Strategia „De la fermă la consumator”: CE a stabilit noi reguli pentru comercializarea alimentelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

Comisia Europeană a lansat luni, în mod oficial, codul de conduită al UE pentru practici comerciale şi de marketing responsabile în sectorul alimentar, deja semnat de 65 de întreprinderi şi asociaţii.

Codul de conduită este un alt rezultat tangibil din cadrul strategiei „De la fermă la consumator” a Comisiei şi reprezintă un element esenţial al eforturilor UE menite să sporească disponibilitatea şi accesibilitatea unor opţiuni alimentare sănătoase şi durabile, care să contribuie la reducerea amprentei noastre globale asupra mediului.

El a fost elaborat în colaborare cu asociaţii şi întreprinderi din UE, cu participarea şi contribuţia activă a altor părţi interesate, inclusiv a organizaţiilor internaţionale, a ONG-urilor, a sindicatelor şi a asociaţiilor profesionale, precum şi a serviciilor Comisiei Europene.

Asociaţiile şi întreprinderile din sectorul alimentar care semnează codul se angajează să îşi accelereze contribuţia la o tranziţie sustenabilă. Prin angajamentele lor, ele subscriu la obiectivele stabilite în cod şi încurajează participarea unor întreprinderi similare.

Codul cuprinde două niveluri de angajamente:

Asociaţii din UE: un set de şapte obiective, fiecare cu ţintele şi acţiunile sale orientative. Aceste obiective se referă la acţiuni care promovează trecerea la modele de consum sănătoase şi durabile. Scopul este acela de a îmbunătăţi impactul operaţiunilor de prelucrare a alimentelor, al activităţilor de comerţ cu amănuntul şi al serviciilor de alimentaţie asupra sustenabilităţii şi de a îmbunătăţi sustenabilitatea lanţurilor valorice alimentare, în raport cu producătorii primari şi cu alţi actori din cadrul sectorului. Asociaţiile trebuie să prezinte rapoarte anuale cu privire la progresele înregistrate.

Întreprinderi: un cadru destinat pionierilor din domeniu pentru angajamente ambiţioase cu rezultate măsurabile, acoperind o gamă largă de domenii, de la bunăstarea animalelor la reducerea conţinutului de zahăr şi a emisiilor de gaze cu efect de seră în întreaga lor gamă de produse. Întreprinderile vor raporta progresele înregistrate prezentând în fiecare an un rezumat al raportului lor privind sustenabilitatea.

În ziua lansării codului, 65 de semnatari (26 de producători de alimente, 14 comercianţi cu amănuntul din cadrul sectorului, o întreprindere din sectorul serviciilor de alimentaţie şi 24 de asociaţii) devin primele întreprinderi şi asociaţii deschizătoare de drumuri în acest domeniu (link către lista completă a semnatarilor).

Asociaţiile şi întreprinderile din sectorul alimentar al UE sunt invitate să adere în număr mai mare la codul de conduită, care este perceput ca o soluţie revoluţionară. Abordarea sa bazată pe dialogul multilateral poate servi drept model pentru o transformare globală.

Codul marchează începutul unui proces dinamic. Guvernanţa codului instituie instrumente de colaborare între toţi actorii implicaţi pentru a genera angajamente şi parteneriate noi şi mai ambiţioase şi pentru a stimula interacţiunea şi schimburile.

Comisia intenţionează să prezinte codul în cadrul Summitului Organizaţiei Naţiunilor Unite privind sistemele alimentare, care va avea loc în cursul acestui an.

Vicepreşedintele executiv Timmermans a declarat: „Trebuie să depunem eforturi pentru a transforma sistemul nostru alimentar într-un sistem durabil şi pentru a atinge acest obiectiv cât mai rapid. Trebuie să reducem emisiile de gaze cu efect de seră, să stopăm pierderea biodiversităţii legată de producţia de alimente şi să creăm un sistem alimentar care să faciliteze alegerea unei alimentaţii sănătoase şi durabile. Abordarea acestor provocări de mediu, de sănătate şi sociale în cadrul sistemului nostru alimentar necesită o cooperare de-a lungul întregului lanţ alimentar şi mă simt încurajat de ambiţia demonstrată de părţile interesate care au aderat deja la codul de conduită al UE.”

Stella Kyriakides, comisarul pentru sănătate şi siguranţă alimentară, a declarat: „Astăzi, marcăm unul dintre primele rezultate tangibile ale activităţii noastre din cadrul strategiei „De la fermă la consumator”, care vizează stabilirea unui sistem alimentar sănătos şi ecologic. O cooperare strânsă între toţi actorii din domeniu este esenţială pentru realizarea unei tranziţii reuşite către sisteme alimentare durabile. Codul de conduită al UE va facilita această cooperare, bazându-se pe angajamentele deja asumate de industria alimentară şi încurajând acţiuni mai ambiţioase. Industria alimentară europeană este deja cunoscută pentru calitatea şi siguranţa produselor sale. În prezent, ea trebuie să devină şi referinţa prin excelenţă în materie de sustenabilitate.”

Thierry Breton, comisarul pentru piaţa internă, a afirmat:  „Codul de conduită al UE pentru practici comerciale şi de marketing responsabile în sectorul alimentar reprezintă un important pas înainte realizat de ecosistemul agroalimentar. Fiecare angajament voluntar contează pentru realizarea tranziţiei sustenabile a sistemelor noastre alimentare, sporind în acelaşi timp rezilienţa acestora. Pe măsură ce pornim în această călătorie ambiţioasă, Comisia se angajează să îşi mobilizeze instrumentele de sprijin, în special în favoarea IMM-urilor, care constituie coloana vertebrală a ecosistemului agroalimentar.”

Virginijus Sinkevičius, comisarul pentru mediu, oceane şi pescuit, a declarat: „Întreprinderile alimentare orientate spre viitor ştiu că solurile şi ecosistemele sănătoase sunt esenţiale pentru rezilienţa sistemelor noastre alimentare şi pentru activităţile lor. Sistemele alimentare durabile sunt, de asemenea, esenţiale pentru îndeplinirea obiectivelor noastre climatice şi de mediu, cum ar fi plasarea biodiversităţii europene şi mondiale pe calea redresării. Prin urmare, sunt încântat că, prin intermediul acestui cod, industria alimentară face un pas decisiv către un viitor durabil pentru întreprinderile sale şi pentru planeta noastră.”

La 26 ianuarie 2021, Comisia a organizat o dezbatere între o gamă largă de părţi interesate din sectorul alimentar în vederea elaborării unui cod de conduită al UE pentru practici comerciale şi de marketing responsabile, considerat una dintre primele iniţiative care trebuie puse în aplicare în cadrul strategiei „De la fermă la consumator”.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite