A vorbi engleză bine la job se traduce în câştiguri mai mari. Cum poţi încasa 34.000 de dolari/lună şi în ce meserii e nevoie de „limba lui Shakespeare”
0Engleza a încetat demult să mai fie doar un accesoriu pe care românii îl folosesc pentru a-şi face vacanţele peste hotare, importanţa reală a limbii engleze apare în contextul vieţii profesionale.
A vorbi engleză bine la job se traduce în câştiguri mai mari, în avansarea în carieră, în statut social şi, nu în ultimul rând, în mai multă libertate. Dar a vorbi engleză bine înseamnă de fapt să fim convingători, iar modul în care ne exprimăm, un zâmbet, o vorbă bună sau un gest de bunăvoinţă contează mai mult decât corectitudinea gramaticală.
De multe ori, fiecare dintre noi poate realiza că nivelul nostru de vorbire şi scriere în engleză nu e tocmai acolo unde ne-am dori. Poate vocabularul nu e suficient de generos sau nu suntem siguri pe regulile gramaticale. Poate vrem să impresionăm un şef din străinătate venit în vizită în România, poate vrem să aplicăm pentru un job nou sau o promovare sau poate ne decidem să mergem pe cont propriu şi vrem să obţinem proiecte din afară, dar ne simţim nesiguri pe engleza noastră. Nevoia de a „ne descurca în engleză” se aplică şi celor care lucrează în industria de ospitalitate (chelneri, recepţioneri), şoferilor de taxi sau Uber, medicilor, avocaţilor, lucrătorilor bancari şi nu numai.
„Limba engleză nu trebuie privită ca un test de competenţă lingvistică, ci ca un mijloc prin care ajungem să putem comunica şi colabora cu oameni de alte naţionalităţi fără să fim constrânşi de gramatică, sintaxă sau morfologie. Când vorbim despre limbi străine, încă există obiceiul de a ne raporta la acest lucru prin prisma unei diplome sau al unui scor bun care ne evaluează nivelul de competenţă, dar acest lucru nu mai este neapărat relevant sau valabil în ziua de azi”, explică Irina Vlad, un trainer care lucrează zi de zi cu oameni ce vor să-şi îmbunătăţească abilităţile de engleză.
Fost expat în circa 10 ţări din Europa până în Asia, Irina a înţeles că de cele mai multe ori comunicarea non-verbală este cea care convinge, care ne apropie de cei din jur, care ne ajută să obţinem un job mai bun, un bacşiş mai mare sau un nou client. Adesea, un zâmbet din partea unui chelner sau o întrebare a unui recepţioner despre cum a fost călătoria noastră până la hotel face mai mult decât corectitudinea modului în care aceştia vorbesc şi le asigură un bacşiş mai mare. „Atenţia, empatia, abilitatea de a-i asculta pe cei cu care vorbim, deschiderea sau onestitatea sunt mai valoroase decât timpul verbelor în engleză, însă toate acestea trebuie exersate în timp ce vorbim în engleză, fiecare aşa cum putem”, explică Irina Vlad.
Cum ne influenţează viaţa profesională o engleză mai bună
În 2019, înainte de pandemie, din totalul turiştilor din România, 21,9% erau străini. Iar în 2020 turişti străini nerezidenţi au cheltuit la noi în ţară 1,179 miliarde de lei. Dintre aceştia, 63,4% au venit în scop profesional pentru afaceri de tipul congrese, expoziţii, târguri, conferinţe şi cursuri. „Aceştia cheltuiesc sume importante în România şi au nevoie de servicii pe măsură. Pentru asta, nu este suficient doar să cunoşti puţină engleză, ci trebuie să comunici empatic şi eficient, arătându-i clientului o atitudine prietenoasă şi faptul că eşti atent la nevoile lui”, explică Irina Vlad.
Toate acestea au legătură parţial cu ceea ce noi, românii ne reproşăm nouă de multă vreme şi anume că serviciile la noi nu sunt grozave şi nu au fost niciodată. Că atunci când mergem vara la mare sau iarna la munte nu beneficiem de aceeaşi calitate a serviciilor, aceeaşi atenţie şi bunăvoinţă, pe care vecinii noştri bulgari sau grecii o fac mult mai bine. Dar asta nu înseamnă că nu putem mai bine.
Un alt domeniu în care este necesar să vorbeşti engleză este domeniul bancar. În România, în anul 2019, conform ONU, numărul străinilor a ajuns la peste 462.000 de persoane, oameni care inevitabil interacţionează cu serviciile băncilor şi care au nevoie de asistenţă din partea acestora în limba engleză. Dacă nu sunt mulţumiţi de serviciile lucrătorilor bancari, clienţii cetăţeni străini îşi pot muta cu uşurinţă conturile într-una dintre celelalte 30 de bănci de pe piaţa românească. Dacă însă sunt mulţumiţi, este foarte posibil ca unul sau mai mulţi angajaţi ai băncii să îşi atingă target-urile pe luna respectivă şi să obţină bonusuri suplimentare, adică mai mulţi bani.
O altă categorie importantă pentru care engleza este extrem de importantă este reprezentată de cei care lucrează în faţa unui laptop, fie că vorbim de IT, resurse umane, dar şi de marketing sau vânzări. Majoritatea are nevoie de abilităţi avansate de limba engleză ca să devină mai vizibili în propria organizaţie. Mulţi dintre ei sunt însă freelanceri care caută proiecte şi clienţi din străinătate, mai ales în perioada post pandemică, când există o deschidere foarte mare către munca de la distanţă, fapt care a permis proiecte din ce în ce mai multe între oameni din diferite părţi ale globului. Pentru aceşti oameni, limba engleză poate să însemne clienţi mai buni, servicii mai bine plătite, iar pentru cei care lucrează preponderent în mediul online poate să însemne libertatea de a lucra de oriunde. Să poţi lucra din orice colţ al lumii cu clienţi chiar şi de pe alte continente este un scop pentru cei mai mulţi freelanceri.
Cum să-ţi îmbunătăţeşti abilităţile de limba engleză
Odată cu pandemia, muncitul de acasă a fost acceptat la scară largă pentru că şi-a dovedit eficienţa. Astfel că şi angajatorii au înţeles că ar putea beneficia de acest lucru la costuri mai mici pentru ei, iar ofertele n-au încetat să apară.
De exemplu compania americană Crossover caută să recruteze din România, cu preponderenţă, manageri IT care să fie plătiţi cu între 17.000 dolari şi 34.000 dolari pe lună, mult mai mult decât sunt plătite job-uri similare disponibile în România. Aceştia pot lucra din România sau din orice loc doresc, prezenţa fizică nefiind un criteriu cerut de angajator. Pentru aceste job-uri e necesar însă să treci printr-un interviu în limba engleză. Deficienţele de comunicare în engleză te pot plasa mai jos în topul preferinţelor celor cu care interacţionezi.
Partea bună este că acest lucru este remediabil într-un timp relativ scurt. Dacă ai o bază de 1.000 de cuvinte în engleză, asta reprezintă aproximativ 80% din necesarul pe care îl vei folosi zilnic. Diferenţa o face atitudinea cu care vorbim engleză, înţelegerea faptului că în comunicare, politeţea şi respectarea graniţelor personale ale celorlalţi sunt extrem de importante, arată trainerul Irina Vlad.