Probleme grave reclamate de experţi pe un tronson al Autostrăzii Lugoj - Deva, inaugurat în 2019

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ecoduct la Holdea, pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj - Deva. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL
Ecoduct la Holdea, pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj - Deva. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

Expertizele tehnice realizate în ultimul an pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj - Deva impun măsuri speciale de monitorizare a tronsonului rutier, potrivit CNAIR.

UPDATE Drept la replică transmis de Comsa SA

Reprezentanţii companiei Comsa SA au transmis redacţiei un drept la replică, în care susţin că informaţiile publicate în articol, cu privire la deficienţele arătate în expertiză, au fost prezentate într-un mod tendenţios, „fără însă a se preciza faptul că, pe de o parte, acestea pot fi produse de lipsa de întreţinere a lucrărilor de artă după data încetării raporturilor contractuale, iar, pe de altă parte, fără a se arăta faptul că, chiar potrivit expertizei Iptana SA – societate aflată în insolvenţă, în procedura reorganizării judiciare, se concluzionează faptul că starea tehnică a acestor poduri este de la bună la foarte bună”.

Reprezentanţii Comsa SA au precizat, de asemenea, că starea tehnică a unei lucrări de artă poate fi stabilită exclusiv pe baza unor investigaţii vizuale realizate de expertul tehnic căruia i-a fost stabilită această misiune.

„În cele din urmă trebuie remarcat faptul că rezilierea raporturilor contractuale face obiectul unei proceduri arbitrare, procedură definită de un puternic caracter de confidenţialitate, astfel că orice prezentare a documentelor probatorii ale Părţilor din cadrul procedurii arbitrare în spaţiul media, fără a exista acordul expres al ambelor Părţi este prejudiciabilă”, mai arată Comsa SA.

De precizat că informaţiile la care reprezentanţii societăţii fac referire în dreptul la replică sunt publice, ele regăsindu-se în documentele puse la dispoziţie de CNAIR în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP)

Anexa 1 - Proiect Special - Exploatare Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj - Deva

Ştirea iniţială

Au trecut doi ani de la inaugurarea lotului 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva. Expertizele tehnice realizate în ultimele luni pe tronsonul de 21 de kilometri arată mai multe deficienţe, care impun, potrivit reprezentanţilor Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), o monitorizare specială a lucrărilor.

Cum arată podurile pentru sălbăticiuni, de pe autostrada Lugoj-Deva, la doi ani de la construire VIDEO

Podul verde al Autostrăzii Lugoj - Deva. Cum a ajuns ecoductul pentru animale, la doi ani de la construcţie VIDEO


În 1 decembrie, CNAIR a scos la licitaţie publică serviciile de urmărire specială comportării construcţiilor din Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva. Tronsonul rutier dintre localităţile Holdea şi Ilia, a fost deschis circulaţiei în decembrie 2019, însă reprezentanţii CNAIR au reclamat atunci calitatea slabă a lucrărilor.

„Beneficiarul se aşteaptă ca în urma prestării acestor servicii va obţine informaţii şi recomandări în vederea menţinerii autostrăzii într-o stare care să permită  desfăşurarea traficului în condiţii de siguranţă şi pe cât posibil de viteza şi tonajul proiectate”, se arată în caietul de sarcini.

Autostrada Lugoj - Deva. Şoferii scapă de restricţiile de viteză impuse de un an pe sectorul Ilia - Holdea

VIDEO Autostrada Lugoj - Deva: restricţii de tonaj ridicate pe Lotul 3. Camioanele vor putea circula pe el


Serviciile solicitate sunt estimate la valoarea maximă de trei milioane de lei, iar contractul se va derula pe 24 de luni. Urmărirea specială este necesară, după ce expertizele tehnice realizate de IPTANA (Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene) pe Lotul 3 al autostrăzii au arătat mai multe neconformităţi în ce priveşte calitatea lucrărilor şi a materialelor folosite la drum. 

Probleme la pasajul de la Holdea

Astfel, conform expertizei tehnice, la pasajul peste autostradă de la km 56+505 (Holdea) unde Drumul Naţional 68 A Deva – Lugoj traversează oblic autostrada s-a constatat că terenul prezintă semne clare de alunecare în zona pasajului, fiind prezente fisuri şi în corpul autostrăzii. În zona pasajului de la Holdea, au mai fost constatate o zonă cu potenţial de instabilitate, precum şi ravenări pronunţate ale taluzurilor.


Autostrada Lugoj - Deva, la Holdea. ADEVĂRUL

autostrada lugoj deva lot 3 foto daniel guta

Fisurile ar putea afecta şi pasajul de la Holdea, de pe DN 68 A, se arată în expertiza tehnică. „Înălţimea mare a terasamentelor la rampele pasajelor peste autostradă şi calitatea materialelor folosite la umpluturi pot favoriza tasări necontrolate, cu efecte grave asupra stabilităţii generale”, arată expertiza.

La pasajul de la km 67 pe autostradă (Dobra) unde autostrada traversează oblic calea ferată şi o bretea a nodului rutier Dobra, în urma expertizei tehnice s-a constatat apariţia unei fisuri în dreptul unei culei, o fisură care, deşi colmatată, are tendinţa de a se deschide în continuare.

La podul de la km 69, unde autostrada traversează oblic râul Mureş, s-au constatat unele fisuri în elevaţiile uneia dintre culei. Fisuri au fost constatate şi în pasajul de la km 73, unde autostrada traversează un drum agricol, potrivit expertizei realizată de IPTANA.

În cadrul expertizelor tehnice mai sunt prevăzute recomandări privind monitorizarea comportării zidului de sprijin de pământ armat a celor două ecoducte din zona Holdea.

„În ce priveşte rezultatele probelor prelevate din corpul drumului, acestea indică faptul că un volum mare de material este susceptibil ca fiind necorespunzător, fiind extrem de dificilă şi costisitoare înlocuirea materialului în situaţia actuală”, se arată în documentaţia prezentată de CNAIR.


Autostrada Lugoj - Deva, la Holdea. Foto: DRDP Timişoara
 

autostrada holdea foto cnair

Urmărire specială a comportamentului construcţiilor în timp

În urma expertizei tehnice, a fost recomandată urmărirea specială a lucrărilor şi construcţiilor de pe traseul autostrăzii în mai multe puncte, zonele Holdea, Dobra şi Ilia, unde sunt pasaje, poduri şi noduri rutiere fiind vizate în principal.

Monitorizarea modului în care se comportă construcţiile de pe Lotul Ilia – Holdea include şi cercetarea trimestrială, timp de un an, a deformărilor unor grinzi din construcţiile autostrăzii. „S-au semnalat deformaţii ale inimilor grinzilor şi se specifică necesitatea măsurării deformaţiilor inimilor grinzilor principale (vizibile în special la grinzile marginale)”, se arată într-o anexă a documentaţiei prezentată de CNAIR. În cazul în care evoluţia deformărilor este continuă, CNAIR va lua măsuri pentru consolidarea acestora.

Măsurătorile solicitate de CNAIR se vor face prin tehnologia InSAR, care urmăreşte captarea cu precizie a imaginilor radar ce înregistrează deplasările între suprafaţa solului şi senzori (SAR un sistem de radar imagistic montat pe sateliţi, în timp ce Interferometria se referă la suprapunerea undelor pentru a detecta diferenţele în timp în fracţiile de lungime de undă), se arată în caietul de sarcini.
 

Inaugurat după şase ani de la semnarea contractului

Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, în lungime de 21 de kilometri, se întinde între Ilia şi Holdea şi a fost deschis traficului în 23 decembrie 2019, după şase ani de la semnarea contractului între fosta Companie Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi Asocierea de firme Teloxim Con SRL, Comsa SA, Aldesa Construcciones SA şi Arcadis Eurometudes SA. 

Constructorii spanioli au obţinut în toamna anului 2013 contractul pentru derularea investiţiei, estimată iniţial la 580 de milioane de lei, fără TVA. Lucrările trebuiau finalizate în vara anului 2016, însă au înregistrat întârzieri de peste trei ani.  În august 2019, contractul a fost reziliat de CNAIR, care a finalizat lucrările rămase neexecutate (circa 1 la sută) în regie proprie. Lotul a fost deschis traficului rutier în decembrie 2019, după şase ani şi jumătate de la începerea lucrărilor, însă cu restricţii de tonaj şi viteză.


Autostrada Lugoj - Deva, la Holdea. ADEVĂRUL

autostrada deva lugoj foto daniel guta


Până în luna mai a anului 2020 an, pe tronsonul de 21 de kilometri, circulaţia autovehiculelor cu masa până la 7,5 tone a fost interzisă, iar viteza maximă admisă a fost de până la 80 km/h în condiţii normale, şi de maximum 50 de km/h, când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă, mâzgă sau pe durata ploilor torenţiale. Din 28 mai 2020 au fost ridicate temporar restricţiile de tonaj (7,5 tone) instituite pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva, iar restricţiile de viteză au mai fost menţinute până în 30 decembrie 2020.

În august 2020, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a atribuit un contract un contract în valoare de 1.412.780 lei care viza realizarea unor investigaţii geotehnice pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, pentru a se stabili calitatea lucrărilor efectuate şi a materialelor folosite la construcţia autostrăzii din vestul ţării.

Vă recomandăm să citiţi şi:

Şase ofertanţi au rămas în cursa pentru construcţia autostrăzii cu cele mai lungi tuneluri din România

Dealul Liliecilor îşi recapătă culoarea. Cum s-a transformat colosul Autostrăzii Lugoj - Deva VIDEO

Autostrada cu cele mai lungi tuneluri pentru urşi, aşteptată de un deceniu. În ce stadiu este investiţia

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite