Chiar dacă filmele lui Peter Jackson au în prezent un succes planetar, nu toată lumea este familiarizată cu culisele scrierii romanelor lui J.R.R. Tolkien. „The Hobbit“, publicat în 1937, este prima carte fantastică a lui Tolkien, profesor la Oxford şi membru al grupului literar Inklings (alături de C.S. Lewis sau Charles Williams).

Presiunile prietenilor şi ale editorilor pentru a continua povestea l-au făcut să scrie şi să publice, în anii ’50, trilogia „The Lord of the Rings“ / „Stăpânul Inelelor“, cu toate că Tolkien ar fi preferat să detalieze mitologia tărâmului pe care-l crease, ceea ce a făcut mai târziu în „Silmarillion“.

Succesul trilogiei, mai ales în America flower-power a anilor ’60-’70, a depăşit orice aşteptări, uluindu-l pe respectabilul profesor de filologie.

Practic, din acel moment se poate spune că lucrurile au scăpat de sub orice control. Opera lui Tolkien a devenit extrem de influentă şi a dat naştere unor numeroşi imitatori, mai mult sau mai puţin talentaţi. Întregul gen literar fantastic are la bază creaţia lui Tolkien – „Stăpânul Inelelor“ şi textele conexe.

Întoarcere în tărâmul de mijloc
Succesul mondial pe care l-au avut, în anii 2000, cele trei filme care au ecranizat legendara trilogie a făcut ca studiourile să se gândească şi la adaptarea primului roman scris de Tolkien, „The Hobbit“, în care el trasează cadrele lumii imaginare pe care o va dezvolta ulterior cu extremă minuţiozitate în celelalte cărţi ale sale.

Cum Peter Jackson avea nişte probleme financiare în suspensie cu respectivele studiouri, atenţia acestora s-a îndreptat spre aclamatul regizor de origine mexicană Guillermo del Toro („Spectrul răzbunării“, „Hellboy“, „Labirintul lui Pan“). Astfel că iniţial acest proiect, al ecranizării „Hobbitului“, a fost anunţat sub semnătura lui Del Toro.

În acel moment, Jackson a reacţionat. Cum se poate ca mexicanul să lucreze pe platourile şi cu logistica rămase de la „Lord of the Rings“, aşadar datorate lui, neozeelandezului? Şi beneficiind de viziunea artistică a sa, unicul care a reuşit să-l transpună pe Tolkien pe marele ecran?

Prin urmare, Jackson s-a grăbit să-şi rezolve problemele cu studiourile şi să se reinstaleze la cârma „Hobbitului“. În buna tradiţie a precedentei serii, şi aceasta va fi compusă din trei filme, care vor fi lansate anual până în 2014. Guillermo del Toro n-a mai rămas pe generic decât ca al patrulea scenarist.

Ne putem întreba cum ar fi arătat „Hobbitul“ filmat de Del Toro. Rămâne unul din marile filme nefăcute vreodată, precum „Dune“ al lui Alejandro Jodorowsky sau „Don Quixote“ al lui Terry Gilliam.

Povestitor versus ilustrator
Ştim însă cum arată „Hobbitul“ filmat de Peter Jackson. Pentru cine a văzut „Stăpânul Inelelor“ (şi cine nu l-a văzut?), acest film nu aduce absolut nimic nou, este o palidă imitaţie a aceluia, la o calitate – tehnică şi artistică – mult mai redusă. Pentru cine a citit cartea, aceasta este de nerecunoscut pe marele ecran.

Acolo unde Tolkien povesteşte (cu un uriaş talent) şi te lasă să-ţi imaginezi în voie, Jackson vizualizează şi, în mod paradoxal, reuşeşte să anihileze orice urmă de mister. Teribilul umor englezesc care străbate întreaga naraţiune la Tolkien dispare cu desăvârşire, până la urmă totul reducându-se la o nesfârşită serie de lupte şi confruntări spectaculoase. În cantitate prea mare, însă, acestea riscă să obosească şi să plictisească.

Hobbitul: O călătorie neaşteptată / The Hobbit: An Unexpected Journey (SUA-Noua Zeelandă, 2012)
Regia: Peter Jackson
Cu: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Ian Holm, Elijah Wood, Hugo Weaving, Cate Blanchett, Christopher Lee, Andy Serkis
Rulează la: Grand
Cinema Digiplex
Martin Freeman, în rolul lui Bilbo Baggins
Daniela Nane actriţă