Daniel Funeriu, despre cazul Baranga: „Nu am cunoscut acest modus operandi cât am fost în funcţie, însă am mirosit că ceva era putred”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, vorbeşte într-o postare pe pagina sa de socializare despre cazul lui Laurenţiu Baranga, profesorul universitar care a ajuns conducător de doctorate, după ce instanţa i-a anulat diploma de Bac obţinută fraudulos.

Redăm mai joss întreaga postare: 

Cu tancul în lanul imposturii educaţionale

Nu am vorbit despre partea educaţională a cazului Baranga până nu mi-am luat cele mai bune informaţii pe care cineva, cu excepţia preşedintelui, le poate lua în România. Lucrurile sunt clare pe partea politică: premierul are obligaţia să-i nimicească politic pe toţi cei aflaţi pe traseul susţinerii politice a lui Baranga. Iată ce am aflat:

• exista (poate mai există) un sistem (subliniez, un sistem, nu o persoană) care contra cost îţi dădea diplomă de bacalaureat ŞI foaie matricolă chiar dacă nu o aveai nici pe pe prima, nici pe a doua;

• pe baza acestora te înscriai la o facultate neacreditată, care, neacreditată fiind, nu putea să dea diplomă de licenţă;

• ulterior, pe baza “absolvirii” studiilor la universitatea neacreditată, contra cost, mergeai la o universitate acreditată şi dădeai examenele. Evident erai lăsat să copiezi cât să nu bată la ochi dar, dacă dădeai mai mulţi bani, mergea altul să dea examenele în locul tău. Mi se spune (nu am probe, dar având în vedere sursele, cred) că celui care dădea examenul în locul tău i se furniza inclusiv o carte de identitate plastografiată;

• odată diploma de licenţă obţinută restul (master, doctorat, abilitare) era floare la ureche căci deja se bazau pe acte reale din punct de vedere fizic (nu erau falsuri, ca banii falşi de exemplu) dar obţinute fraudulos (deci extrem de greu de dovedit).

Un astfel de exemplu au fost celebrii absolvenţi italieni de medicină de la Maiorescu, Oradea şi Arad. Au fost prinşi pentru că nu intraseră pe teritoriul naţional pe perioada studiilor... Lor le-a fost retrasă diploma imediat după introducerea de către mine în lege a posibilităţii retragerii administrative a diplomei (ref.1) (doar aşa Italia (care avea dreptate!) a stopat scandalul de la nivelul UE referitor la diplomele obţinute fraudulos (ref 2) ). Retragerea diplomelor a fost, din păcate, anulată de ÎCCJ după ce am plecat din minister (ref. 3).

Nu am cunoscut acest modus operandi cât am fost în funcţie, însă am mirosit că ceva era putred. De aceea am introdus în Legea 1 a educaţiei naţionale obligaţia înfiinţării unui Registru Matricol Unic (RMUR) (ref. 4) pentru controlul riguros al diplomelor. Care, RMUR, are o poveste interesantă: introdus în legea semnată de mine în 2011, platforma informatică propriu-zisă a fost finalizată în 2012, la puţin timp după ce nu am mai fost în funcţie. Totuşi, din 2012 în 2016 nu s-a întâmplat nimic: pur şi simplu nimeni nu s-a ocupat să introducă datele studenţilor. În 2016, ministrul Adrian Curaj a introdus, primul, în contractul de finanţare al universităţilor obligativitatea acestora să completeze registrul (ref. 5). Care era, evident, operaţional pentru viitor, nu şi pentru trecut: mafioţii au avut astfel 5 ani pentru a şterge urmele.

În concluzie: 

1) RMUR a început să fie utilizat abia în 2016, cu toate că era funcţional din 2012. Fraudele anterioare, dacă au fost dibaci executate, sunt foarte greu de depistat. Întrebarea mea este: de ce doar în 2016? De ce, contrar legii, până atunci nu s-a făcut nimic?

2) De ce instituţiile abilitate ale statului nu au informat miniştri, premieri, preşedinţi, despre acest fenomen? Subliniez, fenomen, nu eveniment izolat. Dacă nu ştiau trebuie demisii. Dacă au fost părtaşi trebuie condamnări.

3) Dl. Orban are obligaţia să spună public pe ce filieră a venit Baranga şi să nimicească politic întreaga filieră. Altminteri el şi partidul său girat de preşedinte sunt părtaşi la distrugerea filonului moral al naţiunii.

4) E bine că un politician care se va afla în următorul Parlament şi conduce Consiliul Naţional al Rectorilor, dl. Câmpeanu, reacţionează puternic şi cere operaţionalizarea completă a RMUR, aşa cum l-am gândit în lege. 

5) Nu, nu toţi miniştrii sunt la fel. Nu accept ca eu, care mi-am pus în balanţă imaginea publică şi mi-am asumat riscuri personale uriaşe (gândiţi-vă că Emilia Şercan a fost ameninţată cu moartea pentru acte similare) să fiu pus în aceeaşi oală cu miniştrii care nu au făcut nimic pentru curăţenie. Da, a fi ministru este o onoare, dar nu când eşti pus alături de mulţi dintre cei care mi-au urmat. 

6) Nu, nu ”fiecare ministru vine cu reforma lui”. Fiecare ministru vine cu camarila lui. România a beneficiat de o singură reformă: cea gândită de Mircea Miclea în Comisia Prezidenţială şi pusă în practică de mine prin Legea 1. Restul au fost modificări cu un singur scop: avantaje politice şi financiare pentru cei care le făceau. Cred că şi România Educată are de unde se inspira. 

7) Ştiţi care e cel mai fain sentiment? Când cei care îţi erau inamici cer, peste ani, să fie aplicate fix măsurile tale. Asta à propos de dl. Câmpeanu, care a fost membru al guvernului Ponta şi nu le-a aplicat iar acum, iată, a luat sabia dreptăţii în mână. Sper să o şi folosească, nu doar să o arate. Şi comunismul, până la urmă, tot de un comunist, Gorbaciov, a fost dezmembrat...

E, însă, ceva mult mai grav: ne-am obişnuit să-i îngropăm pe cei morţi sub pământ şi pe cei vii sub hârtii: ştampila şi dosarul cu şină bat orice logică a bunului simţ. Cea mai înaltă instanţă, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, judecă pe formă, nu pe fond. Falşilor medici italieni li s-a lăsat dreptul la practică, în ciuda tuturor dovezilor imposturii pentru că... art. 146 din legea 1 nu bate nuşce articol din altă lege... Lui Ponta, nuşce oficiu al drepturilor de autor i-a declarat cartea neplagiată pentru că... folosise un font diferit. 

E, aşadar, momentul să constatăm, rece, că e ceva profund defect cu ţesutul din care e făcut statul nostru (nu cad în capcana de a spune asta despre naţiunea noastră) iar copiii noştri care ies defecţi din şcoală sunt efectul. În schimb Barangi, Ponţi şi alţi neisprăviţi care devin mari şefi pe baza imposturii lor cosmice sunt concomitent efectul şi cauza acestui sistem autoreplicativ de fraudă şi impostură care e pe cale să devină statul nostru.

La nivel personal, de care nu doresc să fac abstracţie (până la urmă deciziile politice sunt luate de oameni, unii buni, alţi proşti) am obligaţia să vă întreb pe voi, care azi urlaţi ca din gură de şarpe când vedeţi că sunteţi victime ale imposturii: 

• unde eraţi şi cui luaţi partea în 2010-2011 când eram masacrat politic şi mediatic din cauza acestui articol 201? 

• Unde eraţi şi cui luaţi partea când mă luptam, împreună cu doar 4-5 oameni, împotriva mafiilor din educaţie cărora le cauzam pierderi de sute de milioane de euro prin mecanismele de fraudare a diplomelor, începând cu cele expuse mai sus (tăiate de la rădăcină de mine prin RMUR) continuând cu copiatul la bac şi doctoratele plagiate (ambele stopate tot de mine şi, ulterior, de preluarea ştafetei de Emilia Şercan), sau cu evaluarea granturilor de cercetare de o camarilă politică, proces stopat tot de mine şi Dragoş Ciuparu în 2011? 

• Aţi ieşit în stradă pentru a-l băga pe Dragnea la puşcărie, de ce nu ieşiţi în stradă pentru a apăra fibra morală a educaţiei din România, infinit mai importantă?

• Înainte de a vota, v-aţi uitat un pic mai atent la persoanele şi partidele votate, sau doar la garagara pe care o fac?

E, desigur, treaba fiecăruia să judece acum gradul meu de aroganţă sau alte chestii inexistente, dar reţineţi un lucru: nimeni în afară de mine şi câţiva oameni care mi-au făcut onoarea colaborării nu s-a pus de-a curmezişul imposturii, cu fapte, nu vorbe, în cei 31 de ani postrevoluţionari. Pentru că am făcut-o, nimeni nu poate să-mi spună vreodată, mie, că nu se poate! Se poate, dar nu se vrea! 

Nu doar că nu se vrea la nivel politic, ci, având în vedere că poporul votant a ales hoţi de doctorate ca Ponta, limitaţi intelectual ca noul pesede sau gargaragii, tentaţia de a spune că, de fapt, poporul nu vrea, e destul de mare. Şi, în definitiv, cine suntem (eu şi cei câţiva oameni care mai luptă pentru un sistem corect al valorilor în educaţie) pentru a face o curăţenie nedorită de majoritate? E desigur, dreptul fiecăruia să mă judece, dar e obligaţia mea să vorbesc despre lucrurile bune pe care le-am făcut.

În prag de alegeri am obligaţia să spun, public, că premisele unei schimbări în bine în educaţie sunt proaste: 

• niciun partid nu are în rândul aspiranţilor la loc eligibil în Parlament un număr suficient de oameni care să întruchipeze vectorul reformei reale şi nici o apartenenţă la agenda schimbărilor necesare în educaţie,

• premisele alocării fondurilor europene pentru educaţie şi cercetare nu sunt bune: observaţiile mele îmi arată că agenda unei ”împărţeli politice” bate agenda nevoilor realiste ale educaţiei, or fără aceşti bani vom fi subfinanţaţi,

• oferta PNL poate fi judecată prin prisma acţiunilor din ultimul an, cei de la USRPLUS au planuri ridicole în domeniul educaţiei, pe care le-am taxat ca atare iar PSD are un uriaş potenţial toxic prin oamenii din eşaloanele inferioare,

• situaţia este atât de degradată încât şi Einstein dacă ar fi ministrul educaţiei şi tot nu ar reuşi mare lucru. E nevoie ca premierul şi întreg aparatul guvernamental, de la fonduri europene la muncă, IT şi finanţe să ştie şi să vrea să facă.

PS: credeţi că e singular cazul Baranga? Sunt, probabil, mii de Baranga, unii în funcţii înalte. Primul căruia i-aş verifica validitatea diplomei de bacalaureat e plagiatorul naţional VV Ponta. Şi nu, nu e o glumă şi nici un atac politic. 

—————————————————

Ref. 1: Art. 146 Rectorul poate anula, cu aprobarea senatului universitar, un certificat sau o diplomă de studii atunci când se dovedeşte că s-a obţinut prin mijloace frauduloase sau prin încălcarea prevederilor Codului de etică şi deontologie universitară.

Ref. 2: https://www.mediafax.ro/.../scandalul-diplomelor-false...

Ref. 3: Decizia ÎCCJ nr. 3068/2012 vezi şi https://www.hotnews.ro/stiri-esential-20743670-intampla...

Ref. 4: 

Art. 201

(1) Se constituie Registrul matricol unic al universităţilor din România, denumit în continuare RMUR. RMUR este o bază de date electronică în care sunt înregistraţi toţi studenţii din România din universităţile de stat sau particulare acreditate ori autorizate să funcţioneze provizoriu. Registrele matricole ale universităţilor devin parte a RMUR, asigurându-se un control riguros al diplomelor.

(2) Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, la propunerea CNFIS, elaborează un regulament de alocare a codului matricol individual, precum şi conţinutul informaţiilor care vor fi scrise în RMUR.

(3) RMUR este un înscris oficial protejat legal. Falsificarea înscrisurilor din registrul matricol se sancţionează potrivit legii.

(4) RMUR, registrele matricole ale universităţilor şi sistemele informatice aferente se elaborează în termen de cel mult 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(5) Baza de date electronică aferentă RMUR înregistrează şi păstrează evidenţa diplomelor universitare emise în România, pe baza registrelor existente în universităţile acreditate.

Ref. 5: 5.2. Obligaţiile beneficiarului: - răspunde de corectitudinea datelor solicitate de MENCŞ, inclusiv cele introduse în Registul Matricol Unic, în baza cărora sunt alocate fondurile bugetare. Completarea datelor aferente anului I de studii pentru ciclurile universitare de licenţă, master şi doctorat în Registrul Matricol Unic (RMU) se face până la 31.03.2016.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite