Cum vă păcălesc comercianţii cu promoţii şi reduceri false. Amenzi usturătoare aplicate de inspectorii ANPC

0
Publicat:
Ultima actualizare:
sursa : ANPC
sursa : ANPC

Nereguli grave găsite de inspectorii Protecţiei Consumatorilor în magazinele din Galaţi. 15 agenţi economici din 16 controlaţi ofereau promoţii şi reduceri false clienţilor.  Au fost 13 amenzi contravenţionale în valoare totală de 50,000 lei si şase avertismente.

Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Galaţi a desfăşurat, timp de două săptămâni, acţiuni de verificare a respectării prevederilor legale în cadrul vânzărilor cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale). Au fost controlaţi 16 operatori economici din judeţ, la 15 dintre aceştia constatându-se abateri de la legislaţia în vigoare.

„Principalele abateri constatate la vânzările promoţionale au fost neprecizarea duratei promoţiei sau dacă aceasta se face în limita stocului disponibil; neafişarea corectă a preţului, adică: lipsa preţului nou; afişarea a două preţuri barate şi a unui preţ nebarat;neafişarea deloc a preţului redus, deoarece reducerea se aplica doar la casa de marcat; informarea incorectă a consumatorilor cu privire la preţul vechi şi la procentul reducerii, prin raportarea reducerii la un preţ mult mai mare decat cel de referinţă, precum şi nscrierea greşită a perioadei promoţiei”, au anunţat inspectorii de la Protecţia Consumatorului.

 Potrivit ANPC, vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora, trebuie să respecte următoarele reguli de fixare si publicitate a preţurilor:

-orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice; preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă;

-preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare, în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării preţului redus;

-orice anunţ de reducere de preţuri, indiferent de forma, modul de publicitate si motivaţia reducerii, trebuie să se adreseze ansamblului consumatorilor si să indice în cifre o reducere în raport cu preţurile de referinţă;

-publicitatea prin catalog şi ofertele de reducere de preţuri, lansate de comercianţii care practică vânzarea prin corespondenţă, pot fi valabile numai până la epuizarea stocurilor, cu condiţia ca această menţiune să figureze vizibil şi lizibil in catalog;

De asemenea, orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoarea absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fără echivoc, pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:

-  fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;

-  fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare;

-  fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

  În celelalte cazuri (vânzări promoţionale), legislaţia impune următoarele reguli:

„ vânzările promoţionale” sunt vânzările cu amănuntul/vânzările cash and carry care pot avea loc în orice perioadă a anului, fără să facă obiectul notificării, cu condiţia ca:

a)  să nu fie efectuate în pierdere;

b)  să se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile;

c)   produsele promovate trebuie să existe la vânzare pe durata întregii perioade anunţate a vânzărilor promoţionale sau comerciantul va informa consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite