Sunt devastatoare, cu implicaţii atât de grave încât este de înţeles de ce au fost grijuliu ascunse marelui public care, în definitiv, ca peste tot în lume, are strict valoarea de plătitor de impozite, delegându-şi (democratic, prin vot) puterea de a lua decizii către un grup mic de politicieni, cei denumiţi pe drept cuvânt „aleşi ai poporului“. Precum Boris Johnson, Nigel Farage, David Cameron, fiecare adept entuziast al Brexit şi folosind argumente a căror valoare o puteţi şi dumneavoastră judeca după ce le veţi compara cu analiza  făcută de propriul lor guvern. Desigur, este vorba despre „cel mai rău caz posibil“ dar, în mod normal, toate astea nu trebuiau asumate acum, la finele jocului, ci trebuiau discutate, ca ipoteză, în momentul iniţial, atunci când toţi promiteau că Brexit-ul va aduce un viitor strălucit de tipul „Make UK Great Again“, opţiune lăudată de Donald Trump ca singura înţeleaptă. După cum se vede.

Iată punctele care mi s-au părut cele mai importante din documentul ce poate fi consultat în original la finalul acestui articol, difuzat de Guvernul Graţioasei Sale Majestăţi şi realizat pe 2 august 2019 şi, până ieri, clasat drept „official sensitive“:

- Marea Britanie îşi va recăpăta statutul de „ţară terţă“. Relaţia între Marea Britanie şi UE în întregul său este non-simpatetică, multe State Membre (sub presiunea Comisiei) nedorind să înceapă relaţii bilaterale şi să implementeze măsuri unilaterale de protecţie, chiar dacă unele State Membre ar putea fi mai înţelegătoare.

- Nu au fost încheiate acorduri separate cu state membre cu excepţia acordului reciproc de coordonare în ce priveşte securitatea socială cu R. Irlanda. Cetăţenii UE care trăiesc în UK pot, în mare parte, să-şi păstreze toate drepturile şi statutul dobândite înainte de ieşire din UE, în momentul în care se va produce acest lucru.

- Pregătirea sectorului public şi al administraţiei pentru cazul No Deal rămâne la un nivel scăzut şi va fi şi mai mică din cauza absenţei unei decizii clare asupra modului în care se va ieşi din UE (uniune vamală, no deal etc) nu oferă o situaţie concretă pentru terţii care să se pregătească. Mai mult, gradul de pregătire va fi limitat de fenomenul oboselii UE apărute din cauza unei a doua prelungiri a Art. 50 şi care va limita efectiv impactul efectiv al comunicărilor prezente.

- riscurile curente asociate perioadelor de toamnă şi iarnă precum vreme foarte rea, inundaţii şi gripă sezonieră ar putea exacerba câteva dintre consecinţe şi pune la încercare resursele unora dintre partenerii noştri

- va exista o creştere de preţuri pentru consumatorii de energie electrică (individuali sau industruali), asociată cu un impact mai larg economic şi politic...

- aprovizionarea cu medicamente şi produse medicale pe traseele scurte va fi afectată de întârzieri majore, căci 3/4 din aprovizionare se face pe aceste trasee.

- orice întrerupere care ar reduce, întârzia sau opri livrarea de medicamente pentru veterinarii din UK ar duce la scăderea capacităţii noastre de a preveni şi controla epidemiile, iar rezervele industriale nu vor fi în stare să ajungă la nivelul de 4-12 săptămâni

- va scădea aprovizionarea cu anumite tipuri de hrană proaspătă. Dependenţa critică a liniei de aprovizionare alimentară de ingrediente cheie poate fi afectată. În combinaţie, aceste două elemente nu vor produce o lipsă generală de alimente în UK, dar va reduce disponibilitatea şi varietatea de produse şi va creşte impactul asupra grupurilor sociale vulnerabile. Linia de aprovizionare agroalimentară va fi sub presiune crescândă până la Crăciun, în acest moment al anului, cel mai solicitant pentru distribuitorii de alimente. Guvernul nu va fi capabil să anticipeze întreg potenţialul impact asupra lanţului de aprovizionare. Există un risc ca panica la cumpărături să fie cauza sau să exacerbeze problemele la nivelul liniei de aprovizionare.

- protestele şi contra-protestele vor avea loc în UK şi s-ar putea să solicite componente semnificative ale forţelor de poliţie. S-ar putea să existe şi o creştere a nivelului de dezordine publică şi al tensiunilor în comunităţi.

- grupurile sociale cu venituri mici vor fi afectate în mod disproporţionat de orice creştere a preţurilor la alimente şi carburanţi.

- deoarece UK devine „ţară terţă", aplicarea automată a tarifelor UE şi a reglementărilor privind bunurile care intră în Irlanda vor afecta sever comerţul. Ne aşteptăm ca unele companii să-şi oprească activitatea sau să fie relocate pentru a evita să plătească tarife care le-ar face necompetitive sau pentru a nu face comerţ ilegal, dar altele-şi vor continua activitatea, dar se confrunta cu costuri mai mari care vor trebui trecute înspre consumatori. Sectorul agroalimentar va fi cel mai greu lovit. Problemele în sectoarele cheie şi pierderea de locuri de muncă vor duce în mod credibil la proteste şi acţiune directă prin blocarea drumurilor. Preţurile şi celelalte probleme par că vor duce la creşterea economiei ilegale. Asta va fi cu atât mai vizibil în comunităţile unde deja operează grupări criminale sau disidente.

- s-ar putea ca în apele teritoriale ale UK să intre în mod ilegal, sau deja să se afle acolo, până la 282 de vase de pescuit din ţările UE sau EEA (până la 129 de vase în apele englezeşti, 100 în apele scoţiene, 40 în apele Ţării Galilor şi 13 în cele ale Irlandei de Nord), asta din ziua imediat următoare unui No Deal. Este probabil ca asta să producă furie şi frustrare în sectorul britanic de pescuit şi să ducă la ciocniri între echipajele vaselor de pescuit... cu o creştere a nivelului criminalităţii şi, ca rezultat, dispute violente sau blocarea porturilor".

Accesaţi documentul original şi veţi vedea descriere, pe larg, a întregului evantai al consecinţelor. Toate astea, evident, se ştiau de mult timp, documentul acesta este o dezvoltare mai dramatică a celui pe care vi-l prezentam deja în vara anului trecut, atunci când aceste informaţii confidenţaiale fuseseră difuzate la Bruxelles în atenţia corespondenţilor de presă de către surse din delegaţia britanică. Mulţi dintre aceştia, deja, înţelepţi, oameni bine informaţi, au deja a doua cetăţenie şi şi-au achiziţionat locuinţe în diverse ţări din UE. Just in case.

Pe de altă parte, din documentul acesta lipseşte un segment extrem de important, cel legat de consecinţele asupra domeniului apărării şi securităţii, dar şi acela legat de perspectiva, foarte credibilă, privind exacerbarea elanurilor naţionaliste şi independentiste în Scoţia, Irlanda de Nord şi, mai nou, din Ţara Galilor, cu cetăţeni deveniţi brusc conştienţi nu atât de problemele viitoare, ci de pierderea avantajelor economice practice ale UE şi a nevoii de a-şi reface toate calculele de viitor privitoare la trimiterea copiilor la studii, viaţa în casele de vacanţă şi călătoria în Europa în condiţiile revenirii al regimul de vize. Şi numai.

Un document clar, concis, dătător de fiori. Un document oficial al haosului.