„The Washington Post”: jurnalismul nu este gratuit

„The Washington Post”: jurnalismul nu este gratuit

Bob Woodward (stâga) şi Carl Bernstein, jurnaliştii „The Washington Post” a căror investigaţie a dus la demisia preşedintelui american Richard Nixon

Suntem copleşiţi de schimbări tehnologice pe care nu le putem controla. Ziarele sunt lăsate în urmă de instituţiile majore sociale, economice şi politice, scriu editorialiştii cotidianului american „The Washington Post”. Ultima dovadă este vânzarea neaşteptată a The Washington Post, controlat de familia Graham încă din 1933, către Jeff Bezos, fondatorul Amazon, pentru 250 de milioane de dolari.

Ştiri pe aceeaşi temă

Redacţiile au devenit cimitire pentru slujbe. Numărul de angajaţi în domeniul presei, care a atins aproape 60.000, a scăzut sub 40.000 şi continuă să scadă, potrivit rapoartelor Centrului de Cercetare Pew. Audienţa şi publicitarii noştri au plecat spre web sau au fugit pur şi simplu. Veniturile ziarelor din publicitate au scăzut de la 44,9 mld de dolari în 2003 la 18,9 miliarde de dolari în 2012, arată Pew. Veniturile de pe online nu au umplut golul. În 2012, acestea aerau de 3,4 miliarde de dolari, aproximativ triplu faţă de nivelul din 2003.

Am privit cu nelinişte cum The Post reflecta aceste evoluţii. Nu poţi susţine pierderi anuale uriaşe în veniturile de publicitate şi din distribuţia ziarelor (cu 14% şi 8% mai mici în 2012) şi să menţii o afacere viabilă. Totuşi, ziua adevărului a sosit mai devreme decât m-am aşteptat.

Forbes a estimat averea lui Bezoz la 25 de miliarde de dolari. Graham susţine că numai cineva precum Bezos are banii, răbdarea, aptitudinea tehnologică şi consideraţia pentru importanţa ziarelor pentru a ghida The Post din trecutul lui povestit, către un viitor plin de succes.

Odată cu textele şi filmările vin torente de ştiri, informaţii, analize, argumentări, critici, amuzament.  Oamenii nu duc lipsă de lucruri pe care să le citească, ci calitatea este uneori plină de neajunsuri şi adesea de neîncredere. Jurnalismul bun, deşi aproape imposibil, se străduieşte să elimine dezinformarea şi de jumătăţile de adevăruri.

Dar nu este  gratis. Rezidă în independenţa editorială, abilitatea de a urmări poveşti indiferent de nemulţumiri sau de succesul comercial. Cineva trebuie să plătească facturile. Responsabilitatea lui Bezos este să respecte independenţa editorială şi să refacă baza economică.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările