Serviciul de pilotaj maritim rămâne la Stat. Administraţia Portuară Constanţa va efectua ghidarea navelor

Serviciul de pilotaj maritim rămâne la Stat. Administraţia Portuară Constanţa va efectua ghidarea navelor

Sursa APMC

Curtea Supremă de Justiţie a României a decis ca serviciul de pilotaj să rămână un apanaj al Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa.

Ştiri pe aceeaşi temă

Constanta Port Business Association, forul care reuneşte operatorii portuari, a anunţat că în şedinţa din 17 iunie 2021, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a României a decis definitiv ca serviciul de pilotaj să fie exceptat de la orice formă de concurenţă. 

Acesta trebuie să fie desfăşurat sub controlul statului român, direct de Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, instituţie aflată în subordinea şi coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în mod nediscriminatoriu şi în condiţii egale, în ceea ce priveşte calitatea, timpul şi preţul. 

Despre ce este vorba 

Constanta Port Business Association precizează că a adus la cunoştinţa administraţiei portuare o serie de aspecte negative ale modului de desfăşurare din ultimii ani a acestui serviciu, prin intermediul companiilor specializate.

Forul a subliniat că este necesară eliminarea posibilităţii de negociere a principiilor siguranţei vieţii omeneşti pe mare şi a siguranţei navigaţiei, în beneficiul costului mai redus şi al acaparării unei cote mai mari de piaţă de firmele specializate.

Argumentul este că serviciul de pilotaj al navelor în porturile maritime este un serviciu indispensabil activităţii portuare, care trebuie să se concentreze pe siguranţa vieţii omeneşti, pe siguranţa navigaţiei, pe necesitatea protejării mediului înconjurător şi a infrastructurii de transport naval.

Constanta Port Business Association (CPBA) a înaintat astfel propunerea unui nou cadru de prestare a serviciului de pilotaj în porturile Constanţa şi Mangalia, apreciind că „standardele de siguranţă nu trebuie sacrificate în favoarea intereselor de ordin financiar ale furnizorilor specializaţi sau ale intermediarilor“. 

„Apariţia Ordinului Ministerului Transporturilor nr. 991 din 19 mai 2020 a fost primită cu interes de Constanta Port Business Association, apreciind totodată că derularea acestui serviciu direct de către compania naţională, prin corpul propriu de piloţi şi excluderea concurenţei, reprezintă un prim pas spre a respecta atât opinia Consiliului Concurenţei din România, cât şi poziţia exprimată de Asociaţia Piloţilor Maritimi din Europa (EMPA) în ceea ce priveşte conceptul de siguranţă în jurul căruia trebuie construit un serviciu public de siguranţă.

De aceea, la data contestării Ordinului în instanţă, organizaţia patronală a susţinut atât poziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cât şi a Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” S.A. Constanţa, considerând că demersul autorităţilor este unul coerent, care va genera efecte pozitive, în sensul creşterii gradului de siguranţă a navigaţiei, a scăderii costurilor de operare şi a creşterii, în consecinţă, a atractivităţii portului“, arată un comunicat al CPBA.

În fine, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a României a admis recursul formulat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, casând astfel sentinţa de suspendare a aplicării Ordinului Ministerului Transporturilor nr. 991 din 19 mai 2020, pronunţată iniţial în luna decembrie 2020, de Curtea de Apel Constanţa si a respins acţiunea ca netemeinică. Această decizie este definitivă. Pe scurt - pilotajul românesc rămâne la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa

Pe aceeaşi temă: 

Mizele războiului dintre piloţii de nave şi statul român, care ameninţă să blocheze activitatea în porturi 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările