Să spargem misterul noii taxe pe combustibili: denumirea corectă, destinaţia exactă

Să spargem
misterul noii taxe pe combustibili: denumirea corectă, destinaţia exactă

Preşedintele Băsescu a ameninţat că retrimite în Parlament Legea bugetului dacă premierul nu renunţă la scumpirea carburanţilor. FOTO Mediafax

„Adevărul” vă prezintă denumirea corectă şi destinaţia exactă ale celor 7 eurocenţi pe litrul de combustibil pe care îi vom plăti de la 1 ianuarie 2014.

Ştiri pe aceeaşi temă

Noua miză a disputei politice dintre preşedintele Băsescu şi premierul Ponta, adică cei 7 eurocenţi la litrul de carburant ce vor fi plătiţi suplimentar de la 1 ianuarie 2014, au fost prezentaţi în fel şi chip de către oficialii guvernamentali, în funcţie de ministrul care vorbea. Iniţial, premierul Victor Ponta a declarat că e vorba de o taxă specială, care va fi destinată construcţiei de autostrăzi. Ministrul pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, a spus că e vorba de o acciză specială. Fără să poată estima câţi bani se vor strânge, el a declarat că „e posibil” ca doar „o parte din bani” să meargă la autostrăzi.

Luni seara, la o emisiune Realitatea TV, jurnalistul Radu Soviani a încercat aproape o jumătate de oră să smulgă de la purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mirel Palada, răspunsul la întrebarea: e acciză sau taxă specială? Zadarnic însă, căci purtătorul de cuvânt nu a spus un cuvânt în acest sens.

De ce e important răspunsul

 

„Ori nu ştia, ori nu a vrut să zică” – îşi explică Radu Soviani refuzul de a răspunde al purtătorului de cuvânt. Răspunsul era important, pentru că în funcţie de acesta se poate vedea destinaţia banilor. Dacă ar fi vorba de o taxă specială, aceasta nu poate fi folosită decât în scopul pentru care a fost creată – în construcţia de autostrăzi, cum e cazul de faţă. Dacă e acciză, atunci aceasta intră în găleata mare a bugetului de stat şi poate fi folosită după bunul plac al Guvernului.

Răspunsul corect este că cei 7 eurocenţi pe litru nu sunt o nouă taxă, ci nimic altceva decât o majorare a vechii accize. Pe 15 noiembrie, Guvernul a modificat Codul Fiscal printr-o ordonanţă de urgenţă şi, printre altele, a modificat şi anexele care stabilesc nivelul accizelor la diferite tipuri de combustibili – benzină cu plumb, benzină fără plumb, motorină şi kerosen. Noile valori sunt mai mari cu 70 de euro la mia de litri faţă de valorile precedente, astfel încât cei 7 eurocenţi pe litru nu reprezintă altceva decât o mărire a accizelor. Această scumpire se face în avans faţă de calendarul convenit cu Uniunea Europeană de majorare a accizelor.

Aşa stând lucrurile, sumele suplimentare astfel obţinute au ca destinaţie bugetul general al statului şi nu vor avea un regim special de cheltuire.

Hop şi Voinea: combatem deflaţia

 

Ministrul Bugetului, Liviu Voinea (foto dreapta), a oferit ieri o altă explicaţie pentru majorarea preţului la combustibili: nevoia de a avea o inflaţie benefică. „Creşterea accizelor vine în contextul pericolului deflaţiei, care se manifestă în toată Europa, inclusiv în Germania", a declarat Liviu Voinea. "Din deflaţie nu se iese. Aduce şomaj şi recesiune. E o problemă în toată Europa. Pericolul deflaţiei e mai mare decât cel al inflaţiei. Din contră, o inflaţie mică ajută creşterea economică şi duce la majorarea veniturilor la buget", a afirmat Voinea.

El a dat ca exemplu Japonia, căreia i-au trebuit 20 de ani pentru a ieşi din deflaţie "şi apoi a venit criza". Ministrul a spus că vrea să evite ca din luna februarie a anului viitor România să ajungă în această situaţie.

 


Citeşte şi:

Băsescu, despre majorarea accizei la carburanţi: Preţul combustibilului creşte cu 8%. Îl regăsim şi în laptele copiilor

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, luni, la Radio România Actualităţi, că majorarea accizei la carburanţi va duce la creşterea preţului combustibilului cu opt procente.

Traian Băsescu: „Dacă nu vor renunţa la creşterea cu 7 eurocenţi a accizei la benzină, le trimit bugetul înapoi”

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, miercuri, la B1, că va trimite înapoi bugetul de stat pe 2014, dacă se păstrează creşterea accizei la benzină cu 7 cenţi şi se menţine creşterea cu o mie de miliarde la ministerul Dezvoltării, condus de Liviu Dragnea.

Benzina şi motorina se scumpesc din cauza dublei accizări. Ce scumpiri mai aduce acordul negociat cu FMI

Creşterea accizelor şi taxarea construcţiilor speciale vor genera costuri pe care producătorii, comercianţii şi transportatorii le vor transfera la consumatorii finali – cetăţenii de rând.
 
 
Modificările care vor fi operate de Guvern începând cu anul viitor în cazul accizelor aplicate carburanţilor vor genera o scumpire a benzinei şi motorinei cu 30-40 bani pe litru, în funcţie de produs, a declarat Daniel Chiţoiu, ministrul Finanţelor. În prezent, preţul sortimentelor de benzină cele mai vândute variază între 5,5-5,9 lei/litru.
 
 
Veniturile bugetului consolidat vor însuma anul viitor tot 32,9% din Produsul Intern Brut, dar un PIB calculat în creştere de la 625,6 miliarde lei la 658,6 miliarde lei. Cheltuielile se vor ridica la 35,1% din PIB. Cursul mediu de schimb luat în calcul este 4,45 lei/euro.
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: