ANALIZĂ Cât de pervers a evoluat reality show-ul de agăţat: „Romantismul e înlocuit de un fel de adrenalină erotică“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Naked Attraction“ este noul gen de reality-show care conţine nuditate explicită FOTO The Guardian
„Naked Attraction“ este noul gen de reality-show care conţine nuditate explicită FOTO The Guardian

Cele mai noi formate de reality show-uri din străinătate au dat startul întâlnirilor „pe dezbrăcate“ şi astfel tot mai multe persoane sunt dispuse să scape de haine de la prima întâlnire cu un necunoscut.

Când credeam că nimic nu ne mai poate uimi în materie de programe TV, britanicii au făcut un pas îndrăzneţ şi au lansat „Naked Attraction“, o emisiune de tipul „dating“, în care participanţii sunt dezbrăcaţi complet şi îşi aleg partenerii în funcţie de preferinţele fizice. 

„Naked Attraction“, difuzat de Channel 4, este descris ca „o serie de întâlniri care pornesc din punctul în care nişte întâlniri bune se termină“. Cu alte cuvinte, noul principiu de începerea a unei relaţii este: mai întâi în pat, după care în parc. Participanţii trebuie să-şi aleagă partenerul de întâlnire, dintr-un număr de şase, în funcţie de cum arată dezbrăcat. Chipul nu este nimic altceva decât o mică parte a factorului decizional, fiind ultimul dezvăluit participanţilor înainte de alegerea finală. Până atunci, începând cu zona genitală şi posteriorul şi continuând cu bustul, şase trupuri sunt dezvăluite treptat, sunt analizate îndeaproape în cele mai mici detalii şi sunt eliminate pe criteriul de „cel mai puţin atractiv“. În cele din urmă, cuplul „format“ are parte de o întâlnire într-un bar, unde cei doi se pot cunoaşte mai bine.

Pentru a atenua impactul şi pentru a demonstra că „Naked Attraction“ are totuşi şi o componentă educativă, pe parcursul comentariilor dintre participant şi prezentatoare sunt introduse nişte inserturi informative în care ni se explică din punct de vedere ştiinţific de ce oamenii sunt atraşi instinctual de anumite caracteristici fizice ale partenerilor de sex opus.

„Cum mai poate face cineva show-uri matrimoniale din momentul în care avem un program despre oamenii care îşi aleg «bunătăţi» dintr-o vitrină? Poate doar dacă ITV ne va surprinde pe toţi aprobând o emisiune în care doi străini în lacrimi sunt forţaţi să facă sex, cu un pistol la cap, într-o temniţă“, scrie The Guardian în mod ironic.

Show-ul care a reuşit ceea ce şi-a propus (să şocheze) a venit la scurt timp după emisiunea „Undressed“, lansată tot anul acesta de postul TLC. „Undressed“ pune faţă în faţă un bărbat şi o femeie care se întâlnesc pentru prima dată şi trebuie să se dezbrace reciproc până la lenjeria intimă, după care să intre împreună în pat, unde petrec 30 de minute răspunzând la întrebări despre ei şi executând „poruncile“ pe care le primesc de pe un ecran. După cele 30 de minute, participanţii decid dacă vor să mai continue întâlnirea.

Formatul a fost deja preluat în Italia, unde se bucură de un real succes. Putem spune că aceasta este o variantă mult mai uşor de tolerat, care implică mai multă interacţiune între parteneri. Psihologul emisiunii „Undressed“, Jo Hemmings, susţine că scopul producţiei este de a-i ajută pe oameni să-şi dea jos măştile false pe care şi le pun la întâlniri. Mai mult, expertul a subliniat că în spatele conceptului stă ştiinţa, programul propunându-şi să testeze teoria potrivit căreia vulnerabilitatea reciprocă favorizează apropierea.

Emisiunile care au dat startul nudităţii la TV

Cu toate acestea, nuditatea în show-urile de dating, dar şi în alte genuri de reality show-uri, nu este un fenomen cu totul nou. Spre exemplu, în America, show-ul „Naked and Afraid“, care a avut premiera la Discovery Channel în 2013, a luat prin surprindere lumea şi a dus la o răspândire rapidă a nudităţii la televizor. Chiar dacă aceasta nu este o emisiune de dating, un bărbat şi o femeie, ambii dezbrăcaţi, trebuie să supravieţuiească în sălbăticie timp de 21 de zile. Tot în 2013, TLC difuza „Buying Naked“, în care cupluri de nudişti îşi caută o casă ajutaţi de un agent imobiliar. A urmat „Dating Naked“, lansat în 2014 de VHI, în care concurenţii sunt duşi pe o insulă frumoasă, rămân dezbrăcaţi şi merg la întâlniri, ajungând să formeze cupluri. 

Motivul pentru care „Naked Attraction“ şochează telespectatorii este că nuditatea este atât de explicită în acest show, arată The Telegraph. Totul este fără perdea, spre deosebire de emisiunile mai sus menţionate în care părţile intime sunt mascate strategic sau sunt blurate.

Nuditatea nu mi se pare cu nimic mai rea decât bârfa şi imbecilitatea din show-urile de tip Kardashians   Iulian Comănescu, analist media

Romantismul, înlocuit de adrelină erotică

Analistul media Iulian Comănescu (foto jos) este de părere că noul tip de reality show-uri nu este cu nimic mai prejos decât cele deja existente pe piaţă. „Dacă e să le privim cu un ochi moralizator, 

iulian comanescu
iulian comanescu

nuditatea nu mi se pare cu nimic mai rea decât bârfa şi imbecilitatea din show-urile de tip Kardashians, ba dimpotrivă. Nu mă aştept în niciun caz la emisiuni culturale cu bărbaţi şi femei dezbrăcate, dar cel puţin pulsiunile erotice sunt ceva mai vesel şi natural decât scormonitul prin viaţa altuia şi deliberările de ţaţă care fac obiectul reality show-urilor mondene.“ 

   

Comănescu crede că televiziunile au ajuns în acest punct firesc încercând „să ţină pasul cu Internetul şi cu efectul Tinder“, având în vedere că „online-ul e mediul în care site-urile numite la noi de matrimoniale au explodat“. „Există şi o schimbare de moravuri, legată de emanciparea femeii şi faptul că sentimentele şi sexul se pot închega la modul accelerat, cu catalizatori media. Romantismul e înlocuit de un fel de adrenalină erotică. Ar fi greu să ne închipuim aşa ceva în epoca «Mad Men», în care femeia aştepta, iar bărbatul propunea. Cum se spune în engleză, «trebuie doi pentru un tango»“, mai spune Comănescu. Cu toate acestea, analistul crede „că nu e un trend care va deveni dominant, cum au fost talent show-urile, ci unul din experimentele globale pe care le fac programmerii din ţările cu o piaţă de televiziune avansată, în căutarea următorului «lucru mare» de după talent show-uri“ şi că, probabil, se va transforma într-o nişă.

De ce se dezbracă oamenii la televizor

Dar dincolo de interesele televiziunilor în cursa pentru rating, ce-i face pe oameni să se expună dezbrăcaţi în faţa unei întregi lumi şi să se lase analizaţi, criticaţi şi daţi la o parte pe baza criterilor fizice, care le reduce frumuseţea umană doar la fese mai ferme, muşchi mai pronunţaţi, sâni mai mari, mai mici sau mai ridicaţi sau chiar să primească comentarii despre propriile organe genitale?

„Persoanele care acceptă să intre într-un astfel de reality show cred că sunt persoane cu o anumită patologie sau la limita patologicului, pentru că a-ţi oferi nuditatea şi a avea un comportament intim cu o persoană necunoscută, nu ţine de normalitate şi de echilibru psihic“, este de părere psihologul Keren Rosner (foto dreapta)

image

„Sunt persoane care au un comportament dezinhibat, pentru care nuditatea nu are aceeaşi semnificaţie şi imporanţă ca pentru ceilalţi. Sau sunt persoane care trăiesc într-o anumită promiscuitate sau viaţa lor este dezechilibrată, dezorganizată şi limita distanţei lor intime este frecvent depăşită, persoane care vor să epateze, care au o părere exagerat de bună despre propriul trup. Gândirea lor şi comportamentul lor se raportează foarte mult la relaţiile sexuale şi la aspectul fizic. Cred că sunt foarte mulţi oameni care îşi erotizează comportamentul, iar aceste persoane sunt fie abuzate în copilărie, fie cu experienţe de abuz sexual“, a explicat Rosner.

