De fiecare dată când vreau să mă întorc acasă, la Bacău, sau să revin în Bucureşti cu trenul, ştiu că mă aşteaptă fix 300 de kilometri pe care CFR Călători îi poate cuceri în 5 ore. Da, aţi citit şi o ştiţi prea bine. Suntem în 2014, au trecut 8 ani de când suntem în Uniunea Europeană şi pe magistrala pe care eu o folosesc cel mai des se circulă în continuare cu 60 km/h. Unii spun că ar trebui să mă declar fericit, aşa că bag de seamă că pe alte rute treaba stă şi mai prost.
 
Trecând peste mofturile astea de copil răsfăţat, care probabil constituie un motiv excelent de amuzament pentru miniştrii Transporturilor obişnuiţi să circule în România în adevărate fotolii de piele şi cu antemergător, fără a cunoaşte nici măcar preţul unui bilet de tren sau de metrou, am să sar direct la partea financiară, care contează enorm pentru majoritatea elevilor şi în special a studenţilor care încearcă să se dezvolte în această ţară.
 
Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 spune clar, la articolele nr. 84 şi nr. 205, că elevii din învăţământul obligatoriu, profesional şi liceal acreditat/autorizat, respectiv studenţii la forma de învăţământ cu frecvenţă beneficiază de tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun, de suprafaţă, naval şi subteran, precum şi pentru transportul intern auto, feroviar şi naval. Să vedem cum respectă CFR Călători şi Softrans drepturile elevilor şi studenţilor!
 

Studiu de caz: CFR vs. Softrans

Dacă tot am început cu el, aş fi luat Bacăul ca exemplu, însă pe magistrala respectivă Softrans nu are trenuri. Astfel, să zicem că mâine vreau să plec la Braşov. 
 
trenul IC 346 (CFR Călători):
  • bilet întreg clasa II: 65 lei;
  • bilet elev/student cu legitimaţie de transport clasa II: 52,5 lei;
  • bilet student cu cupoane clasa II: 41,75 lei.
 

trenul 15930 (Softrans):

  • bilet întreg: 40 lei;
  • bilet elev/student cu legitimaţie de elev/student: 20 lei.

La Softrans, treaba e simplă: ne arăţi carnetul de elev sau de student şi îţi acordăm, aşa cum spune Legea Educaţiei, reducere de 50%. Ziceţi voi, nu merită cei de la Softrans lăudaţi pentru treaba asta?

În schimb, CFR Călători, companie de stat aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, e în afara legii de ani de zile şi nimeni nu spune nimic. Nici măcar studenţii şi elevii nu reacţionează, ale căror buzunare au de suferit de pe urma felului în care Căile Ferate Române înţelege drepturile elevilor şi studenţilor din România referitoare la reducerile pentru transport. Ce fac organizaţiile studenţeşti? Dar Consiliul Naţional al Elevilor?

Ministerul Transporturilor, vinovatul de serviciu

Chiar dacă Legea Educaţiei Naţionale, pe care am tot menţionat-o mai sus, e adoptată în 2011, acordarea de reduceri cu 50% pentru elevi şi studenţi funcţionează în continuare după Hotărârea de Guvern nr. 309/1996. N-aş avea nicio problemă cu vechimea hotărârii dacă drepturile elevilor şi studenţilor ar fi respectate conform legii. Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere anul acesta un proiect pentru actualizarea acestei hotărâri, dar acesta nu a fost adoptat.

N-ar fi schimbat mare lucru proiectul propus de Ministerul Transporturilor pentru că prevederile ce limitează reducerile la transport pentru elevi şi studenţi ar fi rămas la fel, adică aşa cum sunt în momentul de faţă:

  • reducerile de 50% se oferă elevilor numai la trenurile regio - în rest, pauză;
  • studenţii au reducere de 50% la trenurile regio în baza legitimaţiei de transport;
  • studenţii au reducere de 50% şi la trenurile interregio, dar doar pentru un număr de 24 de călătorii de acest tip pe perioada unui an calendaristic - de aici şi apariţia acelor carnete de cupoane care uneori ajung pe finalul primului semestru. Desigur, când cumpărăm bilete în baza cupoanelor, trebuie să avem la noi şi legitimaţia de transport.

Practic, un elev care călătoreşte de la Bacău la Bucureşti nu va primi niciodată reducere de 50% pentru că este vorba de o rută pe care circulă numai trenuri interregio (între regiuni). De asemenea, studenţii au limită de 24 de călătorii reduse la jumătate într-un an de zile pe rutele interregio. Reducerile de 50% nu se aplică studenţilor la trenurile IC (intercity), de aici şi tarifele din studiul meu de caz de mai sus.

Privatul Softrans ar fi putut să se folosească de această HG ce nu este în conformitate cu Legea Educaţiei, însă a ales să ofere studenţilor şi elevilor reducere de 50% pe baza carnetelor de student/elev, fără să-i oblige pe aceştia să umble şi cu tot felul de legitimaţii de transport şi de cupoane. Documente care, hai să fim serioşi, sunt eliberate cu mare greutate în universităţi din cauza incompetenţei de la Ministerul Educaţiei Naţionale şi care au făcut în ultimii ani obiectul unor nemulţumiri uriaşe din partea studenţilor.

Soluţii

În numele tinerilor din România, solicit celor din Ministerul Transporturilor să formuleze, în cel mai transparent mod cu putinţă şi cu participarea tuturor actorilor interesaţi, un proiect de hotărâre care să le permită studenţilor şi elevilor să beneficieze de 50% reducere la transport, aşa cum prevede Legea Educaţiei nr. 1/2011, fără alte chichiţe şi detalii care să restrângă drepturile noastre!

În plus, cer Guvernului să elimine toată birocraţia la care sunt condamnaţi studenţii, dar şi personalul academic (aşteptare, cozi şi bătăi de cap anuale), formulând prevederile astfel încât să avem un document unic pentru transport: carnet de student sau, de ce nu, un card care să fie ataşat la un sistem informatizat. 

Sper ca domnul Ioan Rus, care vorbeşte foarte frumos despre ce se poate face legat de infrastructura de transport din România, să reacţioneze. Altfel, şi nu ameninţ pe nimeni, studenţii nu vor sta cu mâinile în sân.