De ce este atât de greu să rezistăm Facebook-ului. Ce se întâmplă când utilizatorii văd simbolul reţelei sociale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De ce este atât de greu să rezistăm obiceiului de a utiliza reţelele sociale? Pentru că folosirea acestora ne face să ne simţim bine, spun cercetătorii de la Universitatea de Stat din Michigan. Chiar o scurtă expunere la o imagine legată de Facebook (logo, captură) determină o reacţie de plăcere celor care utilizează des reţelele sociale.

De ce este utilizarea reţelelor sociale un obicei la care putem renunţa atât de greu? „Pentru că ne face să ne simţim bine”, a declarat cercetătoarea Allison Eden de la Universitatea de Stat din Michigan, profesor asistent la Departamentul de Comunicare.

Ea şi cercetătorii de la Universităţile Vrije Universiteit din Amsterdam şi Radboud din Nijmegen, Olanda, au efectuat două studii pe utilizatori frecvenţi şi mai puţin frecvenţi de pe Facebook.

Ei au descoperit că şi o scurtă expunere la o imagine legată de Facebook (logo, captură) poate provoca o reacţie de plăcere utilizatorilor care folosesc frecvent reţele sociale, care, la rândul lor, ar putea declanşa „pofta” de reţelele sociale. Combinaţia de sentimente plăcute şi dorinţa intensă de a utiliza Faebook-ul face ca renunţarea la acest obicei să fie foarte greu de realizat.

„Cel mai probabil, acesta mecanism este cauzat de faptul că expunerea pe Facebook este un răspuns învăţat: cum ar fi atunci când copiii învaţă că atunci când nu sunt cuminţi sunt în centrul atenţiei sau ca atunci când câinii învaţă că dacă îşi fac nevoile afară primesc o recompensă. Astfel că e greu să scapi de răspunsurile învăţate”, a spus Eden, citat de Science Daily. 

Recompensa Facebook 

„Oamenii învaţă acest sentiment de recompensă pe care-l primesc atunci când intră pe Facebook”, a spus ea. „Ceea ce arătăm prin acest studiu este că, chiar şi ceva atât de simplu ca şi logo-ul Facebook, văzut pe „peretele” Facebook al unui prieten sau văzând ceva asociat cu Facebook, este suficient pentru a produce această asociere pozitivă”.

În primul studiu, participanţii au fost expuşi unui indiciu legat de Facebook sau unei imagini de control, urmate de un simbol chinezesc. Ei au fost apoi rugaţi să judece dacă simbolul era plăcut sau neplăcut. După ce au fost expuşi la o imagine inspirată de Facebook, voluntarii care utilizează frecvent Facebook au apreciat simbolul chinezesc  ca fiind plăcut mai mult decât utilizatorii mai puţin frecvenţi.

Apoi, în cel de-al doilea studiu, participanţii au primit un sondaj pentru a le măsura dorinţa de a folosi Facebook.

Sentiment de vinovăţie

Din cauza că cedează „ispitei”, oamenii se luptă adesea cu sentimente de vinovăţie, a spus Eden. Dacă încearcă să reglementeze utilizarea Facebook şi eşuează, se simt prost, aşa că se întorc la Facebook şi se simt din nou rău. Este un ciclu de eşec de autoreglementare, a spus cercetătoarea.

Dar, spune Eden, vinovăţia este mai dăunătoare pentru psihic decât lipsa de control asupra reţelelor sociale.

Soluţia ar putea fi eliminarea unor indicii din ecosistemul oamenilor, cum ar fi, de exemplu, eliminarea siglei Facebook de pe ecranul de pornire al telefonului mobil.

„Utilizarea mass-mediei, inclusiv a mass-mediei sociale, este unul dintre obiceiurile cel mai greu de controlat şi în cazul căreia există o rată foarte mare a eşecului atunci când se încearcă limitarea", a spus Eden. „Oamenii încearcă să se controleze şi au cu adevărat dificultăţi în acest sens”.

Citeşte şi

Facebook admite că a recomandat pagini ale propagandei ruse „în unele cazuri“. Dezvăluirile Comisiei din Senatul SUA

Ex-preşedinte Facebook, despre rolul ascuns al butonului „Like“. Cum exploatează „vulnerabilităţile minţii“ reţeaua socială care a acaparat lumea

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite