Fără sushi în poşetă la Balul Operei 2019. „Vom avea un bal de inspiraţie vieneză, simplu, elegant, curat”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Balul Operei 2019, care va avea loc în seara de 9 martie, se va apropia şi mai mult de ceea ce înseamnă un bal vienez. Pe lângă invitaţii de calibru, precum soprana Anita Hartig, care a cântat în deschiderea Balului Operei din Viena în 2014, organizatorii au pregătit un eveniment „simplu, elegant, curat” şi insistă asupra unui dress code strict.

Începând cu ediţia din 2018, de când brandul „Balul Operei” a fost donat Operei Naţionale Române din Cluj de omul de afaceri Daniel Metz, organizatorii au renunţat la „excesele” de anii trecuţi de genul prezentărilor de lenjerie intimă a la Botezatu, momentelor de muzică uşoară sau a sarmalelor servite pe scenă.

Directorul Operei, Florin Estefan, a subliniat la conferinţa de presă de prezentare, că insistă ca invitaţii să respecte dress code-ul: „Nu am vrea să fim puşi în situaţia de a interzice cuiva accesul din cauza vestimentaţiei”. Având în vedere că zona destinată publicului se va transforma într-o mare sală de bal la finalul evenimentului, organizatorii vor să se asigre că nu vor fi situaţii în care invitaţii să intre cu mâncare: au fost angajaţi 8 majordomi care îi vor îndruma pe participanţi. 

Estefan a susţinut că doreşte ca balul să semene din ce în ce mai mult cu un bal vienez  - „nu avem o temă, va fi un evenimment simplu, elegant, curat, pentru că nu am inventat noi apa minerală”, iar situaţii de genul unei doamne care şi-a pus sushi în poşetă la una dintre ediţiile anterioare să nu mai existe.  

Nu mai sunt bilete

Balul Operei a fost sold out încă de luni, în ciuda preţurilor care variază de la 260 de lei până la 400 de lei. Dintre cele 500 de locuri disponibile, s-au pus în vânzare doar 50%, restul fiind invitaţii. 

Bulgetul evenimentului - 100.000 de euro - a fost asigurat în proporţie de 100 % din sponsorizări.  

Bal de inspiraţie vieneză

„Propunem şi în acest an un bal al Operei de inspiraţie vieneză, aşa cum a fost în 2018, un eveniment unde publicul nu este doar spectator, ci devine parte a spectacolului. Sala va fi pregătită pentru a conecta zona publicului şi scena; auditoriul se va afla în imediata apropiere a desfăşurării spectacolului şi se va bucura de momente ocazionale de interacţiune cu protagoniştii momentelor vocale şi coregrafice. Consacrat de Johann Strauss la începutul balurilor vieneze, îndemnul Alles Waltzer! va încuraja apoi publicul să ocupe sala transformată în ring de dans şi să valseze până după miezul nopţii, alături de artiştii pe care i-au urmărit în prima parte a serii”, a declarat Florin Estefan, managerul general al Operei Naţionale Române Cluj-Napoca, în cadrul conferinţei de presă de prezentare a evenimentului.

Începând de anul trecut, cu cea de-a 25-a ediţie, Balul Operei este organizat de Opera Naţionala Română Cluj-Napoca şi are ca inspiraţie eleganţa şi rafinamentul renumitului eveniment austriac omonim. „Am propus o abordare clasică, simplă şi elegantă, inspirată de Balul Operei din Viena, iar participanţii au apreciat-o foarte mult şi ne-au încurajat să continuăm în această direcţie. Ne dorim ca şi în acest an să recreăm acea atmosferă specială de muzică, vals, bal – care vine în minte când spui Balul Operei”, a completat Cristian Avram, co-manager de proiect pentru Balul Operei.

Sponsori

Evenimentul din acest an este organizat împreună cu Fundaţia Transilvania Leaders. „Viaţa culturală a unei societăţi este un liant, un element care are puterea de a-i uni pe membrii acesteia şi de a-i ajuta să înţeleagă evoluţia lumii de-a lungul timpului, aşa cum este ea reflectată în operele artistice. Cultura dezvoltă societatea într-un mod armonios, iar iubitorii de cultură sunt mai deschişi şi spre nevoile comunităţii din care fac parte şi, implicit, iau parte activ la dezvoltarea acesteia. Implicându-ne în organizarea Balului Operei, alături de mediul academic, de universităţile clujene şi de Uniunea pe care acestea o formează, cred că reuşim să contribuim şi la dezvoltarea unei comunităţi mai unite şi, în acelaşi timp, iubitoare de frumos”, a explicat Adrian Crivii, preşedintele Clubului Oamenilor de Afaceri – Fundaţia Transilvania Leaders. 

Partenerul principal al Balului Operei, ediţia 2019, este Raiffeisen Bank. „Opera, muzica şi toate modalităţile de exprimare artistică şi culturală reuşesc să vitalizeze atmosfera unui oraş, a unei societăţi, şi oferă noi forme prin care oamenii pot rămâne conectaţi. Investiţia în domeniul cultural susţine nu doar artiştii, creatorii de artă, ci şi evoluţia şi dezvoltarea continuă a comunităţii. Acest domeniu are nevoie de implicarea noastră, a companiilor care activează pe piaţa locală, deoarece face parte dintre pilonii decisivi pentru educaţia oamenilor. Este convingerea noastră că susţinând instituţiile şi evenimentele culturale contribuim la dezvoltarea artei şi a comunităţii clujene în întregul său”, a declarat Lucian Parlea, retail regional director la Raiffeisen Bank Romania. 

Program

Seara Balului Operei va începe cu primirea invitaţilor pe covorul roşu, iar spectacolul va fi deschis prin intonarea Imnului de stat al României şi a Imnului Uniunii Europene. Programul muzical propus pentru această ediţie se traduce prin acelaşi concept al eleganţei pe care se bazează şi scenografia şi include momente orchestrale, solistice – vocale şi instrumentale: valsuri, arii, balade, fragmente muzicale care respectă caracterul dansant, fiind astfel redate şi prin mişcare scenică, prin participarea perechilor de solişti ai Ansamblului de Balet al Operei Naţionale Române clujene. 

Invitaţii speciali ai evenimentului sunt soprana Anita Hartig, tenorul Teodor Ilincăi şi dirijorul Vladimir Lungu. Alături de aceştia, participă soliştii Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca: soprana Lorena Puican, mezzosoprana Alexandra Leşiu, baritonul Florin Estefan, soliştii instrumentişti Giancarlo Palena (invitat) – acordeon, Vlad Baciu – vioară, alături de Orchestra şi Ansamblul de Balet al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, în colaborare cu Studiourile de Balet ale Fundaţiei Culturale „Simona Noja”. Regia artistică este semnată de Mihaela Bogdan, scenografia - de Anca Pintilie, iar coregrafia – de Pavel Rotaru. Designul vestimentar poartă semnătura lui de Ovidiu Pop, iar regizor de scenă este Dan Lupea. 

Invitaţi speciali 

Soprana Anita Hartig, absolventă a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, a debutat în 2006 în rolul lui Mimi din La Boheme de Puccini. Interpretarea desăvârşită avea să-i aducă recunoaştere internaţională. În 2009 a debutat pe scena Operei de Stat din Viena, în rolul Musetta din aceeaşi operă, iar în anii următori a ajuns pe scena Scalei din Milano şi a Operei Regale din Londra. A fost prima absolventă a Conservatorului clujean şi cea de-a doua româncă ce a urcat pe scena Metropolitan Opera din New York. În 2014, a cântat în deschiderea Balului Operei din Viena.

Tenorul Teodor Ilincăi  a absolvit în 2006 Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, fiind numit în acelaşi an prim solist al Operei Naţionale din capitală. Trei ani mai târziu, a debutat internaţional pe scena din Hamburg, cu rolul MacDuff din Macbeth de G. Verdi, şi pe scena Operei din Viena, cu rolul Ismaele din Nabucco, a aceluiaşi compozitor. Printre cele mai importante distincţii se numără Premiul de Excelenţă oferit de UNESCO pentru promovarea României în străinătate. În 2016, a fost învestit cu Ordinul Coroana României în grad de Cavaler. 

Dirijorul Vladimir Lungu, născut în Republica Moldova, este şi el absolvent al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”. În 2002 a dirijat primul spectacol de operă, Don Pasquale, la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca. În 2007 s-a alăturat Operei Mersin State din Turcia, iar între 2009 şi 2015 a fost directorul acestei instituţii; aici, în 2013 i-a fost decernat titlul Dirijorul anului.

Mai puţine premii

Programul serii include acordarea premiilor „Alexandru Fărcaş” pentru tinere talente, „Lya Hubic” pentru excelenţa unei voci feminine şi „Dimitrie Popovici-Bayreuth” pentru excelenţa unei voci masculine (premiu oferit de Raiffeisen Bank). Fundaţia Transilvania Leaders va oferi la Balul Operei 2019 Marele Premiu Transilvania Leaders, distincţie ce se va acorda anual unei personalităţi a comunităţii, pentru întreaga sa activitate. Momentul festiv va fi urmat de o pauză de cocktail – invitaţie la socializare. Elementul definitoriu al serii rămâne valsul, o provocare încântătoare de a dansa alături de artişti. 

Dress code 

La fel ca anul trecut, şi la această ediţie spectatorii sunt rugaţi să respecte dress code-ul oficial: White Tie sau Black Tie Formal. Astfel, în cazul White Tie, domnii pot alege un frac negru, vestă albă şi papion alb, cămaşă, pantaloni şi pantofi negri eleganţi, iar doamnele o rochie de gală, pantofi cu toc, poşetă plic şi bijuterii din pietre şi metale preţioase. Nu se recomandă vestă neagră la ţinuta White Tie. Pentru cei care preferă Black Tie Formal, domnii pot purta tuxedo, papion negru, cămaşă albă, pantaloni şi pantofi negri eleganţi, iar doamnele rochie de gală, pantofi cu toc şi poşetă plic. Ţinutele domnilor se pot închiria de pe itux.ro. În cazul doamnelor, nu se recomandă pantofii cu toc pătrat, părul liber şi dresurile negre.

Vârsta minimă recomandată pentru participanţi este 12 ani. Potrivit organizatorilor, biletele au fost aproape epuizate, mai existând doar câteva opţiuni la balcon. Mai multe informaţii despre eveniment se găsesc pe site-ul instituţiei, www.operacluj.ro. 

Balul Operei 2019 este organizat de Opera Naţionala Română Cluj-Napoca şi Fundaţia Transilvania Leaders. Partener principal: Raiffeisen Bank. 

Opera Naţională Română din Cluj-Napoca a luat naştere în 1919, fiind prima instituţie lirică a ţării şi una emblematică pentru Europa. În decursul anilor, spectacolele de operă şi balet desfăşurate aici au contribuit la dezvoltarea culturii atât la nivel local, cât şi la nivel naţional. 

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite