VIDEO Băsescu: „Ceea ce se întâmplă pe autostrada Arad-Nădlac, emblema neputinţei şi o proastă guvernare“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Preşedintele Traian Băsescu a vizitat astăzi şantierul tronsonului de autostradă Arad-Nădlac FOTO Facebook
Preşedintele Traian Băsescu a vizitat astăzi şantierul tronsonului de autostradă Arad-Nădlac FOTO Facebook

Preşedintele Traian Băsescu, aflat, miercuri, pe şantierul tronsonului de autostradă Arad-Nădlac, unde lucrările sunt oprite, a spus că ceea ce se întâmplă acolo este o „expresie şi o emblemă a neputinţei“, adică „proastă guvernare“, trăgând un semnal de alarmă către guvern „să se trezească“.

UPDATE Ministrul pentru marile proiecte, Dan Şova, a declarat că este pentru prima oară când este de acord cu Traian Băsescu în ceea ce priveşte „proasta guvernare“, dar că acest lucru o priveşte pe Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, care s-a ocupat de autostrada Nădlac-Arad.


El a spus că a fost pe cele două tronsoane de autostradă şi că "ceea ce se întâmplă, adică nimic, înseamnă o expresie a neputinţei şi a proastei guvernări", susţinând că Guvernul ar fi trebuit să intervină şi să aloce bani pentru terminarea lucrărilor la autostradă, pentru că ar fi recuperat investiţia din fonduri europene.

"Contractul pentru tronsonul Nădlac-Pecica a fost suspendat din noiembrie anul trecut şi nu a fost subcontractat un nou constructor, iar la Pecica au fost oprite lucrările în iulie pentru că firma a intrat în insolvenţă. Intrarea în insolvenţă a firmei nu înseamnă însă oprirea activităţii firmei", a spus Băsescu, susţinând că Guvernul ar fi trebuit să intervină şi să finanţeze continuarea lucrărilor.

Preşedintele a mai spus că este inadmisibil modul în care Guvernul a stabilit priorităţile, uitând că vara lucrează constructorii, dar, în schimb, mărind taxele.

image

Foto

Traian Băsescu autostrada Arad-Nadlac FOTO Facebook

„Pe de o parte, uităm că vara lucrează constructorii şi ne ocupam de alte trăznăi. Dacă vrem o emblemă a neputinţei venim pe Autostrada Nădlac-Arad şi vedem ce inseamnă proasta guvernare, pentru că nici măcar nu este nu ştiu ce efort bugetar, şi de bani europeni (...) Trag un semnal de alarmă către guvern să se trezească", a afirmat Băsescu

Întrebat dacă crede că au existat interese pentru oprirea lucrărilor, el a răspuns: "Dacă nu au fost interese, prostie a fost sigur".

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a reziliat contractul de proiectare şi execuţie pentru un lot de 16,6 kilometri din tronsonul de autostradă de Nădlac-Arad, după falimentul constructorului austriac Alpine Bau.

Până în prezent Alpine Bau a încasat suma de 305,9 milioane lei, fără TVA, pentru acest proiect, iar stadiul de execuţie a lucrării este de 84,75%, conform datelor oficiale.

Construcţia autostrăzii Nădlac-Arad a fost împărţită în două loturi, distanţa totală fiind de aproape 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea a revenit Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.

Lucrările de construcţie pentru cele două tronsoane au fost deschise în octombrie 2011, termenul de execuţie fiind de un an şi jumătate.

CNADNR reziliase deja la sfârşitul lunii noiembrie şi contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor.

Compania Alpine a declanşat cel mai mare caz de insolvenţă produs în Austria după cel de-al Doilea Război Mondial. Compania este închisă şi vândută pe bucăţi.

Alpine Holding este deţinută de Fomento de Construcciones&Contratas (FCC), cea mai mare companie de construcţii de Spania, de asemenea prezentă în România.

Construirea lotului 2 al autostrăzii Nădlac-Arad, cuprins între Pecica şi Arad, a fost oprită cu puţin timp înainte de finalizare, astfel că există asfalt pe 80% din traseu, şoferii fiind opriţi să circule doar de bariere şi de echipe de agenţi de pază aflate la joncţiunea cu DN7, potrivit Mediafax. 

De altfel, acest segment al coridorului IV pan-european pare mai bine păzit decât o bază militară, numeroase echipe de agenţi de pază patrulând continuu. Breteaua de legătură între autostradă şi DN7 nu e asfaltată, însă drumul de câţiva kilometri din pământ bătătorit poate fi parcurs cu uşurinţă de către şoferi, până în locul în care începe asfaltul.

„Dacă nu ar fi bariera, aş intra pentru că vreau să ajung la aeroportul din Arad şi pe aici aş scurta drumul cu zece kilometri. Dar nu mă lasă, am încercat deja“, a spus un şofer.

Pe viitorul drum, distanţa dintre Pecica şi Arad s-ar reduce la câteva minute. Şoferii ar putea coborî în oraş, în apropiere de aeroport sau ar putea merge direct până la Timişoara, ocolind oraşul.

Deocamdată, însă, există doar asfalt, fără deliminarea benzilor şi sensurilor de circulaţie. Nu există parapeţi, garduri de protecţie, iar pasajele şi podeţele nu sunt finalizate, în timp ce indicatoarele rutiere sunt doar în cateva locuri.

„Un adevărat ghinion“ 

Edilul din Pecica, oraş sufocat de traficul de pe DN7 - care în mare măsură s-ar fi mutat pe autostradă dacă segmentul cuprins între Arad şi frontieră era finalizat - spune că e un "adevărat ghinion că s-au oprit lucrările pe ultima sută de metri".

„Dacă pe lotul 1 s-au oprit din cauza unor fraude, la lotul 2 a falimentat constructorul. Nu se poate ghinion mai mare, mai ales pentru oraşul nostru, asupra căruia oprirea şantierului are un impact economic negativ destul de important", afirmă primarul oraşului Pecica, Petru Antal, potrivit Mediafax.

Conform primarului, firme locale de transport au de recuperat aproximativ 100.000 de lei de la Alpine sau subcontractori, iar alte numeroase societăţi comerciale locale au de încasat facturi restante cuprinse între 10.000 şi 40.000 de lei. „Trei restaurante care serveau masa muncitorilor au de primit între 10.000 şi 40.000 de lei. Mai sunt firme de vulcanizare, de piese auto şi altele care livrau materiale sau asigurau servicii, tot cu facturi neîncasate de peste 10.000 de lei. Practic, Alpine plătea periodic, când se adunau două-trei facturi, însă în ultimele luni nu a mai plătit nimic“, a mai spus primarul.

Edilul a mai afirmat că, până recent, de paza autostrăzii se ocupase o altă firmă, din Bucureşti, care a angajat o sută de localnici din Pecica, însă care au rămas fără locuri de muncă şi cu salarii restante pe ultimele trei luni.

Citeşte şi:

Blestemul autostrăzii care trebuie să lege România de Ungaria. Austriecii care lucrau la lotul II au intrat în insolvenţă

După ce lucrările la primul lot al autostrăzii Nădlac-Arad au fost întrerupte, anul trecut, în octombrie, în urma rezilierii contractului cu firma Romstrade, administrată de Nelu Iordache, aflat în acest moment în arest, cei de la CNADNR au probleme şi la tronsonul doi.

Falimentul Alpine ne lasă fără un lot din tronsonul de autostradă Arad-Nădlac

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a reziliat contractul de proiectare şi execuţie pentru un lot de 16,6 kilometri din tronsonul de autostradă de Nădlac-Arad, după falimentul constructorului austriac Alpine Bau.

Nelu Iordache a fost trimis în judecată. Procurori DNA: Iordache a folosit banii pentru autostrada Nădlac-Arad pentru a plăti datoriile firmelor sale

Nelu Iordache, administratorul firmei Romstrade, a fost trimis în judecată, luni, în dosarul privind deturnarea de fonduri pentru primul tronson din autostrada Nădlac - Arad, de aproximativ 22 de kilometri, fiind acuzat de delapidare, fals în înscrisuri, spălare de bani şi înşelăciune.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite