Benzina şi motorina se scumpesc din cauza dublei accizări. Ce scumpiri mai aduce acordul negociat cu FMI

Benzina şi motorina se scumpesc din cauza dublei accizări. Ce scumpiri mai aduce acordul negociat cu FMI

Taxa pe parcări va aspira milioane de euro din conturile retailerilor, care vor scumpi mărfurile pentru a compensa pierderea

Creşterea accizelor şi taxarea construcţiilor speciale vor genera costuri pe care producătorii, comercianţii şi transportatorii le vor transfera la consumatorii finali – cetăţenii de rând.

Până nu demult erau doar zvonuri sau informaţii „pe surse“, dar acum – după plecarea din România a delegaţiei Fondului Monetar Internaţional (FMI) şi anunţarea oficială a noilor măsuri bugetare – totul a devenit limpede: ne aşteaptă un şoc fiscal în 2014.

Accizele vor creşte cu cel puţin 2% în loc să scadă uşor, astfel că transportatorii vor plăti mai mult pentru carburanţi, iar deţinătorii de construcţii speciale, scutiţi până acum de impozitul pe aceste proprietăţi, vor intra în colimatorul taxelor.

Şi cine sunt aceşti deţinători? Centrele logistice (adică acele parkinguri imense, pline de camioane) care îi deservesc pe marii comercianţi, hipermarketurile, care administrează mii de locuri de parcare, producătorii şi mai ales distribuitorii de energie sau distribuitorii diverselor mărci de autoturisme.

Toţi aceştia reprezintă ultima şi cea mai importantă verigă de cost înaintea preţului final de la rafturile magazinelor, iar creşterea presiunii fiscale la nivelul lor va însemna scumpirea mărfurilor distribuite, pe care o vor resimţi în final cumpărătorii.

Contactaţi de „Adevărul“, reprezentanţii acestor sectoare (transporturi, logistică, retail) au recunoscut că vor transfera majorarea costurilor, indusă de măsurile convenite cu FMI, direct la consumatorul final, pentru că ei nu pot absorbi pe cont propriu acest şoc.

Scumpiri artificiale, în cerc vicios

Dacă accizele ar fi rămas cuplate la cursul de schimb stabilit la 1 octombrie, impactul asupra preţului final al carburanţilor, ţigărilor, băuturilor alcoolice şi celorlalte produse accizabile ar fi fost nul, pentru că leul de acum este mai tare decât cel din 2012.

Dar Guvernul a convenit cu FMI să nu mai calculeze accizele în funcţie de cursul oficial, ci să le indexeze cu rata inflaţiei.

Asta va induce o scumpire artificială a produselor accizabile – total incomodă pentru buzunarele noastre, dar benefică pentru veniturile bugetare din această sursă.

Mai rău este că scumpirile acestor produse vor mări inflaţia de anul viitor, iar în 2015 accizele vor fi deci indexate cu un procent şi mai mare, angrenându-le într-un cerc vicios în care creşterea preţurilor se autogenerează.

Retailerii nu vor putea să absoarbă în propriile conturi aceste majorări de taxe, astfel că efectele se vor vedea în buzunarele consumatorilor finali. Iar şansa de a minimiza şocul fiscal este deocamdată incertă, pentru că nu se cunosc toate detaliile viitorului regim de taxare“, ne-a declarat expertul fiscal Emilian Duca. El a mai arătat că afacerile multor firme sunt date peste cap din cauza acestor schimbări.

Şi marii retaileri sunt contrariaţi de măsurile anunţate de FMI, în special de taxa pe construcţiile speciale, care îi vizează în mod direct. „Depinde foarte mult care este formula de calcul la această taxă, necesară pentru a putea face un studiu de impact. Este o taxă în plus, dar sper să fim chemaţi la discuţii şi atunci noi le vom spune că taxa are impact asupra cifrei de afaceri, ceea ce o să fie, în final, în detrimentul clienţilor“, ne-a declarat Delia Nica, directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).

Marii expeditori vor fi mari contribuabili

Cele mai mari suprafeţe destinate parcării de autovehicule sunt companiile de expediţie şi suport logistic, vizate în mod direct de taxa pe construcţiile speciale.

Dacă-i luăm în calcul doar pe cei mai mari jucători din piaţă, putem face un calcul sumar care arată cât s-ar putea colecta de pe urma lor. Per total, ei deţin aproximativ 2,5 milioane de metri pătraţi de spaţii de depozitare, din care 60% sunt parcări. La o asemenea suprafaţă, dacă s-ar aplica un impozit de 5 euro/mp, încasările bugetare ar fi de 12 milioane de euro, repet, numai de la companiile mari“, ne-a declarat Romeo Dumitru, liderul Asociaţiei Române de Logistică - ARILOG.

El a precizat însă că orice cost indus prin impozitarea suplimentară a acestor spaţii şi construcţii va duce la creşterea costurilor de depozitare şi, inevitabil, se va transfera la raft, în preţurile mărfurilor astfel distribuite.

La rândul lor, transportatorii sunt neplăcut surprinşi de măsurile negociate cu FMI. „Probabil că aceşti oficiali trăiesc din evaziune fiscală şi de aceea impun taxe prin care încurajează evaziunea. Noi vom solicita puncte de vedere de la Comisia Europeană, pentru că este inadmisibil să impui, în UE, taxă pe carburant peste acciza la carburant“, ne-a declarat Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România.
 


BNR vede un impact redus în inflaţie

Conform datelor noastre preliminare şi unor prime evaluări, impactul este limitat la 0,2% şi consecinţele unui lanţ sunt limitate. Probabil că vom schimba numai balanţa riscurilor de la o balanţă echilibrată spre o balanţă uşor superioară, uşor în creştere“, a afirmat guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, întrebat despre efectul majorărilor de taxe.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: