STUDIU Antreprenorii români, cei mai avansaţi din Europa Centrală şi de Est în adoptarea tehnologiilor digitale
0Antreprenorii români sunt cei mai avansaţi în folosirea tehnologiilor digitale comparativ cu omologii lor din celelalte 14 state din Europa Centrală şi de Est, relevă studiul Central and Eastern Europe Private Business Survey 2019 realizat de PwC. Astfel 64% dintre ei şi-au proiectat deja o strategie pentru digitalizare, un procent dublu faţă de media din regiune.
„Observăm că 82% dintre companiile antreprenoriale româneşti consideră că transformarea digitală va avea un impact semnificativ pe termen lung. Această percepţie se vede în preocuparea antreprenorilor pentru strategii de afaceri bazate pe tehnologie, mai ales că în România principalul avantaj competitiv este infrastructura digitală, în timp ce alte capitole, precum infrastructura fizică sau politicile de investiţii publice, sunt deficitare”, a declarat Ionuţ Simion, Country Managing Partner PwC România.
Conform studiului, companiile antreprenoriale româneşti ocupă primele poziţii în regiune la utilizarea a şase dintre cele opt tehnologii digitale esenţiale (cunoscute ca Essential Eight): Artificial Intelligence (AI), Augmented Reality (AR), blockchain, drone, Virtual Reality (VR) şi 3D printing. În cazul utilizării robotică şi Internet of Things (IoT), România ocupă locurile al treilea, respectiv al patrulea.
„Utilizarea ridicată a celor opt tehnologii digitale esenţiale în România faţă de regiune arată că avem un ecosistem tech vibrant de start-up-uri, acceleratoare şi hub-uri de finanţare, la care şi-a adus o contribuţie şi facilitatea de scutire a impozitului pe veniturile programatorilor IT”, a arătat Ionuţ Sas, Partener Servicii Fiscale şi Juridice, Pwc România. În acest context, studiul constată că România şi Slovenia sunt singurele state din regiune care au suficiente talente locale pentru a beneficia de utilizarea tehnologiilor digitale.
Studiul a surprins şi percepţia antreprenorilor asupra situaţiei afacerilor, mai precis a evoluţiei profitabilităţii în ultimii trei ani, precum şi estimările lor privind evoluţia veniturilor în următoarele 12 luni.
„Majoritatea antreprenorilor români au avut rezultate financiare bune în ultimii trei ani şi, cu toate acestea, se declară mai pesimişti decât omologii lor din regiune faţă de perspectivele pentru anul următor. Includerea tehnologiilor digitale în strategia de business îi poate ajuta, însă, să descopere noi oportunităţi de venituri pentru că acestea apar atunci când modelele de afaceri existente sunt constant supuse provocărilor, iar angajaţii sunt încurajaţi să dezvolte idei şi să le testeze. În acest context, intenţia a 29% dintre antreprenorii români de a aloca peste 5% din investiţii pentru digitalizare – faţă de 23% în regiune – arată că tot mai mulţi dintre ei înţeleg şi pun în practică noile tehnologii”, spune Mihai Aniţa, Partener şi Lider Servicii Integrate pentru Antreprenori, PwC România
Principalele concluzii ale studiului privind digitalizarea în cazul României
- Antreprenorii spun că cele mai relevante tehnologii, din punctul lor de vedere, sunt în ordine: blockchain, IoT, robotica, AI, AR, VR, printarea 3D şi dronele.
- 41% dintre antreprenori locali au arătat că investesc între 1-3% din cifra de afaceri în digitalizarea proceselor, 29% alocă peste 5% pentru investiţii în acest domeniu, 18% acordă mai puţin de 1%, iar 12% între 3-5%.
- Principalele constrângeri în adoptarea soluţiilor digitale sunt costurile, riscurile asociate cum ar fi securitatea cibernetică, lipsa de know-how sau de specialişti şi rezistenţa la schimbare.
- 48,8% dintre antreprenorii români utilizează AI în procesele de business; 40% - AR; 39,5% - realitatea virtuală; 29,5% - blockchain; 27,9% - dronele.
Principalele concluzii privind situaţia financiară a afacerilor antreprenoriale
- 58% dintre antreprenorii români consideră că profitabilitatea din ultimii trei ani financiari a fost bună şi 22% destul de bună, comparativ cu media regională de 53% şi, respectiv, 31%.
- 50% se aşteaptă ca, în următoarele 12 luni, veniturile afacerilor să crească, în timp ce 46% estimează o stagnare şi 4% o deteriorare.
- Prin comparaţie, în toată regiunea 55% dintre antreprenori prognozează îmbunătăţirea indicatorilor, 37% stagnare şi 8% înrăutăţire.
Studiul PwC Central and Eastern Europe Private Business Survey 2019 este parte din studiul EMEA Private Business Survey 2019, realizat în 4 regiuni cuprinzând 53 de ţări din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa, pe un eşantion de 2.993 de persoane cu funcţii de decizie din companii cu cifră de afaceri de cel puţin 10 milioane euro.
Studiul pentru Europa Centrală şi de Est a cuprins 600 de respondenţi din 15 state: România, Polonia, Cehia, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Croaţia, Bulgaria, Moldova, Georgia, Ucraina, Letonia, Lituania, Estonia şi Rusia.