Cum a ajuns cojocul românesc să fie made in India şi vândut de un brand celebru la un preţ exorbitant FOTO

Cum a ajuns cojocul românesc să fie made in India şi vândut de un brand celebru la un preţ exorbitant FOTO

Cojoc Figue FOTO Moda Operandi/La Blouse Roumanie

Pe site-ul unui brand celebru a apărut un cojoc de inspiraţie tradiţional-românească, care a fost vândut la un preţ enorm, fără a fi precizată sursa originală, articolul vestimentar fiind confecţionat în India. Comunitatea online dedicată promovării iei ca brand cultural al României „La Blouse Roumanie“ nu a trecut cu vederea acest fapt.

Ştiri pe aceeaşi temă

„La Blouse Roumanie“ a publicat un articol în care evidenţiază cum pe site-ul Moda Operandi a fost descoperit un pieptar câmpenesc cu bumbi de Năsăud, manufacturat în India, care s-a vândut cu 4392 de euro.
 
De altfel, se pare că majoritatea pieselor de inspiraţie est-europeană din colecţia Figue sunt realizate în India. Mai mult decât atât, o serie de modele de cămăşi româneşti sunt executate manual de artizani indieni pentru brandurile globale.
 
„Este o copie a brandului Figue care i-a schimbat denumirea în Gypsey Vest. Nu pentru că ar fi vrut să ne schimbe nouă identitatea, ci pentru că Stephanie von Watzdorf, fondatoarea Figue, mizează pe stilul nomad, bohemian, gypsy-chic, ce defineşte non-conformiştii cu suflet de artist, liberi, anti-sistem, călători înnăscuţi, care aspiră să descoperă lumea şi povestea ei“, scrie Andreea Diana Tănăsescu, fondatoarea „La Blouse Roumanie“. 
 
Gypsey Vest – FIGUE, fall winter 2018 Photo – Moda Operandi (descoperit de Alina Isakovic, fondatoarea brandului Iiana) FOTO La Blouse Roumanie
    
Pieptar câmpenesc cu bumbi din Năsăud – Portul Popular de Sărbătoare, Elena Secoşan, Paul Petrescu (1984) FOTO Corina Petculescu/La Blouse Roumanie
 
Aceasta este de părere că acest stil, înfloritor în anii ’70, s-a transformat în marketing superficial, fapt generat de „avalanşa fast-fashion şi de vanitatea fiecărui selfie şi influencer de pe Instagram“. 

Fondatoarea „La blouse Roumaine“ subliniază şi faptul că una dintre valorile brandului Figue este chiar celebrarea artizanilor şi a meşteşugurilor tradiţionale: „Oare cât de mult poţi celebra o cultură când îi ştergi originea de pe un obiect căreia îi aparţine, pe care apoi îl copiezi şi îl revinzi ca fiind design de inspiraţie gypsy?“. Totuşi, Andreea Tănăsesc precizează şi că ar putea fi doar o întâmplare nefericită faptul că brandul nu a indicat sursa originală a pieptarului. 
 
Se pare că, spre deosebire de România, India este liderul absolut al ţesăturilor şi broderiilor manuale. Şapte milioane de indieni sunt înregistraţi oficial în sectorul artizanal, dar se pare că numărul lor neoficial depăşeşte peste 100 de milioane. 

Programul de resuscitare al sectorului handmade a început în anii ‘80. Pe atunci, România era în topul exportatorilor de broderii, în topul producţiei de mătase din Europa, în topul cultivatorilor de in şi cânepă.
 
Industria artizanală românească s-a prăbuşit după 1989, după o istorie de aproape 100 de ani. „Pentru un om de afaceri ca Stephanie, e mult mai eficient să colaboreze cu artizanii indieni, organizaţi foarte bine într-un sistem susţinut de statul indian, decât să vină în România, la Bistriţa şi să caute ultimul cojocar de pieptare“, mai notează Andreea Tănăsescu. 
 
Reprezentanta „La Blouse Roumanie“ mai este de părere că acest tip de practică, de a fura elemente tradiţionale din România, a intrat în normalitatea business-ului de fashion. 
 
„E firesc, veşmintele tradiţionale sunt atât de seducătoare, mai ales prin esenţele spirituale sădite în ele cu fiecare generaţie care le-a îmbunătăţit şi le-a transmis mai departe. Expresiile lor vizuale sunt imposibil de recreat azi, între două sezone, iar cea mai simplă metodă de integrare a acestor comori în ultimele colecţii este aproprierea culturală. Şi mai e ceva, sunt gratis, nu costă bani, pe când un designer bun trebuie plătit“, spune Andreea Tănăsescu. 
 
Comunitatea „La blouse Roumaine“ a fost creată în 2012 la scurt timp după ce cântăreaţa Adele apărea în Vogue-ul american purtând o bluză Tom Ford, de fapt o copie a unei ii transilvănene, comercializată cu 5000 de euro.
 
FOTO La Blouse Roumanie


Campania #GIVECREDIT „This is Bihor, not Dior“ derulată de La Blouse Roumaine a început când colecţionari români au descoperit însuşirea creaţiei. Unul dintre aceste furturi a fost comis de Tory Burch, care a copiat sumanul românesc, iar altul este comis de Dior, care a inclus în colecţia sa 2018 o vestă copiată după cojocul binşenesc, din Ţara Beiuşului - Bihor.

FOTO La Blouse Roumanie

citeste totul despre: