De ce au dispărut dinozaurii. Cele mai cunoscute teorii privind moartea uriaşilor care au stăpânit Pământul

Dinozaurii au stăpânit Pământul vreme de 180 de milioane de ani. S-au dezvoltat, au evolut şi la un moment dat au dispărut în mod misterios, lăsând în urmă doar fosile. Nici până astăzi nu se ştie cu exactitate de ce şi cum au dispărut dinozaurii. Au fost elaborate, pe baza cercetărilor geologice, o serie de teorii.

Dinozaurii au dominat Pământul timp de 180 de milioane de ani. Aceştia au apărut pentru prima dată în Triasic acum 225 de milioane de ani. Au evoluat într-o multitudine de specii, de la cei mărunţi până la giganţi în adevăratul sens al cuvântului, creaturi care depăşeau ca înălţime un bloc de locuinţe cu patru etaje. Au fost ierbivori sau carnivori, tereşti, acvatici sau zburători.

Au trăit pe toată suprafaţa Terrei iar astăzi încă fascinează şi reprezintă o inepuizabilă sursă de inspiraţie pentru cinematografie sau literatură dar şi pentru cercetare. Rămăşiţele lor fosilisate au fost găsite încă din evul mediu dar abia în secolul al XIX lea au început să fie cercetate din punct de vedere ştiinţific. Până atunci au fost doar dovada existenţei uriaşilor şi dragonilor. După mai bine de o sută de ani de studii, nimeni încă nu ştie de ce dinozaurii au încetat să mai existe. Acum 65 de milioane de ani, aceşti uriaşi ai Terrei au dispărut făcând loc altor specii.Cei mai mulţi specialişti au elaborat teorii privind dispariţia acestora.

Molima care a decimat dinozaurii

Una dintre cele mai cunoscute teorii privind dispariţia dinozaurilor este cea a unei maladii generale care a făcut ravagii în special în rândul dinozaurilor tereştrii.Ar fi apărut la ierbivori, acum mai bine de 65 de milioane de ani în urmă şi s-ar fi transmis la carninvori dar şi la toate creaturile care intrau în lanţul trofic, inclusiv necrofagii. Palenontologul Roy Moodie a sugerat însă că mai degrabă a fost o serie de boli şi afecţiuni tot mai dese care au dus în timp la dispariţia populaţiei de dinozauri. Moodie a ”cartografiat”pe baza descoperirilor problemele de sănătate intiuite pe baza scheletelor de dinozauri. Acesta a iventariat o sumedenie de fracturi,artrite şi o mulţime de alte patologii vizibile la fosile.

Acesta a fost de părere că bolile de care sufereau dinozaurii au ajuns la un climax acum 65 de milioane de ani ducând la dispariţia acestora. Printre bolile cele mai comune au fost infecţiile osoase. Specialişti precum cei de la Universităţiile din Reading şi Bristol din Marea Britanie, cred că de fapt exctinţia dinozaurilor a avut loc treptat, având mai multe cauze, inclusiv probleme de ordin genetic, sau boli transmise genetic. Aceştia sunt de părere că de fapt acum 65 de milioane de ani a fost de fapt deznodământul unui proces de cel puţin 50 de milioane de ani, timp în care dinozaurii au intrat într-un declin lent dar sigur.

Asteroidul care aproape a distrus viaţa pe Pământ

Una dintre cele mai credibile şi acceptate teorii este cea a elaborată de Luis Walter Alvarez, fizician câştigător al Premiului Nobel în 1980 şi fiul său geologul Walter Alvarez. Aceştia cred că de fapt, de vină pentru moartea dinozaurilor este un corp ceresc uriaş care aproape a distrus viaţa pe pământ. Mai precis, ar fi vorba despre un asteroid uriaş care a lovit Pământul acum 65 de milioane de ani în urmă. Cei doi specialişti se bazează pe un strat geologic care demonstrează impactul asteroidului cu solul. Totodată, o altă dovadă palpabilă este craterul Chicxulub din Peninsula Yucatan pe teritoriul Mexicului. Asteroidul sau cometa care a lovit Pământul acum 65 de milioane de ani ar fi avut un diametru de 15 kilometri. Impactul a fost atât de violent încât a produs o undă de şoc capabilă să radă tot în calea ei. Ceea ce s-a întâmplat a ajuns cunoscut drept ”Extincţia din Creatacic-Paleogen” fiind unul dintre cele mai devastatoare evenimente din istoria Pământului.

Dincolo de unda de şoc propagată, lovitura de ciocan a asteroidului a produs numeroase dezechilibre ale ecosistemului. În primul rând, la impact o mare cantitate de gips a fost vaporizat în atmosferă sub forma unui aerosol care a destabilizat grav climatul. Apoi se presupune că oceanul planetar a fost pur şi simplu acidifiat ducând la ruperea lanţului trofic acvatic. Mai mult decât atât, impactul asteroidului cu pământul a provocat un dezechlibru atât de profund încât clima s-a schimbat radical, fiind instaurată un soi de iarnă cu aer greu respirabil şi toxic. În acest climat, cu sursele de hrană distruse, cu aer greu respirabil,  dinozaurii ”non-avieni” au dispărut. De fapt, spun specialiştii, au dispărut toate animalele mai mare de 25 de kilograme. Inclusiv cele acvatice.Se presupune că 75% dintre speciile Pământului au dispărut în urma acestui cataclism. Cele care s-au adaptat au reuşit să supravieţuiască şi să evolueze, dezvoltând noi specii.

Vulcanii ucigaşi

O altă teorie arată că acum 66 de milioane de ani în urmă, 75% dintre speciile de pe Pământ au dispărut din cauza unei erupţii vulcanice masice. Un crater uriaş descoperit în Podişul Deccan, India, arată că de aici ar fi început apocalipsa dinozaurilor. Cercetătorul în geologie, Blair Schoene de la Universitatea Princeton au studiat această ipoteză. Acesta împreună cu echipa sa de cercetători spun că de fapt au existat mai multe extincţii în masă, în ultimii 500 de milioane de ani, ultima având loc acum 66 de milioane de ani, şi a avut ca efect moartea dinozaurilor.

Ceea ce a produs-o susţine această echipă de cercetători este erupţia din India. Aceast ar fi fost atât de puternică încât ar fi acoperit aproape tot continentul asiatic sub un strat de bazalt. Totodată ar fi eliberat gaze otrăvitoare în atmosferă fiind purtate pe toată suprafaţa globului. Erupţia plus gazele otrăvitoare ar fi produs dezechilibre atât de grave încât au dus la extincţia dinozaurilor.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

Geoparcul Dinozaurilor -Ţara Haţegului a fost reconfirmat ca sit UNESCO. De ce rezervaţia este unică în România

Zece motive să vizitezi Munţii Măcinului. Este locul unde păşeşti pe roci mai vechi decât dinozaurii

Botoşani