Comunicarea online: cât de mult creşte productivitatea?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Majoritatea angajaţilor au convingerea că noile tehnologii le-au crescut eficienţa FOTO Shutterstock
Majoritatea angajaţilor au convingerea că noile tehnologii le-au crescut eficienţa FOTO Shutterstock

Comunicarea virtuală a luat locul întâlnirilor faţă în faţă la serviciu şi nici telefonul nu mai este la fel de folosit ca în trecut, după cum arată studiile. Acest canal de comunicare nu este însă neapărat mai eficient decât celelalte în termeni de productivitate.

Canalul preferat de comunicare al angajaţilor de astăzi este, fără dubiu, cel online. Peste 10% din oameni stau întreaga zi în faţa computerului, arăta un studiu realizat de Warwick Business School, din Marea Britanie, şi citat de cotidianul „Daily Mail“. Aceeaşi cercetare arăta că un angajat britanic trimite şi primeşte, în medie, 10.000 de e-mailuri pe an, iar un angajat din cinci nu a mai scris pe hârtie de câţiva ani. De altfel, comunicarea online a cunoscut o expansiune atât de mare în ultimele decenii, încât 25% din angajaţi nu îşi amintesc viaţa înainte de apariţia e-mailului.

Un angajat din zece a declarat, în cadrul aceluiaşi studiu, că nu foloseşte niciodată telefonul în interes de serviciu, iar 48% din ei nu au trimis niciodată o scrisoare. În România, nu există un studiu care să arate cât de mult se bazează angajaţii pe comunicarea online, dar ea a devenit şi la noi foarte populară în ultimii ani.

Tehnologiile noi le înlocuiesc pe cele vechi

Peste jumătate din angajaţi (57%)  îşi verifică e-mailul în afara orelor de program şi majoritatea au convingerea că, procedând în acest mod, sunt mai eficienţi. În viziunea lor, computerele, tabletele şi telefoanele „inteligente“ le creşte productivitatea. Totuşi, această percepţie nu este tocmai adevărată, dacă privim statisticile britanice. De la apariţia e-mailului, productivitatea a crescut în Marea Britanie cu doar 2%.

„Din anii ’50, tehnologia de la locul de muncă a evoluat de la telefoane şi maşini de scris la computere performante şi echipamente mobile de comunicare. Angajaţii se bazează foarte mult pe noile tehnologii la serviciu şi au impresia că lucrul acesta le-a crescut productivitatea. Cu toate acestea, nu ştim în ce măsură tehnologiile într-adevăr ne ajută sau le înlocuiesc pe cele vechi“, crede Will Skillman, de la Warwick Business School.

Avantaje şi dezavantaje

Folosirea e-mailului în detrimentul întâlnirilor directe are avantajul evident că salvează timp, ceea ce înseamnă costuri reduse. Un alt avantaj al acestui canal de comunicare este că oferă angajaţilor posibilitatea de a-şi structura foarte bine informaţiile şi ideile, pe când în comunicarea verbală există riscul de a omite unele subiecte. Comunicarea online permite, de asemenea, verificarea informaţiilor primite ori de câte ori se doreşte. Ea are însă un dezavantaj major: oricât de personalizat ar fi mesajul, el nu poate fi umanizat.

Comunicarea directă, de tipul celei faţă în faţă sau telefonice are avantaje incontestabile în afaceri, spun specialiştii în comunicare. Un dialog direct presupune un grad mai mare de implicare emoţională, iar aceasta are o influenţă pozitivă asupra eficienţei şi productivităţii.  

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite