Turismul de afaceri: cât alocă firmele pentru fiecare angajat trimis în străinătate
0În prima jumătate a anului, piața turismului de afaceri a reflectat cu fidelitate comportamentul precaut al companiilor din România. Acestea au amânat luarea unor decizii, așteptând clarificarea politicii fiscale a noii administrații.

Cu toate acestea, firmele, inclusiv IMM-urile, continuă să investească în călătorii de afaceri și în organizarea de evenimente atât în țară, cât și în destinații externe, precum S.U.A., Germania sau Elveția, cu un interes tot mai pronunțat pentru evenimentele desfășurate pe nave de croazieră. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, cererea pentru astfel de proiecte a înregistrat o creștere de 30%, potrivit unei analize realizate de Aerotravel, una dintre puținele companii de travel management din România care organizează evenimente corporate la bordul vaselor de croazieră pe toate mările și oceanele lumii.
Deși ghidate de prudență, companiile din România alocă în continuare bugete pentru turismul de afaceri, care pornesc de la 450 euro/persoană pentru deplasări în afara țării, tarif ce include minimul necesar: cazare cu mic-dejun la un hotel de 3-4 stele și un bilet de avion dus-întors.
„Piața turismului de afaceri poate fi considerată un barometru al economiei deoarece volumul călătoriilor de afaceri depinde în mod direct de dinamica economiei în ansamblu. Companiile au nevoie de soluții pentru organizarea de evenimente corporate pentru că astfel își susțin obiectivele de vânzări, precum și pe cele de motivare și retenție de personal. Totuși, în prima jumătate de an, companiile au fost mai prudente și au amânat luarea unor decizii, rămânând în expectativă până la clarificarea politicii fiscale a noii administrații.
Cu toate acestea, în primele 6 luni ale anului 2025, am reușit să avem o creștere cu două cifre procentuale atât în ceea ce privește volumul de vânzări, cât și în ceea ce privește numărul de pasageri. Această creștere reconfirmă faptul că strategia noastră de a dezvolta parteneriate de lungă durată cu clienții, bazate pe încredere și transparență, și de a investi permanent în tehnologie este una de success”, declară Antonio Nițu, Directorul General al Grupului Aerotravel.
Unde merg angajații români în deplasări de afaceri
Cele mai achiziționate servicii turistice sunt zborurile de avion și cazările pentru diverse deplasări la puncte de lucru sau întâlniri de afaceri, precum și organizarea de proiecte M.I.C.E., adică evenimente de companie, ședințe de management, sesiuni de training și conferințe de vânzări, activități de teambuilding, petreceri corporate și programe de recompensare.
Călătoriile de afaceri au loc cel mai des în România, Germania și S.U.A. În România, în topul destinațiilor se află București, Timișoara, Cluj-Napoca, Iași, Sibiu, Brașov și Oradea, în timp ce pe plan extern companiile își trimit angajații în New York, Los Angeles, München, Frankfurt, Londra, Paris și Zürich. Cererile pentru călătoriile de afaceri în străinătate reprezintă peste 60% din total, în timp ce restul sunt pentru deplasări interne, arată analiza.
Din totalul călătoriilor de afaceri, 5% reprezintă zboruri la business class, iar aproximativ 20% cazări la hoteluri de 5 stele. În ceea ce privește transportul aerian, 60% sunt realizate de companii aeriene tradiționale, în timp ce aproximativ 40% sunt efectuate de operatori low-cost.
Evenimentele pe croazieră pentru angajați
Deși cea mai mare parte a evenimentelor se desfășoară în România (80%), în ultimii ani a crescut poderea evenimentelor organizate în afara țării, atât în destinații turistice consacrate – pentru proiecte de tip incentive, cât și pe navele de croazieră – destinații inedite, care oferă logistica și toate dotările necesare desfășurării oricărui format de eveniment.
Un interes aparte este pentru evenimentele organizate pe vase de croazieră, pentru care numărul solicitărilor a crescut cu 30% în ultimul an. Companiile din România aleg nava de croazieră ca destinație principală pentru proiectele M.I.C.E. deoarece facilitățile sunt excelente, iar experiența livrată – memorabilă. Aceasta include și vizitarea mai multor destinații spectaculoase într-un singur sejur, indiferent că este vorba de Nisa, Barcelona, Palma de Mallorca, Reykjavik, Copenhaga, Oslo, fiordurile Norvegiei sau Costa Maya (Mexic), Cozumel (Mexic), Port Canaveral (Florida, SUA) – ca să menționăm doar câteva dintre acestea.
„În ultimii ani, interesul pentru evenimentele organizate la bordul navelor de croazieră a crescut exponențial. Dacă acum 6 ani primeam cereri doar pentru evenimente dedicate top management-ului (de exemplu: pentru 10 - 15 persoane și cu o durată de 3 nopți), acum organizăm în mod obișnuit proiecte de tip incentive sau conferințe de vânzări pentru peste 100 de participanți, pe durata a 6-7 nopți și pentru un buget de 1.700 – 2.000 euro / persoană. Acesta este și cazul ultimului eveniment organizat în luna mai la bordul unei nave de croazieră pe Marea Mediterană, pentru o companie din industria automotive.
În acest buget sunt incluse nu doar croaziera, transferurile, excursiile la țărm, zborurile de avion și cazările în străinătate, ci și asistența consultanților, care se asigură, la fața locului, că fiecare client beneficiază de o experiență excelentă la bordul navei de croazieră și că toate obiectivele clientului sunt atinse. Deși inițial astfel de evenimente au atras doar prin ineditul ‘destinației’ (nava de croazieră), în timp, clienții noștri au început să aprecieze tot mai mult avantajele unice ale unui astfel de setting, lucru dovedit de faptul că acest tip de evenimente este organizat în mod repetat pentru anumiți clienți din portofoliul nostru”, punctează Antonio Nițu.
Evenimente de companie și motivarea performerilor prin vouchere de vacanță
Pe plan național, orașele mari rămân destinațiile preferate pentru organizarea de evenimente (ședințe de management, conferințe de vânzări și training) deoarece oferă infrastructura și facilitățile necesare desfășurării acestora. Team building-urile sunt o oportunitate pentru evadare din urban și reconectare la natură împreună cu echipa, motiv pentru care sunt preferate destinațiile „verzi” neconvenționale, de dorit la mică distanță de orașe, care oferă infrastructura de transport și toate serviciile conexe.
În același timp, în 2025, are loc o creștere a cererii pentru vouchere valorice, tot mai folosite de companii pentru a motiva și fideliza angajații sau partenerii de afaceri. Prin flexibilitatea oferită, voucherele permit fiecărui beneficiar să aleagă experiența de vacanță ideală, în țară sau în străinătate, în acord cu propriile preferințe și în limita bugetului stabilit de companie. Astfel, recompensarea performanței se transformă într-un gest personalizat, cu impact real asupra nivelului de satisfacție și de loialitate al angajaților.