Mai mult are show-ul şanse de succes decât succesul perechilor formate într-un astfel de mod   Keren Rosner, psiholog

Psihologul crede că într-un astfel de show există şanse minime de a-ţi găsi perechea şi că poţi găsi maxim un partener sexual, având în vedere că relaţia de cuplu implică mai mult decât aspectul fizic. „Mai mult are show-ul şanse de succes decât succesul perechilor formate într-un astfel de mod“, a mai spus aceasta. 

Există totuşi efecte pozitive ale acestor experimente sociale transformate în divertisment? „Dacă cineva participă la acest show doar dintr-un spirit ludic, fără să aibă aşteptări, ci doar să-şi dovedească capacitatea de a trece dincolo de anumite limite, poate avea un efect pozitiv. Dar dacă pleacă cu speranţă că îşi va găsi un partener sau că ceea ce face este ceva demn de urmat, nu cred“, este de părere Rosner. Cât despre telespectatori, nu este clar dacă acest gen de show va avea vreo influenţă asupra modului în care aceştia ajung să perceapă relaţiile, însă tinerii sunt cei mai predispuşi să o facă. „Probabil sunt telespectatori care privesc cu un ochi critic şi dezaprobator şi alţii care o să fie poate şocaţi, uimiţi, dar cred că o să aibă un impact pentru persoanele care o să-şi dorească să imite un astfel de comportament. Poate sunt tineri care o să înţeleagă din aceste show-uri că este ceva pozitiv şi ceva «cool» pentru că te fac să trăieşti anumite senzaţii care merită încercate“, a mai spus specialistul în psihologie.

Nuditatea pe TV, poate fi „prea mult“ pentru români

În România, show-urile matrimoniale n-au evoluat încă în această direcţie. Printre emisiunile matrimoniale produse în prezent de televiziunile româneşti se numără „Mireasă pentru fiul meu“, „Insula iubirii“, „Burlacul/Burlăciţa“ (Antena 1) şi „Te vreau lângă mine“ (Kanal D), despre care putem spune că în ciuda intrigilor şi a unor scene mai fierbinţi în care concurenţii au uitat de camerele de luat vederi şi s-au dezlănţuit, luaţi de val, pe sub cearşafuri, nuditatea n-a ajuns încă pe micile ecrane.

image

Prezentatorul Radu Vâlcan, alături de ispitele ultimului sezon din „Insula Iubirii“ FOTO Antena 1

Totuşi, n-ar trebui să stăm atât de liniştiţi, ne avertizează analistul media Iulian Comănescu. „Televiziunile comerciale din România sunt foarte receptive la trendurile externe. Conţinutul de tip dating e oricum unul din ingredientele câtorva reality-uri din România, de la «Vara ispitelor» încoace.“ Este oare publicul român pregătit pentru un show precum „Naked Attraction“? „Putem gândi în două feluri. Pe de o parte, România e la fel de conectată la Internet ca alte ţări, deci nu văd de ce n-ar fi la fel de receptivă la acest gen de adaptare. Pe de alta, publicul de televiziune din România e un segment destul de conservator al societăţii. Deci s-ar putea ca acest gen de dating să fie prea mult pentru publicul românesc de TV“, este de părere analistul. Rămâne de văzut dacă televiziunile româneşti sunt dispuse să-şi asume un astfel de risc în cursa acerbă pentru audienţă.

   

image

„Mireasă pentru fiul meu“ este cea mai urmărită şi mai longevivă emisiune matrimonială din România FOTO Facebook

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite