SONDAJ 99% din IMM-uri sunt afectate de coronavirus. Antreprenorii vor ca statul să ia măsuri într-un săptămână

0
Publicat:
Ultima actualizare:
IMM-urile din România cer măsuri de sprijin FOTO EPA-EFE / Franck Robichon
IMM-urile din România cer măsuri de sprijin FOTO EPA-EFE / Franck Robichon

Întreprinderile mici şi mijlocii din România afirmă aproape în unanimitate că sunt afectate de epidemia de coronavirus, prin scăderea vânzărilor, a cifrei de afaceri sau chiar suspendarea temporară a activităţii, iar majoritatea solicită ajutor de la stat în maxim o săptămână.

Întrebaţi dacă îi afectează sau urmează să îi afecteze măsurile adoptate în contextul limitării infecţiei cu COVID-19, 98,6% au menţionat că „Da” şi doar 1,4% au menţionat că „Nu”, arată un sondaj care a măsurat impactul COVID-19 asupra IMM-urilor, realizat de Consiliul pentru IMM-uri.

Astfel, printre principalele efecte pe care antreprenorii le-au menţionat ca urmare a COVID – 19, se numără (răspunsuri multiple): scăderea vânzărilor (65,6%), scăderea cifrei de afaceri (58,8%), suspendarea temporară a activităţii (56,4%), dificultăţi la încasare (54%), restrângerea activităţii (51,4%), întârzieri la plata furnizorilor (47,6%), disponibilizări (21,5%) şi închiderea firmei (12,4%).

În ceea ce priveşte procentul cu care antreprenorii chestionaţi estimează scăderea cifrei de afaceri, 34,4% au menţionat > 60, 29,5% între 20 – 40, 24,6% între 40 – 60 şi 11,4% între 0 – 20.

În final, termenul maxim pe care antreprenorii îl consideră necesar pentru adoptarea de măsuri economice de sprijin este de 1 săptămână (37,8%), 1 lună (33,4%) şi 2 săptămâni (28,8%).

Astfel, principalele măsuri pe care aceştia le consideră necesare pentru a putea depăşi această situaţie de criză, se numără (răspunsuri multiple):

1. Program de ajutor de stat privind susţinerea de subvenţii de până la 75% pentru plata salariilor din domeniile afectate de criză (69,1%),

2. Achitarea în totalitate şi direct din bugetul sănătăţii, a indemnizaţiei aferente concediilor medicale pentru angajatii bolnavi de coronavirus sau aflati în carantină (fără plata din partea angajatorului şi ulterior acesta şă recupereze banii de la Casa de sănătate) (51,7%),

3. Acordarea posibilităţii amânării plăţii contribuţiilor pentru asigurări sociale şi de sănătate datorate de salariaţi si plătite de angajatori, cu până la 3 luni (65,4%),

4. Amânarea plăţii impozitului pentru IMM-urile în dificultate (60,3%),

5. Finanţarea IMM-urilor cu dobândă 0 (38,2%),

6. Elaborarea unui plan de comunicare care să cuprindă un site cu informaţii despre toate măsurile adoptate pentru susţinerea economiei în această perioadă (32,2%),

7. Refinanţarea sau extinderea perioadelor de scadenţă pentru împrumuturi (28,9%),

8. Acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ în situaţii excepţionale, în cuantum de 75% din salariul corespunzător unei zile lucrătoare suportate din bugetul de stat (26,5%),

9. Asigurarea cadrului legislativ privind politici de lucru flexible (21,5%),

10. Introducerea instituţiei mediatorului de credite pentru IMM-uri (10,9%).

Ca urmare a intensificării efectelor virusului COVID-19 în Europa şi a măsurilor luate pentru a limita răspândirea, CNIPMMR a analizat în ce măsură sunt afectate întreprinderile mici şi mijlocii din România şi cât de necesară este intervenţia autorităţilor statului pentru adoptarea de măsuri în sprijinul firmelor. În perioada 12.03.2020-15.03.2020, CNIPMMR a realizat un amplu sondaj în ceea ce priveşte impactul economic al virusului COVID-19.

Sondajul a fost derulat în perioada 12.03.2020 - 15.03.2020 şi a intervievat un număr de 8.374 antreprenori, care au fost în proporţie de 61,8% microîntreprinderi, 23,2% întreprinderi mici, 9,3% întreprinderi mijlocii şi 5,7% alte forme de organizare.

Numărul de salariaţi ai antreprenorilor chestionaţi au fost: 54,8% sub 5 salariaţi, 25,2% peste 10 salariaţi şi 20% între 5-10 salariaţi.

Domeniile de activitate ale respondenţilor au fost: servicii (45,1%), comerţ (22,1%), turism (15,5%), industrie (7,3%), transporturi (7%), altele (3%).

În ceea ce priveşte regiunile în care aceştia îşi desfăşoară activitate, antreprenorii chestionaţi au următoarea apartenenţă geografică: Bucureşti-Ilfov (28,4%), Centru (15,7%), Nord-Vest (14%), Sud-Est (12,4%), Nord-Est (12,1%), Sud Muntenia (7%), Vest (5,4%) şi Sud-Vest (5%).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite