Dacă totul se realizează prin reprezentantul legal, la dosar se adaugă şi documentele care atestă calitatea şi identitatea acestuia.

Lista documentelor este următoarea:

- Cerere tip întocmită de împuternicit pentru solicitarea serviciilor de îngrijiri medicale la domiciliu - în original, semnată de imputernicit;
- Declaraţie scrisă de pacient (în original) referitoare la faptul că nu a fost accident de muncă, boala profesională sau accident sportiv (pentru aceste situaţii nu se acordă îngrijiri la domiciliu);
- Declaraţie tip realizată de pacient pentru împuternicit - în original, semnată atat de pacient cât şi de împuternicit;
- Carte de identitate pacient/certificat de naştere  - în copie - semnate conform cu originalul;
- Carte de identitate soţ/soţie/ părinte/fiu/fiică/împuternicit/reprezentant legal - în copie, semnate conform cu originalul;
- Dovada de asigurat: adeverinţă de la angajator în termen de 3 luni de la eliberare în original sau copie; talon de pensie din ultimile 3 luni, adeverinţă de asigurat, după caz, în copie;
- Recomandare medicală pentru îngrijiri la domiciliu în original sau Recomandare medicală pentru îngrijiri paliative în original;
- Bilet de externare pentru recomandarea emisă de medicul din spital la externare - în copie semnate conform cu originalul;
- Alte documete - scrisoare medicală/ reţete/ orice alt document medical care atestă diagnosticile pentru care se face recomandarea, stabilite conform competenţelor şi a curiculei de pregătire - în copie.

Ce servicii pot fi prestate

Lista serviciilor pe care furnizorul de îngrijiri medicale/paliative la domiciliu le poate presta cuprinde peste 30 de repere, cele mai frecvente cazuri preluate de firmele de îngrijiri fiind din sfera chirugicală, pacienţi cu sechele AVC, cu neoplazii etc.
Serviciile sunt, în cea mai mare măsură, de competenţa asistentului medical, însă sunt şi situaţii în care doar medicul are dreptul să le acorde:

- Măsurarea parametrilor fiziologici: temperatură + respiraţie;
- Măsurarea parametrilor fiziologici: puls + TA;
- Măsurarea parametrilor fiziologici: diureză + scaun;
- Administrarea medicamentelor intramuscular/subcutanat/ intradermic/oral/pe mucoase;
- Administrarea medicamentelor intravenos sub supravegherea medicului;
- Sondaj vezical la femei şi administrarea medicamentelor intravezical pe sondă vezicală;
- Administrarea medicamentelor prin perfuzie endovenoasă sub supravegherea medicului;
- Alimentarea artificială pe gastrostomă/sondă gastrică şi educarea
asiguratului/aparţinătorilor;
- Alimentarea pasivă, inclusiv administrarea medicamentelor per os, pentru bolnavii cu tulburări de deglutiţie;
- Clismă cu scop evacuator;
- Spălătură vaginală în cazuri de deficit motor;
- Manevre terapeutice pentru evitarea complicaţiilor vasculare ale membrelor inferioare/escarelor de decubit: mobilizare, masaj, aplicaţii medicamentoase, utilizarea colacilor de cauciuc şi a rulourilor;
- Manevre terapeutice pentru evitarea complicaţiilor pulmonare: schimbarea poziţiei, tapotaj, fizioterapie respiratorie;
- Îngrijirea plăgilor simple/suprimarea firelor;
- Îngrijirea plăgilor suprainfectate;
- Îngrijirea escarelor multiple;
- Îngrijirea stomelor;
- Îngrijirea fistulelor;
- Îngrijirea tubului de dren;
- Îngrijirea canulei traheale şi instruirea asiguratului;
- Monitorizarea dializei peritoneale;
- Aplicarea de ploscă, bazinet, condom urinar;
- Aplicarea de mijloc ajutător pentru absorbţia urinei;
- Evaluarea asiguratului: stabilirea şi aplicarea unui plan de îngrijiri în controlul durerii şi altor simptome asociate bolii şi reevaluarea periodică;
- Evaluarea mobilităţii, a capacităţii de auto-îngrijire, a riscului de apariţie al escarelor sau gradul escarelor, identificarea nevoilor nutriţionale şi recomandarea dietei şi modul de administrare, implementarea intervenţiilor stabilite în planul de îngrijiri şi reevaluarea periodică – de către asistentul medical;
- Masaj limfedem şi contenţie elastică;
- Masaj limfedem cu pompa de compresie;
- Montare TENS;
- Analgezie prin blocaje nervi periferici;
- Administrare medicaţie prin nebulizare;
- Aspiraţie gastrică;
- Aspiraţie căi respiratorii.

Pentru ce perioadă se acordă

Serviciile necesare sunt detaliate în recomandarea medicului, însă de cele mai multe ori, din lipsa fondurilor alocate acestui segment, se „poartă“ acordarea de servicii pentru un număr mai mic de zile decât ar fi necesar, astfel încât un număr cât mai mare de beneficiari să poată fi mulţumiţi. Chiar şi aşa, listele de aşteptare sunt foarte lungi, în judeţele cu un istoric prost de acordare a acestor servicii banii alocaţi ajungând pentru nici 10% dintre solicitanţi. „Avem peste 300 de solicitări şi bani pentru 30“, a comentat, scurt, situaţia preşedintele CJAS Olt, Florin Ciocan.

Teoretic, un pacient nu poate beneficia de mai mult de 90 de zile de îngrijiri medicale, în ultimele 11 luni. În cazul pacienţilor aflaţi în fază terminală, cărora li se acordă îngrijiri paliative, numărul este de 90 de zile în toată viaţa. De asemenea, un episod de îngrijire nu poate să fie mai mare de 30 de zile.

Cazurile sunt prioritizate avându-se în vedere mai multe criterii, statusul  ECOG fiind cel mai important (status de performanta ECOG 4 - pacientul este complet imobilizat la pat, dependent total de alta persoana pentru îngrijirea de bază (igiena, alimentaţie, mobilizare) ; status de performanta ECOG 3 - pacientul este incapabil să desfăşoare activităţi casnice, este imobilizat în fotoliu sau pat peste 50% din timpul zilei, necesită sprijin pentru îngrijirea de bază –igienă şi/sau alimentaţie şi/sau mobilizare ).

Finanţarea, cea mai mare problemă

Lipsa banilor destinaţi acestui segment îi afectează deopotrivă pe pacienţi şi pe furnizori. În judeţele unde sumele de împărţit furnizorilor sunt derizorii (20.000 – 30.000 lei/lună pentru toţi), mulţi au renunţat. Nenorocirea este că anual, la împărţirea fondurilor pentru acest domeniu, o importanţă deosebită o are istoricul acordării îngrijirilor la domiciliu, prin urmare sărăcia se perpetuează.

„Sunt situaţii şi sunt perioade în care facem serviciile «pe caiet», aşteptând eliberarea deciziei de la Casă, pentru că e omeneşte să nu laşi pacientul, mai ales pe cei cunoscuţi, în momente grele. Au fost cazuri când aşteptând acele decizii pacienţii au decedat. Logic, decizia nu s-a mai eliberat, iar să mergi la familie şi să-i spui: «Te costă atât!», sume considerabile, pentru că numai materialele sanitare pot costa de la 30 de lei în sus într-o zi, nu ştiu cine ar putea face asta!“, a declarat Laura Sandu, reprezentantul furnizorului Ella Nursing.

CITIŢI ŞI: Cum obţinem cardul european de sănătate şi când îl folosim: „Nu e valabil dacă ne deplasăm pentru tratament“

Alimentele care sunt o adevărată otravă pentru organism. Medic: „Nu ştiu cum se face, dar toate reuşesc să bifeze nu unul, ci mai multe efecte negative“

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite