AFP: România exportă animale pe caniculă, în ciuda avertismentelor UE

AFP: România exportă animale pe caniculă, în ciuda avertismentelor UE

România continuă să exporte animale în căldura verii către statele arabe, în ciuda avertismentelor UE şi ale organizaţiilor internaţionale cu privire la cruzimea faţă de animale, scrie AFP.

Publicaţia relatează, într-un articol amplu, cum, sub soarele arzător din portul Midia de la Marea Neagră, nava Lady Maria este pregătită să-şi îmbarce pasagerii: mii de oi care vor fi expediate în Libia pentru sărbătoarea Eid al-Adha.

Astfel, în ciuda unui avertisment din partea UE şi a dovezilor şocate lansate anul trecut care ilustrează oi care se chinuie să respire, din cauza căldurii, pe navele care călătoresc către Orientul Mijlociu, România continuă să exporte animale în perioada de vară.

Un oficial al operatorului portuar Midia insistă că condiţiile la bordul Lady Maria, care arborează un steag din Tanzania şi a colindat mările de mai bine de 50 de ani, sunt „similare unui hotel de cinci stele”.

Dar activiştii au etichetat navele de transport ale animalelor - aproximativ 100 care părăsesc Midia în fiecare an - drept „nave ale morţii”.

„Întrebarea este cât de multe oi vor muri în timpul acestei călătorii”, spune Gabriel Păun de la Animal International.

Denunţând „suferinţa necuvenită”, el aminteşte de un incident din 2015, când mii de oi exportate din România către Iordania au murit din cauza setei sau au fost literalmente „gătite” de vii în timpul transportului. Călătoria din România spre Golf poate dura câteva săptămâni.

Riscurile din acest an sunt deosebit de mari, deoarece Eid, festivalul musulman la care se sactifică animale şi care în fiecare an stimulează exporturile de animale româneşti, cade la mijlocul lunii august.

Afaceri în plină expansiune

Vytenis Andriukaitis, comisarul european responsabil cu sănătatea şi siguranţa alimentelor, a cerut luna trecută ca Bucureştiul să oprească transportul a 70.000 de oi către Golf, invocând bunăstarea animalelor şi „temperaturi extreme”.

El a cerut Comisiei să auditeze practicile României, ameninţând membrul UE cu o procedură de infringement, dacă se constată că a încălcat „sistematic” regulamentul privind transportul animalelor.

Ministrul Agriculturii, Petre Daea, insistă că ţara sa „respectă cu stricteţe regulile”.

Cu toate acestea, navele nu mai sunt verificate odată ce părăsesc porturile româneşti, chiar dacă regulamentul european din 2005 prevede verificarea în timpul călătoriilor.

România, care a aderat la UE în 2007, dar este unul dintre cei mai săraci membri, este al treilea cel mai mare crescător de oi din blocul european, după Marea Britanie şi Spania, şi un exportator de top.

În 2017 şi 2018, România a exportat în total două milioane de oi, în principal în Iordania, Libia şi Liban, iar veniturile din 2017 s-au ridicat la 430 de milioane de euro, conform bazei de date UN Comtrade.

Piaţa este în plină expansiune: în februarie, Bucureştiul a semnat un nou contract pentru a vinde 200.000 de oi în ţările din Golf şi speră ca în cele din urmă să vândă două milioane de oi pe an numai către Emiratele Arabe Unite.

Crescătorii locali depind de exporturi, deoarece carnea de oaie nu este foarte populară în România.

„În România, vindem doar înainte de Paşte. Restul anului exportăm, în special în Iordania şi în ţările Golfului”, spune Florin Dragomir, un crescător din regiunea centrală a Sibiului, cunoscut pentru carnea şi produsele lactate de calitate.

Dragomir, care are 1.500 de oi, s-a declarat îngrijorat faţă de transporturile din plină vară vară.

Unul dintre cei mai mari crescători ai României, Agrozoomed, care exportă între 70.000 şi 100.000 de oi în fiecare an, spune că condiţiile pe nave sunt „foarte bune”.

„Cineva a creat acest scandal pentru a-şi servi propriile interese”, a declarat un oficial al companiei pentru AFP, solicitând anonimatul.

Schimbare necesară

Principala asociaţie de crescători şi exportatori de animale din România, Acebop, recunoaşte totuşi că sunt necesare schimbări pentru a preveni suferinţa animalelor.

„Am elaborat o lege pentru îngheţarea transportului animalelor atunci când temperaturile depăşesc 30 de grade Celsius şi pentru a face obligatoriu un medic veterinar la bord”, a declarat pentru AFP preşedintele Acebop, Mary Pană.

Ea speră că legea va fi adoptată în această toamnă, spunând că este urgentă, deoarece în cazul sancţiunilor UE, fermierii şi nu autorităţile vor fi sancţionaţi.

Australia a promovat o serie de reforme privind exportul său de animale vii anul trecut în urma unui scandal, după ce o serie de videoclipuri difuzate de activiştii pentru drepturile animalelor au arătat oile pe nave - unele deja moarte - înghesuite împreună în cuşti mici, înăbuşite şi acoperite cu excremente.

Filmările au fost realizate în timpul a cinci călătorii din 2017 în Qatar, Kuweit şi Oman din porturile australiene. Se pare că oile au fost nevoite să stea în picioare timp de trei săptămâni, adesea în condiţiile de vară „de tipul unui cuptor” ale emisferei nordice.

Noile reguli impun exportatorilor să crească spaţiul cargo pentru oi cu până la 39 la sută, variind în funcţie de temperatura sezonieră şi stipulează că observatori independenţi trebuie să călătorească pe toate navele care transportă bovine sau oi.

Activiştii pentru protecţia animalelor au cerut interzicerea exporturilor vii.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: