PROIECT Cum trebuie să arate creşele şi ce trebuie să înveţe copiii până la trei ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Educatiei a publicat programa pentru educaţia timpurie, 0-3 ani, pe care trebuie să o aplice toate creşele şi grădiniţele din sistemul antepreşcolar, dar şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească aceste centre.

Ministerul Educatiei a publicat luni proiectul curriculumului antepreşcolar, destinat dezvoltării şi educaţiei copiilor cu vârste de până la trei ani care sunt înscrişi în creşe, grădiniţe sau centre, de stat sau private, care au astfel de programe de educaţie timpurie.

Astfel, în afară de conţinutul educativ, ministerul a pus în dezbatere publică şi standardele de calitate pentru serviciile de educaţie timpurie antepreşcolară, standarde prevăzute de altfel de Legea educaţiei naţionale, se arată în nota de fundamentare a proiectului. 

"Prin prezentul act normativ se propune aplicarea în toate creşele, precum şi în grădiniţele şi centrele de zi care au grupe cu copii antepreşcolari, a conţinutului educativ şi a standardelor de calitate pentru serviciile de educaţie timpurie antepreşcolară elaborate", se arată în documentul Ministerului Educaţiei.

Potrivit normelor, creşele trebuie să asigure următoarele condiţii, conforme cu reglementările în vigoare ale Ministerului Sănătăţii:

  • sa asigure sanatatea copilului prin luminozitate, ventilatie, caldura adecvate;
  • sa fie un spatiu sigur, fara riscuri de accidente;
  • sa fie cat mai larg, in asa fel incat sa incurajeze miscarea si explorarea;
  • sa permita colaborarea si interactiunile dintre copii;
  • sa contina materiale didactice si produse realizate de copii, expuse si la nivelul vizual al copiilor;
  • sa fie impartit in zone de activitati, care sa stimuleze dezvoltarea copilului in toate domeniile;
  • sa fie dotat cu echipamente confortabile, usor de manipulat, care permit flexibilitate in organizarea spatiului;
  • sa contina materiale diverse, suficiente, care sa incite si sa stimuleze operatiile gandirii, creativitatea si sa exerseze capacitatea copilului de a alege;
  • sa evite supraaglomerarea suprafetelor de expunere, intrucat induce inhibitia de protectie a copilului si limiteaza identificarea obiectelor in mediul respectiv;
  • sa asigure acces, confort si siguranta copiilor cu cerinte educationale speciale;
  • sa reflecte diversitatea culturala a copiilor.  

În ceea ce priveşte dezvoltarea fizică, elementele de sănătate şi de igienă personală, proiectul prevede o serie de exemple de activităţi pe care trebuie să fie capabili să le facă copiii cu vârsta între 0-18 luni, cu ajutorul educatoarelor:

  • Copilul este capabil să-şi controleze mişcările capului când este aşezat(a) pe burtă 
  • Să demonstreze control în mişcările mâinilor şi ale picioarelor
  • Să execute rostogoliri de pe spate pe burtă şi de pe burtă pe spate
  • Să stea în picioare, susţinut(ă) sau sprijinit(ă)
  • Să apuce obiecte şi să le manipuleze în scopul explorării sau utilizării lor 
  • Să golească cutii de conţinut şi să le reumple 
  • Să dea paginile unei cărţi mari, adesea dând mai multe pagini 
  • Să apuce obiecte relativ mici 
  • Să localizeze sursa de zgomot şi vocea umană
  • Să dovedească abilitate în coordonarea oculo-motorie
  • Să exploreze activ obiecte şi suprafeţe de diferite texturi
  • Să-şi exprime confortul sau disconfortul propriu în raport cu o situaţie de igienă corporala specifică vârstei
  • Să anticipeze, în funcţie de context, rutina/activitatea care urmează (somn, masă, joacă etc.)

   

CURRICULUM Pentru Copiii Sub 3 Ani

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite