Locurile de muncă din agricultură, printre cele mai afectate de noile tehnologii. Regândirea sistemului de educaţie este esenţială
0În următorii zece ani, 600.000 de locuri de muncă din România vor fi afectate de transformarea digitală generată de noile tehnologii, din care 275.000 sunt în pericol în cazul în care lucrătorii nu-şi îmbunătăţesc abilităţile, se arată în raportul PwC’s Workforce Disruption Index.
Cele mai expuse domenii sunt industria manufacturieră, agricultura şi utilităţile, unde locurile de muncă au cea mai mare probabilitate de a fi înlocuite, relevă sursa citată. În primul rând, în aceste domenii va fi nevoie de îmbunătăţirea abilităţilor digitale ale angajaţilor. Inovarea şi digitalizarea vor contribui la eficientizarea proceselor de producţie, estimându-se că vor avea un aport la creşterea produsului intern brut al României de 66 de miliarde de dolari, până în anul 2029, dar impun şi aplicarea unor strategii, inclusiv la nivelul guvernului, pentru dobândirea şi îmbunătăţirea cunoştinţelor digitale ale lucrătorilor atât prin programe de recalificare, cât şi prin regândirea programei de învăţământ.
Potrivit raportului PwC, vor fi create 325.000 de noi locuri de muncă în următorul deceniu, în timp ce pentru alte 275.000, lucrătorii trebuie să-şi îmbunătăţească abilităţile digitale, întrucât noile tehnologii vor elimina, treptat, activităţile repetitive.
„Prin urmare, preocuparea pentru educaţie şi recalificare, inclusiv a guvernelor, poate să atenueze presiunea asupra persoanelor cu abilităţi care vor fi tot mai puţin cerute pe piaţa muncii în viitor”, subliniază Ionuţ Sas, Partener PwC România, citat în comunicatul transmis de compania de consultanţă.
Noile tehnologii vor genera noi locuri de muncă în special în domenii precum sănătate, educaţie sau servicii financiare, se mai arată în raportul PwC.
În ceea ce priveşte educaţia în domeniul agricol, carenţele sunt foarte mari, în România. Multe dintre liceele de profil au fost închise, în ultimele decenii, şi încă persistă mentalitatea că agricultura este apanajul celor mai puţin instruiţi.
Acum, ministrul agriculturii, Petre Daea, intenţionează să preia controlul asupra liceelor agricole şi să le ia sub patronajul ministerului pe care îl conduce, începând chiar din anul şcolar 2019-2020. Însă numai o schimbare la nivelul subordonării şcolilor de profil nu va fi suficientă, pentru ca sectorul agricol din România să poată face faţă noilor provocări tehnologice.