Topul celor mai căutate locuri de muncă pe OLX, de la munca de-acasă la cea de pe teren. Cum e în România faţă de alte ţări

0
Publicat:
Ultima actualizare:
olx

Măsurile de distanţare socială, introduse lunile trecute din cauza pandemiei, au obligat multe companii să mute activitatea angajaţilor, în decurs de câteva zile, din spaţiile dedicate în „birourile de acasă”.

Practicarea lucrului de acasă înainte de pandemie

Un procent de 5,4% dintre angajaţii din Uniunea Europeană (UE), cu vârste cuprinse între 15 şi 64 de ani, lucrau de obicei de acasă, în 2019, se arată în statisticile europene date de Eurostat. Această pondere a rămas constantă, în jur de 5%, în ultimul deceniu. Totuşi, în aceeaşi perioadă, o diferenţă s-a înregistrat în rândul celor care au declarat că au lucrat uneori de acasă, ponderea lor crescând de la 6,0% în 2009 la 9,0% în 2019.

Pentru România, cele mai recente date arată că doar 0,8% din forţa de muncă ocupată din ţară muncea, de obicei, de acasă, în 2019, reprezentând aproximativ 45.000 de angajaţi. Cu aceste cifre, România este pe ultimul loc între statele Uniunii Europene în ceea ce priveşte rata de penetrare a regimului de muncă remote. 

Cu o medie a statelor membre UE de 5,4%, mai multe ţări înregistrează procente mai scăzute. Printre acestea se află Germania (5,2%), Spania (4,8%), Cehia (4,6%), precum şi România (0,8%) şi Bulgaria (0,5%). La polul opus, Ţările de Jos şi Finlanda erau pe primele locuri la munca în sistem "remote", 14,1% dintre persoanele angajate din cele două ţări lucrând în mod obişnuit de acasă în 2019.

Trebuie subliniat însă că inclusiv ţara noastră a înregistrat o evoluţie în ceea ce priveşte aşa-numita muncă remote, astfel că procentul celor care munceau de obicei de acasă a crescut abrupt în 2019 la 0,8%, impactul fiind generat şi de adoptarea legii care reglementează telemunca, cu un an mai devreme.

Munca de acasă în timpul pandemiei

Odată cu debutul pandemiei de coronavirus, măsurile de restricţionare a contactului fizic  şi blocarea activităţii economice au dus la o creşterea a ratei şomajului, încă din luna martie, de la 6,5% la 6,6%, potrivit datelor raportate de Eurostat. În acelaşi timp, 50% dintre muncitorii europeni au înregistrat scăderi ale timpului de lucru. 

Pe de altă parte, la nivel european, aproape 4 din 10 angajaţi (37%) au început să lucreze de acasă, în contextul izolării impuse de pandemie, respectiv peste 30%, în majoritatea statelor membre UE. Cele mai ridicate procente ale penetrării muncii de acasă au fost raportate în Finlanda (60%), Luxemburg (peste 50%), Ţările de Jos (peste 50%), Belgia (peste 50%), Danemarca (aproape 50%), conform unui raport al Eurofound, care prezintă date referitoare la piaţa muncii din Uniunea Europeană, în perioada pandemiei de Covid-19.

România este statul din UE cu cea mai mică pondere de angajaţi care au trecut la telemuncă, ca urmare a riscului generat de COVID-19. Astfel, potrivit raportului, ţara noastră este singurul stat membru UE cu un procent sub 20% al salariaţilor care au muncit de acasă, în pandemie.

Este important de observat că diversele domenii de activitate impun moduri diferite de adaptare la munca flexibilă: “Conform datelor pe care le deţinem, estimăm că segmentul blue collar va fi impactat parţial, acesta fiind constituit în principal din joburi fizice. Pe de altă parte, în ceea ce priveşte segmentul white collar, vedem că în cazul mai multor companii a fost demarat un proces de regândire a nevoilor de business şi de recrutare, cu implicaţii ce prevăd în mod clar o schimbare de mentalitate: de la work from home ca o excepţie, la work from home ca o normalitate.”, susţine Aida Ionescu, Head of Operations OLX.

Cel mai probabil, este de aşteptat ca în perioada următoare angajatorii să fie tot mai deschişi muncii de acasă, iar formula câştigătoare ar putea fi un mix între cele două sisteme de lucru.

“Pe termen scurt, până la finalul anului, munca de acasă va fi determinată de evoluţia epidemiei în România. Chiar dacă multe companii au redeschis birourile, în funcţie de nevoi, vor trimite angajaţii să lucreze din nou de acasă. Există deja un precedent, iar schimbarea va fi uşoară. Pe viitor, este clar că multe companii vor regândi din temelii organizarea muncii şi mixul dintre cele două locaţii.”, declară Cristian Panţir, directorul de marketing şi comunicare al companiei de recrutare Adecco.

OLX – Locuri de muncă, la începutul anului 2020

Datele din platforma OLX arată ca piaţa forţei de muncă a oferit în 2019 o mulţime de opţiuni persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, angajatorii postând anul trecut aproximativ 500.000 de anunţuri prin care căutau să angajeze candidaţi.

În intervalul ianuarie-decembrie, datele platformei de recrutare ne arată că, lună de lună, au fost active pe site între 25.000 şi circa 45.300 de anunţuri de angajări.

Începutul anului 2020 a adus, de asemenea, rezultate bune, în lunile ianuarie şi februarie, fiind active pe OLX 24.350, respectiv 32.500 de anunţuri de angajare.

Primele creşteri pe recrutare, înregistrate pe OLX

Începând cu luna martie a acestui an, întreaga piaţă a forţei de muncă a fost afectată de efectele izbucnirii pandemiei de coronavirus, iar acest lucru s-a reflectat şi în numărul total de anunţuri de angajare de pe platforma OLX.

Efectele crizei COVID-19 s-au resimţit mai puternic în primele luni de pandemie, astfel că în martie, numărul de anunţuri s-a redus la 29.900, comparativ cu circa 32.500 de anunţuri de angajare, în februarie 2020, pentru ca mai apoi, în aprilie, să înregistreze o nouă contracţie, la 22.250 de anunţuri.

Cu toate că în luna mai numărul de anunţuri de recrutare a scăzut sub pragul de 20.000, ulterior, în lunile ce au urmat, ofertele de muncă de pe OLX au început să crească treptat, ajungând la aproximativ 23.100 de anunţurilor de angajare, în iunie, şi apoi la 24.300, în iulie 2020.

“Cifrele extrase din platforma OLX ne-au arătat în mod evident că pandemia, în faza ei iniţială, a lovit puternic sectorul HoReCa şi sectorul transporturilor externe. Odată cu măsurile de relaxare primite de la guvern, lucrurile s-au ameliorat. Însă, deşi aceste dispoziţii au ajutat firmele să îşi reia activitatea, nivelul de angajări a rămas unul scăzut în comparaţie cu anul trecut (-20% pentru ofertele de locuri de muncă), în timp ce numărul de candidaţi a crescut (+10%), cel mai probabil pe fondul unor disponibilizări şi a unui aflux de personal întors din diaspora.”, afirmă Aida Ionescu, Head of Operations OLX.

Ingineri, meseriaşi, constructori - cei mai căutaţi candidaţi de pe piaţa muncii

Conform datelor OLX, în luna februarie 2020, în România, cei mai căutaţi candidaţi erau inginerii, meseriaşii şi constructorii (6.317 de anunţuri), lucrătorii în producţie, depozite şi logistică (6.176 de anunţuri), precum şi şoferii, muncitorii în servicii auto şi curierii (3.167 de anunţuri). De asemenea, la mare căutare era personalul din hoteluri şi restaurante (2.413 anunţuri), dar şi bonele şi menajerele (2.306 anunţuri).

În luna iulie 2020, topul celor mai căutaţi candidaţi nu prezintă multe diferenţe. Astfel, pe primul lor rămân inginerii, cu peste 7.000 de anunţuri de recrutare, mai multe chiar ca înainte de declanşarea crizei. Sunt urmaţi, de data aceasta de categoria şoferi, muncitori în servicii auto şi curieri (3.255 de anunţuri), iar pe locul al treilea sunt lucrătorii în producţie, depozite şi logistică (2.016 anunţuri). Angajatorii se uită, de asemenea, şi după bone şi menajere (1.806 anunţuri). 

Iunie şi iulie 2020, cele mai active luni pentru recrutare

Dacă în lunile ianuarie şi februarie ale acestui an, numărul celor care şi-au depus CV-urile în căutarea unui job a fost mai mare decât în perioadele similare din 2019, în martie, datele platformei OLX arată primele contracţii, apărute odată cu izbucnirea pandemiei de coronavirus. Aşadar, în martie 2020, numărul de candidaţi care au aplicat la un job a fost de aproximativ 161.500 de persoane, în scădere cu 8,24% faţă de martie 2019.

Din luna mai, însă, numărul de candidaţi a început să intre pe un trend pozitiv, şi a ajuns la 177.606, cu un plus de 4,28% comparativ cu perioada similară a anului trecut. 

Cele mai bune luni, după izbucnirea pandemiei şi până în prezent, au fost iunie şi iulie, când pe OLX au aplicat pentru joburi 204.050 de candidaţi (+18,29% faţă de iunie 2019), respectiv 196.521 de aplicanţi (+19,18% faţă de iulie 2019).

Previzibil, şi numărul de aplicări pentru un loc de muncă a fost în creştere în lunile iunie şi iulie 2020, comparativ cu perioada similară din 2019, cu un avans de 8,72%, respectiv 7,85%. 

La mai multe luni de la declanşarea crizei, în iulie 2020, cele mai populare anunţuri au rămas cele pentru şoferi, muncitori în servicii auto şi curieri (296.208 candidaţi), urmate de cele pentru ingineri şi constructori (174.549 candidaţi). Interesant de observat este că pe locul al treilea între cele mai căutate meserii se situează cele din HoReCa (173.314 candidaţi), în ciuda faptului că acesta a fost unul dintre sectoarele cele mai afectate de criză.

Situaţia joburilor remote pe OLX

O categorie aparte care se regăseşte pe platforma OLX este cea a anunţurilor de joburi cu regim de muncă remote. 

Anul 2020 a început cu 1.989 de anunţuri noi de angajare în regim de muncă de acasă, pentru ca în luna februarie, totalul să urce la 2.213 anunţuri, fiind din acest punct de vedere cea mai puternică lună pentru categoria de joburi remote.

Începând cu luna martie 2020 s-au observat scăderi în cadrul anunţurilor de joburi remote, cifrele ajungând în prezent la 1.521 pentru iunie şi la 1.501 pentru iulie.

Reducerea numărului de joburi remote vine din faptul că ofertele de muncă remote pentru categoria de angajaţi blue collars presupun, în general, munca la distanţă, şi implicit deplasare, iar acestea au fost primele la care s-a renunţat, fiind imposibil de recrutat, în contextul izolării în case. Mai mult, de măsurile de izolare şi închiderea graniţelor au fost afectate şi joburile din transporturi internaţionale sau cele care presupuneau deplasări în interes de serviciu.

În acest context, în luna iulie 2020, pe OLX, anunţurile de angajare în sistem de muncă la distanţă reprezintă 6,2% din totalul anunţurilor active, procent similar cu cel din perioada similară a anului trecut (6,4%).

Cei mai căutaţi candidaţi pentru joburile remote

În ultimele luni, cele mai multe joburi cu opţiunea de muncă la distanţă pentru români au fost pentru funcţiile de:

şoferi, muncitori în servicii auto şi curieri

ingineri, meseriaşi şi constructori

specialişti în domeniile informatică şi telecomunicaţii

specialişti în marketing, PR şi media

lucrători în domeniile financiar şi contabilitate

bone şi menajere

Astfel, în iulie 2020, putem observa că cele mai multe joburi cu posibilitatea de muncă la distanţă au fost postate de angajatori pentru şoferi, muncitori în service-uri auto şi curieri. Astfel, firmele au activat 422 de anunţuri de angajare de acest tip, adică aproape 13% din totalul anunţurilor pentru aceste funcţii (3.255).

Mai departe, alte 289 de anunţuri (4,1% din total anunţuri) au fost destinate recrutării de ingineri, meseriaşi şi constructori, dintr-un total de 7.044 de anunţuri active pentru candidaţii din aceste categorii. 

De asemenea, 91 de anunţuri de angajare în sistem remote de IT-işti şi specialişti în telecomunicaţii dintr-un total de 290 de oferte de muncă active (31%) şi 82 de anunţuri pentru angajare în domeniile marketing, PR şi media, adică 44% din totalul de 188 de anunţuri active. Alte 51 de anunţuri au fost pentru angajarea de specialişti în domeniul financiar-contabil în sistem remote, dintr-un total de 471 (11%), iar alte 51 de postări aveau ca scop identificarea de bone şi menajere în regim remote, cifră care reprezintă 3% din totalul ofertelor de muncă pentru aceste meserii (1.806 anunţuri).

Recrutarea la distanţă - trenduri de creştere pe OLX

În contextul pandemiei şi regulilor impuse românilor privind distanţarea socială, în martie 2020, OLX a introdus pentru angajatori opţiunea de recrutare la distanţă pentru joburile disponibile. 

Încă din prima lună au fost angajatori care au optat pentru acest tip de recrutare, astfel că în martie 2020 un număr de 332 de anunţuri de angajare bifau opţiunea de recrutare la distanţă. Cu aceste cifre, anunţurile cu opţiunea de recrutare la distanţă reprezentau, în luna martie, 1,1% din totalul anunţurilor active. Cele mai multe erau pentru angajarea de ingineri, meseriaşi şi constructori (97), pentru şoferi şi curieri (46) şi pentru bone sau menajere (28).

Ulterior, această opţiune a căpătat tot mai mult teren, astfel că numărul de anunţuri cu recrutare la distanţă a crescut la peste 1.200 în aprilie (5,41% din total oferte de angajare active), apoi la peste 2.300 în luna mai (12,3% din total). Trendul de creştere a anunţurilor în care recrutarea se desfăşura la distanţă s-a menţinut şi în lunile iunie - 2.753 de anunţuri (12% din total) şi iulie – 2.840 de anunţuri (11,7%).

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite