Cum îi pregătim pe elevi pentru şcoală. Psiholog: „Copiii sunt major influenţaţi de afirmaţiile şi atitudinea părinţilor lor faţă de şcoală”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un nou an şcolar aduce, după sine, entuziasm, emoţii sau angoase şi frici în rândul şcolarilor. Diferenţa dintre cele două atitudini opuse este dată de implicarea părinţilor. Psihologul Keren Rosner a prezentat, într-un interviu pentru ziarul „Adevărul”, o serie de recomandări privind pregătirea copiilor pentru şcoală.

Mai sunt câteva zile până la începutul anului şcolar, iar părinţii şi copiii fac ultimele pregătiri. Specialistul Keren Rosner a oferit câteva sfaturi pentru pregătirea elevilor pentru şcoală. 

- Ce înseamnă începutul de an şcolar pentru copii? 

Psiholog  -  Începutul anului şcolar este perceput ca un eveniment pe care copiii, fie îl aşteaptă cu plăcere şi veselie, fie mimează bucuria ori de-a dreptul, îşi arată dezamagirea şi respingerea faţă de tot ce înseamnă mersul la şcoală. De multe ori, părinţii sunt mai emoţionaţi şi mai îngrijoraţi decât copiii lor în pragul unui nou an şcolar. Astfel, fără să vrea, aceştia ajung să le transmită copiilor o preocupare agitată. Unii părinţi  nu fac decât să sperie copilul cu cerinţe şi sfaturi de ce anume să facă şi cum să se comporte, influenţând negativ imaginaţia şi expectanţele copilului despre ce înseamnă şcoala şi menirea ei. Acest mod îi reprima dorinţa pentru studiu şi îl face să privească cu ostilitate mersul la şcoală. Părinţii ar fi bine să insufle în copil dorinţa şi curiozitatea de a fi şcolar, prin poveşti,mărturisiri, poveţe care să-l facă pe copil să-şi dorească să fie acolo. Astfel, imaginea şcolii, prezentată atrăgător, va insufla emoţii plăcute copilului, aşa că el va merge cu speranţă şi interes la cursuri. 

- Ce anume influenţează starea psihologică a copiilor în ceea ce priveşte întoarcerea la cursuri, respectiv intrarea în clasa zero?

- Copiii sunt influenţaţi foarte mult de afirmaţiile şi atitudinea părinţilor lor faţă de şcoală si de experienţele personale anterioare, dacă vorbim despre un copil care este deja elev. Pentru cei care intră în clasa zero, este util ca părintele să fie relaxat, să fie entuziasmat, să îl ajute pe copil să vizualize cum va fi la şcoală şi să pună întrebări acestuia despre ce îşi doreşte el să facă în primele sale ore de şcoală şi ce îşi doreşte să facă după ce revine acasă, de la cursuri, arâtându-i astfel că activităţile cu care el e obişnuit în rest, nu suferă mari modificări.

Dacă părinţii au o abordare pozitivă, încurajatoare despre activitatea şcolară, copiii vor prelua acest model şi la rândul lor vor fi optimişti în ceea ce priveşte parcursul şcolar. De asemenea, modul în care s-a descurcat până în prezent în rolul de elev are impact asupra stării psihice a acestuia. Anxietatea anticipatorie este conectată cu rezultatele şcolare anterioare slabe sau cu relaţii defectuoase cu colegii. Dacă elevul nu a reuşit să se integreze în grupul clasei, se simte exclus, ridicularizat. Dacă relaţia cu învăţătoarea/ profesoara sa nu este una de încredere şi admiraţie, ori dacă părinţii au aşteptări exagerate legate de rezultatele copilului, acesta va fi speriat de începerea noului an şcolar. Se va simţi înfricoşat de revenirea la un loc care nu îi aduce bucurie, prietenie şi satisfacţie.

Faptul că se încheie perioada de vacanţă în care copilul a avut programul lejer şi activităţi de recreere,  trecerea la un orar strict şi la responsabilităţi, îl face să se simtă inconfortabil, agitat şi fără entuziasm. Se observă diferenţa, adică o aşteptare plăcută, cu pregătirile aferente începerii şcolii la copiii care sunt adaptaţi în grupul clasei, se simt valorizaţi de dascăl, înţeleg informaţiile şi sarcinile şcolare, au un traseu academic bun. 

- Ce pot face părinţii pentru a-i stimula pe copii să aibă din nou chef de şcoală?

Psiholog - Este indicat ca pe perioada vacanţei, copilul să fie încurajat să păstreze obiceiul de a citi, scrie, socoti pentru a nu i se degrada aceste deprinderi. Astfel, acesta nu va depune efort suplimentar când va reveni la lecţii şi nu se va speria când va intra în ritmul dat de către şcoală. Proiecţia în viitor şi discuţiile orientate către succes pe care să le poarte cu adulţii, precum şi accentul pus pe zonele lui de interes sunt foarte benefice pentru acesta. Este util ca părinţii să îşi păstreze discursul pe ceea ce îl preocupă pe copil înaintea începerii şcolii, să încerce să afle ce îl îngrijorează şi să-l orienteze către rezolvarea acestor probleme care îl  frământă. Tonul folosit să fie unul calm, blând, să i se insufle copilului ideea că parcursul şcolar este un drum cu finalitate către ce îşi doreşte el să devină, un parcurs care depinde de el, dacă îl  trasează lin sau nu. Discuţia prietenească nu trebuie însă să excludă responsabilităţile şi disciplina care trebuie urmate, de care depinde succesul elevului.  

- Ce îndemnuri pot da părinţii copiilor? 

Psiholog - Sfaturile pe care părinţii le dau copiilor să fie legate de modul cum ar trebui să acţioneze copilul pentru a avea rezultate bune, cum să facă să se simtă bine la şcoală, cum să-şi cultive prietenii. Este bine ca acesta să fie încurajat să comunice liber cu cei din jur, să înveţe să îşi gestioneze emoţiile şi să îşi urmeze principiile. Aşteptările unor note mari nu este un scop în sine iar ameninţările în acest sens nu îl fac pe copil să fie performant. Colaborarea şcoală – familie ar fi bine să aibă ca scop adaptarea copilului la societate şi formarea eclectică a lui, nu calificative maxime. 

- În ce fel este importantă pentru elev, relaţia părinte-cadru didactic?

Ar fi indicat ca părinţii să colaboreze cu învăţătoarea sau dirigintele, astfel încât copilul să se integreze facil în colectiv şi să dezvolte o relaţie de colaborare cu cadrul didactic. Dacă elevul îşi face prieteni şi se simte acceptat de grup are şanse să meargă cu plăcere la şcoală. Învăţătoarea este investită de către copil cu autoritate, implicit atitudinea ei contează foarte mult în determinarea elevului de a avea rezultate bune şi în disponibilitatea lui de a investi energie pentru a învăţa. Atunci când se simte important şi valorizat, elevul va dori să îşi menţină acest statut.  

Relaţia copilul cu învăţătoarea sau dirigintele este una importantă pentru micuţ. Este nociv, aşadar, pentru copil să audă comentarii depreciative în ceea ce o priveşte pe învăţătoarea sa sau dirigintele său. Chiar dacă părinţii sunt nemulţumiţi sau nu foarte împăcaţi de relaţia cu învăţătoarea, pot totuşi să fie asertivi şi să dea dovadă de diplomaţie atunci când trebuie să rezolve eventualele probleme, discret, fără să implice copilul. În caz contrar, acesta se va simţi foarte stânjenit şi va dezvolta un dispreţ amestecat cu teamă, care se va interpune în relaţia cu activităţile şcolare.

- Ce este cel mai important pentru copil înainte de a începe şcoala? 

- Înainte de începerea şcolii, copilul trebuie să fie odihnit, pregătit cu cele necesare  pentru zi de şcoală. Mai mult, acestuia trebuie să i se comunice, într-o manieră caldă dar fermă, despre emoţiile pe care le va simţi, asigurându-l că sunt normale şi că părinţii le-au avut la rândul lor, pe vremea când erau elevi. Totodată, pentru copiii care încep clasa zero, este bine să li se spună cam la ce ar trebui să se aştepte de la prima zi la şcoală şi să li se amintească, de către părinţi, că sunt mândri de el. Încrederea în sine şi stima de sine sunt importante pentru starea de bine a copilului. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite