Răspunsul halucinant al unui ministru privind pasarela de promenadă din Mamaia

Răspunsul halucinant al unui ministru privind pasarela de promenadă din Mamaia

Pasarela din Mamaia

Parlamentarul constănţean Bogdan Bola dezvăluie faptul că autorităţile nu ştiu cine administrează pasarela de la Mamaia.

Ştiri pe aceeaşi temă

Într-o postare pe pagina de Facebook, parlamentul constănţean Bogdan Bola reclamă faptul că ministrul Economiei a dat un răspuns halucinant privind pasarela de la Mamaia:

„Într-o lume perfectă, astăzi am fi avut un Guvern funcţional şi nu am fi audiat propunerile de miniştri în Parlament. În aceeaşi lume perfectă, domnul Năsui nu ar fi trebuit să mai fie pe această listă de propuneri. A fost unul dintre acei miniştri "invizibili" pentru subordonaţii săi, care a fugit constant de responsabilitate şi căruia i-a trebuit aproape un an să dea răspunsul halucinant de mai jos, cu privire la Pasarela din Mamaia:

"Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului poartă discuţii cu lichidatorul SC Litoral SA, privind clarificarea unor aspecte ce ţin de situaţia patrimonială a societăţii, între alte elemente regăsindu-se şi Pasarela Regală din Mamaia. După lămurirea acestor aspecte, se va iniţia proiectul de hotărâre de Guvern pentru înscrierea bunului în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al Statului, iar după înscrierea bunului în acel inventar se va iniţia un proiect de act normativ pentru transmiterea acestuia în administrarea Ministerului Culturii."

Traducerea limbajului de lemn de mai sus: "să fiu nebun dacă ştim a cui e Pasarela". După ce în luna aprilie mi s-a transmis, mie şi Ministerului Culturii, că Ministerul Economiei şi Turismului şi-a exprimat acordul privind transferul dreptului de administrare a Pasarelei de la Cazino în favoarea Ministerului Culturii, aflăm acum că acest lucru nu este adevărat. Din textul de mai sus reiese clar faptul că Ministerul Economiei nu are habar, la acest moment, nici măcar de situaţia patrimonială a Pasarelei...adică a cui este. Nu au acte, aşa că au tras de timp până în acest moment.

Singura soluţie rapidă pe care o văd, pentru a începe o viitoare reabilitare, este ca Primăria sau Consiliul Judeţean Constanţa să intabuleze Pasarela respectivă şi să facă apoi chiar ei acel transfer de proprietate către Ministerul Culturii. Doar acest Minister poate accesa fondurile necesare pentru reabilitare şi are şi specialişti necesari pentru acest lucru. Altfel, Pasarela, care este acum îngropată în nisip pentru conservare (singura metodă viabilă, din păcate), se va distruge în totalitate, până se hotărăsc băieţii "capabili" de la Bucureşti să se mişte să mai salveze ceva din patrimoniul Constanţei“.

Istoria pasarelei

Pasarela din Mamaia, monument istoric, a fost abandonată de autorităţi imediat după Revoluţie. Simbol al staţiunii Mamaia, s-a degradat an de an, a fost spartă cu picamerele, urmând să dispară pentru totdeauna.

Povestea pasarelei din Mamaia începe în anii '30, când guvernanţii de atunci au decis să transforme Constanţa într-o staţiune de importanţă naţională. Despre cum a luat naştere investiţia aflăm de la ing. Constantin Cătuneanu, asistent la Şcoala Politehnică din Bucureşti, autor al cărţii „Două lucrări urbanistice  - acoperirea Dâmboviţei - Pasarela dela Mamaia“, volum aflat în colecţia Bibliotecii Judeţene I.N. Roman din Constanţa.

Necesitatea construirii unei pasarele venea din faptul că „în afară de oraşul Bucureşti, niciun oraş din ţară nu a progresat atât de mult ca oraşul Constanţa. Fiind cel mai important port maritim de pe litoralul nostru, prin care se face un export din ce în ce mai intens, fiind singurul port militar, întrucât adăposteşte şi flota de război şi o staţiune climaterică de prim rang, toate guvernele i-au acordat o deosebită atenţie, creându-i însemnate venituri suplimentare din taxele de export“.

Pe lângă lucrările edilitare, cum ar fi canalizarea, alimentarea cu apă şi cu energie electrică, guvernanţii au decis că sunt necesare consolidarea malurilor şi modernizarea plajei din Mamaia. Astfel, spune autorul, a fost parcelată o pare din plajă pentru a se construi vile pentru vizitatorii care „vor să locuiască în permanenţă la Mamaia şi crearea a două bulevarde ce vor permite un mijloc de transport rapid, comod şi convenabil: unul pe malul lacului Siutghiol, altul pe litoralul mării. În fine, pentru o completă civilizare şi modernizare s-au amenajat: un splendid parc, cu restaurant, cazinou şi terase, numeroase cabine utilate cu tot confortul şi eleganţa, iar ca punct principal de atracţie pentru vizitatori o pasarelă lungă de aproape 130 de metri ce cuprinde ca anexe: 2 tobogane pentru tineret, 2 debarcadere pentru şalupe şi bărci şi o terasă - bar“.

Materiale transportate cu căruţa

Arhitectul care a conceput această bijuterie a fost Victor Ştefănescu. „Executarea a fost destul de anevoioasă fiind într-o epocă a anului când timpul e foarte nestabil. Aproape la 2 zile aveam câte o furtună. Materialele şi sonetele erau transportate pe nişte platforme susţinute pe osii ce în loc de roţi aveau nişte butoiaşe deoarece nisipul ud nu putea suporta presiunea roţilor cu obezi înguste. Chiar materialele ce erau aduse pe plaje erau transportate pe căruţe şi când ajungeau pe nisip erau remorcate de camioane automobile. Pe măsură ce înălţimea apei creştea, se supraînălţa platforma“, aflăm din descrierea execuţiei proiectului.

Lucrarea ce avea 130 metri lungime a fost inaugurată la 15 august 1935 în prezenţa M. S. Regelui, a membrilor guvernului şi a autorităţilor Municipiului şi Portului Constanţa. „În aceeaşi zi fiind şi ziua Marinei, o delegaţie de ofiţeri de marină polonezi a prezentat Regelui nostru o sticlă cu apă din marea Baltică. De pe planşeul barului Suveranul a turnat conţinutul sticlei în Marea Neagră exprimându-şi speranţa şi dorinţa ca amestecul apelor celor 2 mări să devie în viitor simbolul înfrăţirii celor 2 popoare amice, simbol ce a luat formă concretă prin tratatul semnat zilele trecute la ·Varşovia“, scrie autorul.

Pasarela a ajuns în administrarea unei societăţi

Pasarela de la Mamaia a devenit un punct de atracţie al staţiunii. Nu există constănţean sau turist care să nu fi surprins în vreo fotografie bijuteria arhitecturală şi nu puţini sunt cei care au sărit de pe planşee direct în mare.

În prezent, nimic nu mai aminteşte din farmecul de altădată. Pasarela a ajuns o ruină şi s-a luat în calcul demolarea ei. Sfârşitul ei a fost semnat imediat după Revoluţie, când pasarela a ajuns în administrarea „Litoral SA, o companie care a primit la acea vreme mai multe active de pe litoral. Construcţia din 1935 a fost predată printr-un proces-verbal de la Ministerul Transporturilor. Din păcate, compania, care acum este în insolvenţă, nu a făcut nimic pentru întreţinerea şi, ulterior, pentru consolidarea ei, deşi este declarată monument istoric.

În vreme ce pasarela istorică devenea o ruină, Radu Mazăre a comandat realizarea unei noi pasarele, la o distanţă de doar câteva sute de metri.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările