ANALIZĂ Ce a dat peste cap topul de toamnă al audienţelor: cine a pierdut şi cine a câştigat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Adrian Văncică, interpretul lui Celentano din Las Fierbinţi FOTO Pro TV
Adrian Văncică, interpretul lui Celentano din Las Fierbinţi FOTO Pro TV

Pro TV rămâne, cel puţin deocamdată, lider de audienţă, însă clasamentul de toamnă a suferit modificări serioase, Antena 1 fiind un jucător din ce în ce mai puternic, iar Kanal D câştigând teren cu un nou serial turcesc.

Televiziunile culeg ultimele „roade“ ale toamnei, iar dacă pentru unele posturi recolta este bogată, altele trebuie să regândească strategia. Antena 1 a avut în luna octombrie cea mai mare creştere dintre posturile generaliste. Şi Pro TV şi Kanal D au avut plusuri de audienţă, însă mai mici decât ale televiziunii Intact. 

Principalii responsabili pentru ascensiunea Antenei 1 sunt „iUmor“, care a câştigat de multe ori serile de duminică devansând Filmul Pro, şi „Chefi la Cuţite“, care a forţat mutarea „Supravieţuitorului“ din prime-time. Interesant este că ambele producţii Antena 1 au avut acum, în al doilea sezon, audienţe mai bune decât în primul. De ce s-au schimbat lucrurile în această toamnă şi au explodat audienţele? Să fie oare calitatea îmbunătăţită sau faptul că nu au avut adversari redutabili? 

Analistul media Iulian Comănescu a explicat pentru „Adevărul“ de ce ambele variante sunt corecte: „Este normal ca un format să se perfecţioneze după un anumit număr de ediţii şi, sigur, contextul toamnei este puţin altul decât cel al primăverii, acestea fiind cele două mari sezoane ale televiziunilor în termeni de competiţie. Antena 1 a câştigat şi pentru că Pro TV a avut o problemă destul de mare cu «Supravieţuitorul», a fost nevoit să-l mute la ora 22.00 pentru că nu performa, în timp ce în primăvară Pro-ul nu avea problema asta. Dar există şi un public care vine pe Antena 1 pur şi simplu, fără să plece de pe Pro TV, fiindcă Antena 1 este destul de consecventă în ultimii ani în a lansa producţii noi.“ 

tabel audiente televiziuni octombrie - noiembrie

„iUmor“, un loz câştigător

Sezonul de toamnă „iUmor“ se află pe locul trei în topul audienţelor programelor de divertisment ale lunii octombrie şi noiembrie, fiecare ediţie ţinând în faţa micilor ecrane, în medie, 1,65 de milioane de telespectatori. În această privinţă, expertul crede că Antena 1 a tras lozul câştigător pentru că românii sunt însetaţi după o emisiune de umor, ceea ce până acum aproape lipsea cu desăvârşire din grilele televiziunilor: „Nu ştiu dacă neapărat calitatea «iUmor» s-a modificat, cert este însă că este o mare nevoie de umor, de satiră pe piaţa românească. Au fost perioade în care Divertisul era pe două posturi, împărţit în «Serviciul Român de Comedie» şi «Distractis», am avut şi «Vacanţa Mare» şi Florin Călinescu, în versiunea iniţială a «Chestiunii Zilei», de scheciuri, toate lucrurile acestea minunate s-au dus şi cred că este o mare nevoie a publicului de umor, iar această nevoie este satisfăcută parţial de «iUmor».“

image

Reality show-ul, înger şi demon pentru Pro TV

Sigur că eşecul formatului „Supravieţuitorul“ nu a trecut neobservat şi „a scuturat“ fie şi puţin Pro-ul, însă balanţa este echilibrată tot de un alt reality-show, „Visuri la Cheie“, care a reuşit să lase în urmă producţii consacrate, poziţionându-se pe locul doi în clasamentul general, cu o medie de 1,8 milioane de privitori. De ce? 

În primul rând pentru că este „un reality show real“ prezentat de „un tip fără cusur“, în persoana lui Dragoş Bucur, Comănescu precizând: „«Visuri la Cheie» e o emisiune normală, pentru oameni normali, la care eu, ca telespectator, mă pot uita. Sunt foarte puţine lucruri la care eu mă pot uita altfel decât din interes profesional pe televiziunile din România, iar aceasta este una dintre ele. Ştiu că se spune că este lacrimogenă, dar mie mi se pare că emoţiile pe care le vedem acolo nu sunt foarte prelucrate. Presupun că este un reality show destul de real, deci personajele acelea şi emoţiile lor sunt credibile. Ar mai fi, desigur, Dragoş Bucur, care este un tip fără cusur şi ca actor de film, dar şi ca prezentator de televiziune. Am lucrat cu el în trecut şi este total profesionist şi cu o ştiinţă a interpretării personajului pe care nu ştiu câţi oameni o au pe piaţa TV din România. La aceste ingrediente mai putem adăuga că este o emisiune filmată bine şi montată cu cap, deci vizual, cu excepţia «Supravieţuitorului», este cea mai arătoasă emisiune din România“, susţine Comănescu.

visuri la cheie foto pro tv

Talent show-urile, în declin

Antena 1 scoate cifre bune şi sâmbătă seara, cu show-ul tranformărilor „Te cunosc de undeva“, care, cu o medie de 1,4 milioane de telespectatori pe episod, se apropie ca audienţă de „Vocea României“, producţia de forţă a grilei Pro TV de toamnă, şi depăşeşte „X Factor“-ul. Totuşi, este vizibilă panta descendentă pe care sunt talent show-urile. 

„Televiziunea este o afacere supusă trendurilor şi modelor, iar povestea asta cu talent show-urile a devenit un trend dominant undeva pe la începutul anilor 2000. Altfel, şi pe vremea lui Ceauşescu exista o „Steaua fără nume“. Probabil, telespectatorul român începe să vrea altceva decât talent show-uri, ca orice telespectator din lume. Deşi în momentul de faţă nu există un trend clar care să se succeadă talent show-urilor. Ci doar un fel de revenire la reality, care e însă foarte diversificat în primul rând prin proporţia de «scriptare»“, este de părere analistul media.

De ce se uită românii la turci

Că talent show-urile se confruntă cu o criză o spune şi faptul că au fost depăşite în câteva ocazii de serialul turcesc „Ziua în care mi s-a scris destinul“, care nu doar că reuşeşte să lase în urmă emisiunile-fanion ale celor două posturi, ci şi să depăşească cotele obişnuite ale producţiilor turceşti, înregistrând o creştere spectaculoasă din luna octombrie, când a debutat, până în noiembrie, când a atins o medie de 1,7 milioane de telespectatori pe episod. 

„Explicaţia este alta decât «vai, cât de tâmpiţi sunt românii pentru că se uită la producţii turceşti». Turcii şi, în particular Dogan, care finanţează şi chiar produce nemijlocit o mulţime de seriale, a devenit un fenomen global care s-a întins din nordul Africii până în Balcani. Sunt similitudini culturale, profunde, care ţin de fosta arie a Imperiului Otoman sau chiar de Imperiul Bizantin, romanitatea orientală şi sigur că lucrurile astea se conectează cumva la nivel de mentalităţi. În plus, este vorba de raportul preţ-calitate, pentru că serialele turceşti, chiar cele relativ grandioase ca «Suleyman», sunt mult, mult mai ieftine decât cele americane, deci asta înseamnă că sunt nişte opţiuni bune pentru rating nu neapărat de top, cum este cazul noului serial, dar pentru locul doi, locul trei, unde scot banii datorită costurilor reduse“, explică Iulian Comănescu. 

ziua in care mi s-a scris destinul

„Pro TV nu e o glumă, ci o afacere de 120 de milioane de euro“

Având în vedere toate acestea, întrebarea firească este dacă Pro TV se află într-un real pericol de a pierde curând poziţia de lider incontestabil. Analistul crede că şansele sunt mici şi că postul ar mai trebui să contabilizeze numeroase alte eşecuri până să-şi piardă locul fruntaş, iar dacă totuşi se va întâmpla acest lucru va fi o chestiune de scurtă durată: 

„În acest moment Pro TV are o singură mare problemă: nu a ştiut să măsoare «Supravieţuitorul» conform posibilităţilor din România, fiindcă inevitabil bugetele sunt mai mici şi formatele mai lungi faţă de cele din afară. Nu prea aveai altfel cum. Eu nu l-aş fi  făcut pentru că sunt mult prea puţini bani pe piaţa TV din România. «Supravieţuitorul» din SUA avea un buget de un million de dolari pe episod, deci 10 episoade ar fi consumat cam 10% din cifra de afaceri a Pro TV-ului sau ceva de genul acesta, iar o asemenea investiţie este de neconceput. Dar, sigur, e uşor să ne arătăm viteji după sfârşitul războiuliu. Acum, la Pro TV este un stil de evoluţie destul de corporatist, nu mai este Sîrbu cu viziunea lui, nu mai este nici măcar CME (Central European Media Enterprises, compania-mamă a Pro TV, care acum este în subordinea Time Warner – n.red.), acum este Time Warner care conduce cu un ochi pe profit şi altul pe rating. Sunt convins că eşecuri de genul «Supravieţuitorul» sunt atent analizate şi eventual se trimite «echipa de şoc» de la centru pentru a drege criza sau situaţiile de genul acsta. Pro TV nu este o glumă, este o afacere de 120 de milioane de euro pe an, deci nu dai un chix şi încă un chix şi încă unul, acolo oamenii sunt foarte atenţi“, a declarat Comănescu. 

Râsu'-plânsu' fără nicio direcţie

Analizând podiumul topului, Comănescu observă că primele trei poziţii sunt adjudecate de emisiuni la care se râde sau cel puţin se zâmbeşte. „Şi se şi plânge la «Visuri la Cheie», dar şi acolo trebuie să ne gândim la personajul lui Bucur, care este un tip serios, dar are şi ceva amuzant. Există un contrast care funcţionează între reţinerea lui Bucur şi emoţia personajelor şi există acolo un soi de «umor complice», tongue in cheek, cum spun americanii“, adaugă Comănescu.

Totuşi, analistul nu vede cu ochi buni piaţa de divertisment din România, care, în opinia lui, nu prea are nicio direcţie. „Eşecul «Supravieţuitorul» este mai puţin periculos pentru Pro TV cât este pentru întreaga piaţă, pentru că după talent show-uri nu mai există şi nu se găseşte un nou trend dominant care să fie în următoarele sezoane pe piaţă. Văd că Antena 1 e mai activă, dar şi Pro TV cred că va face acum câteva mutări pentru a-şi securiza poziţia, dar nu în zona unor formate care vor fi tentative de a da lovitura, cum a fost «Supravieţuitorul».“

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite