Craiova: Calafat-Vidin, podul lenei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii şi bulgarii au cerut la unison prelungirea termenului de execuţie a lucrărilor la podul de la Calafat până la sfârşitul anului 2011. Până acum au fost realizate doar 40% din lucrările de construcţie.

Întâlnirea premierilor român şi bulgar, desfăşurată vineri în ţara vecină, a oferit o adevărată reprezentaţie de strigături. Încolţiţi de tirada de acuze din partea autorităţilor române şi bulgare, constructorii podului Calafat-Vidin, firma spaniolă Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), au dat vina pe români, care sunt mult întârziaţi la lucrările de execuţie a infrastructurii conexe podului şi care nu le-ar fi dat la timp acordurile de mediu pentru a putea demara lucrările. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu a reacţionat imediat numindu-i pe antreprenorii angajaţi de bulgari mincinoşi. „E o minciună cât casa, pentru că nu poţi să spui că nu lucrează aici (n.r. - în Bulgaria) din cauză de malul românesc, unde lucrează o firmă, care întâmplător este tot spaniolă”, a spus Berceanu. Demnitarul român a recunoscut însă că şi pe malul românesc, constructorii trag mâţa de coadă. „Nici pe malul românesc nu stau prea bine. Stau chiar prost, dar asta e o altă problemă”, a completat Berceanu. O problemă pe care oficialităţile române, interesate până acum mai mult de curtea vecinilor bulgari decât de cea proprie, au tot amânat să o rezolve.

Când podul de la Calafat era în aer, se discuta despre Bechet


Autorităţile române şi bulgare au organizat până acum nenumărate întâlniri atât la Vidin cât şi la Calafat în care nu şi-au arătat nemulţumirea faţă de tergiversarea lucrărilor pe ambele maluri deşi acestea nu au fost niciodată în grafic. Pe malul românesc au fost probleme ridicate de exproprieri, apoi cu lipsa banilor pentru acestea, apoi cu licitaţiile şi lista ar putea continua. Deşi mai erau 18 luni până la expirarea termenului de execuţie agreat de Uniunea Europeană pentru lucrări, 31 decembrie 2010, iar pe malul românesc nici nu începuseră lucrările de construcţie, ministrul Radu Berceanu se arăta optimist anul trecut în luna februarie, discutând chiar cu omologul său bulgar despre posibilitatea construcţiei unui al doilea pod peste Dunăre în judeţul Dolj, la Bechet.


Presaţi de timp, premierii celor două ţări au revenit însă cu picioarele pe pământ şi au solicitat vineri la unison Comisiei Europene să prelungească termenul de execuţiei al podului până la sfârşitul anului 2011. Premierul bulgar Boiko Borisov a precizat faptul că, dacă oficialii de la Bruxelles nu vor răspunde favorabil cererii, proiectul va fi stopat. La rândul său, premierul român Emil Boc a declarat că va face tot posibilul pentru ca termenul să fie prelungit. Boc a admis, totodată, că statul care nu respectă termenele de finalizare a proiectelor finanţate de UE poate fi sancţionat politic de către oficialii de la Bruxelles.


Lucrări executate în proporţie de 40%

Autorităţile române şi cele bulgare au semnat acordul de construcţie a podului în martie 2000, însă implementarea efectivă a proiectului a fost amânată din cauza fondurilor insuficiente. Podul, de doi kilometri, este un element cheie pentru coridorul paneuropean de transport, care leagă oraşul german Dresda de Istanbul din Turcia. Valoarea investiţiei este estimată la 226 de milioane de euro, iar guvernul bulgar s-a angajat să acopere 60,7 milioane de euro din costul proiectului. Pe partea română, unde va fi făcută conexiunea cu podul, lucrările, în valoare de 66 milioane de euro, vor fi finanţate din fonduri ISPA. Doar 40% din lucrările la pod care au revenit părţii bulgare sunt gata. Singurul pod care leagă România de Bulgaria, de-a lungul celor aproximativ 610 kilometri cât reprezintă segmentul comun de Dunăre, este în prezent cel de la Giurgiu-Ruse, lung de 2,8 kilometri.

Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite