Sindicaliştii CFR pichetează Ministerul Finanţelor şi cer Guvernului „să-şi întoarcă faţa către popor, nu către FMI“

0
0
Sindicaliştii ameninţă cu greva generală
Sindicaliştii ameninţă cu greva generală

Aproape 200 de sindicalişti din transporturile feroviare au pichetat, miercuri, sediul Ministerului Finanţelor, nemulţumiţi de faptul că drepturile lor salariale, diminuate în urmă cu şase ani, nu au mai fost actualizate. Protestatarii cer Guvernului să-şi întoarcă faţa „către popor, nu către FMI“.

„Aceasta este una dintre etapele mai avansate ale protestelor noastre. Dacă la 31 martie, când ne expiră contractul colectiv de muncă, vom fi în aceeaşi situaţie ca acum, vom declanşa conflictul de interese, apoi vom pregăti o grevă de avertisment şi, într-un final, vom face grevă generală“, ne-au spus sindicaliştii care au pichetat, miercuri dimineaţa, Ministerul Finanţelor.

„Dacă toată această atitudine de ignorare a problemelor căii ferate, din partea Guvernului, vine din cauza FMI, atunci noi transmitem Guvernului că a venit momentul ca Guvernul să-şi întoarcă faţa către popor, nu către FMI“, ne-au mai spus sindicaliştii.

La acţiunile de protest participă membri ai Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial (FNFMC), Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă (FML), Federaţiei Naţionale "Drum de Fier" (FNDF), Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Transporturi "ELCATEL", Federaţiei Sindicatelor Ramurii Vagoane (FSRV) şi Federaţiei Automătizări Feroviare (FAF).

Memoriu către şeful Finanţelor

Liderii de sindicat au înaintat conducerii Ministerului Finanţelor un memoriu în care îşi prezintă doleanţele.

Redăm în continuare textul integral al memoriului.

Către Ministerul Finanţelor Publice
Domnului ministru Darius-Bogdan Vâlcov

Numeroasele probleme, de competenţa Ministerului Finanţelor Publice, a căror rezolvare trenează de ani de zile, au provocat nemulţumirea salariaţilor sistemului feroviar care protestează în stradă la această oră. Prin prezentul memoriu, vă aducem la cunoştinţă o parte dintre ele cu solicitarea de a găsi soluţii urgente de rezolvare

•    Având în vedere faptul că, actualul guvern militează pentru revenirea la drepturile salariale diminuate de fosta putere, la fundamentarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale societatilor feroviare pentru anul 2015, la capitolul cheltuieli cu personalul, trebuie avută în vedere acordarea drepturilor salariale suspendate la ora actuala in contractele colective de munca. Salariile personalului feroviar sunt îngheţate de 6 ani de zile, iar o serie de drepturi salariale sunt suspendate, astfel încât este necesar ca în anul 2015 să se ia măsuri concrete pentru dezgheţarea drepturilor salariale ale feroviarilor in vederea asigurarii unui cadru corect pentru finalizarea negocierilor colective în curs de desfăşurare la toate societăţile. Pentru a evita conflictele sociale ce vor izbucni în cazul eşecului negocierilor in vederea încheierii noilor contracte colective de muncă, este necesar să se asigure, prin noile bugete de venituri şi cheltuieli ale societăţilor feroviare, resursele pentru recuperarea drepturilor salariale suspendate în actualele contracte colective, respectiv pentru asigurarea unei creşteri a salariilor feroviarilor care să acopere rata inflaţiei din ultimii ani în care salariile au fost îngheţate. În acest sens trebuie operate majorări ale cheltuielilor cu munca vie, concomitent cu reducerea cheltuielilor la alte capitole prin eficientizarea funcţionării societăţilor şi, nu în ultimă instanţă asigurarea obligaţiilor statului român faţă de sistemul feroviar prin finanţarea corectă a infrastructurii feroviare.

•    Eliminarea restricţiilor impuse de Ministerul Finanţelor în bugetele de venituri şi cheltuieli ale societăţilor de transport feroviar cu capital integral sau majoritar de stat, acestea fiind puse în inferioritate faţă de societăţile private de transport feroviar care nu au nici un fel de condiţionări în modul în care îşi elaborează bugetele.
Astfel, spre exemplu, la SNTFM CFR Marfă, în anul 2014, cu toate că societatea s-a restructurat agresiv, disponibilizând 2400 de salariaţi, legea permiţându-i, în aceste condiţii să acorde o majorare salarială care să acopere rata inflaţiei pe întreg anul, precum şi o majorare salarială cu un procent de 60% din creşterea productivităţii muncii, acesteia i-a fost impus de către Ministerul Finanţelor, prin aprobarea dată la rectificarea bugetului, să acorde o majorare de doar 2.4% pe ultimul trimestru al anului. În 2015, cu toate ca OUG 26/2013 şi Legea nr. 186/2014 prevăd o majorare a fondului de salarii consumat în 2014 cu 2.2%, Ministerul Finanţelor impune reducerea fondului de salarii consumat cu 10%, făcând astfel imposibilă negocierea contractului colectiv de muncă, şi fiind de asemenea imposibilă chiar şi plata orelor suplimetare efectuate de salariaţii societăţii.

•    Asigurarea, prin noile bugete de venituri şi cheltuieli, a fondurilor necesare investiţiilor în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de muncă şi achiziţionării echipamentelor de protecţie corespunzătoare. Salarizarea mizeră şi condiţiile precare de muncă generează o stare gravă de nemulţumire a salariaţilor fiind iminentă declanşarea conflictelor de muncă.

•    Regandirea politicii bugetare a societatilor feroviare, prin elaborarea de bugete multianuale, avand in vedere durata mare de derulare a investitiilor in acest sector, inclusiv prin asigurarea de la bugetul de stat, prin prevedere expresa in legea bugetului, a fondurilor necesare intretinerii si modernizarii infrastructurii feroviare, la parametrii tehnici prevăzuţi în documentaţiile specifice, pentru asigurarea transportului in conditii de siguranta a circulatiei feroviare.

•    Compensarea diferenţei reale dintre costurile de operare şi tarifele sociale impuse la transportul de călători . Toate ţările europene civilizate practică tarife scăzute la transportul public feroviar de călători, oferind populaţiei un transport ieftin şi de calitate, prin compensarea diferenţei dintre costurile de operare şi tarifele sociale impuse de stat. Ponderea acestor compensaţii în totalul veniturilor operatorilor feroviari de stat din ţările Uniunii Europene se situează la o valoare medie de peste 70%. În România, pe lîngă faptul că această compensaţie nu reuşeşte să se apropie de valoarea diferenţei de cost, fiind redusă sistematic de la an la an, efectul acesteia este anulat în totalitate de valoarea foarte mare a tarifului de utilizare a infrastructurii.

•    Majorarea subvenţiei acordate CFR Călători în aşa fel încât aceasta să fie cel puţin la nivelul anului 2014. In anul 2015 subvenţia a fost redusă în mod artificial de Ministerul Finanţelor fără nici o justificare. În condiţiile în care subvenţia nu va fi micşorată, societatea va putea să menţină în circulaţie acelaşi număr de trenuri. De asemenea, se va evita închiderea unor secţii de circulaţie datorită desfiinţării trenurilor care circulau pe acestea.

•    Modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, si anume art. 201 in sensul completarii cu un nou aliniat care sa cuprinda urmatoarele:
a) “produsele energetice livrate in vederea utilizarii drept combustibil pentru motor pentru transposturile feroviare de calatori, marfa si pentru locomotivele si utilajele folosite la revizia si intretinerea infrastructurii feroviare”. Aceasta scutire de la plata accizelor, instituite de fapt pentru intretinerea infrastructurii rutiere, ar conduce la relansarea transportului feroviar prin posibilitatea micsorarii tarifelor atat la transportul de calatori, cat si la cel de marfa. Astfel s-ar elimina inca o forma de discriminare inadmisibila a transportului feroviar in raport cu transportul auto.

•    Sistarea trecerii liniilor in categoria asa zisa neinteroperabila si renuntarea la conceptul de neinteroperabilitate, avand in vedere ca interoperabilitatea reprezinta o modalitate de interconectare a retelelor feroviare europene si nicidecum o forma de clasificare a liniilor feroviare dupa gradul de utilizare. Toate liniile de cale ferata trebuie sa ramana în proprietatea şi in administrarea gestionarului national de infrastructura, concesionarea lor unor terţe persoane ducând la o degradare substanţială datorită lipsei de interes a concesionarilor în a întreţine un bun ce nu le aparţine. În contextul european în care este necesară stimularea şi dezvoltarea transportului feroviar şi aducerea acestuia în echilibru cu transportul auto, este lipsită de logică renunţarea sistematică la tronsoane feroviare.

•    Cu privire la revenirea la modul de acordare a facilitatilor de calatorie pentru personalul feroviar si pentru membrii de familie este necesară o reglementare fiscala care să asigure impozitarea calatoriilor efectuate de personalul feroviar, doar pentru cele efectuate în interes strict personal, cu asigurarea posibilitatii platii impozitelor pe masura efectuarii calatoriilor. Tot in acest context, solicitam exceptarea de la plata impozitului pentru permisele scolare.

•    Insolvenţa unor filiale ale societăţilor feroviare – In anul 2012, CFR Călători şi CFR Marfă şi-au reintegrat prin absorbţie toate filialele cu excepţia reparatorilor de locomotive. Ministerul Transporturilor nu a argumentat motivul pentru care societăţile reparatoare de locomotive nu au fost readuse la societăţile mamă, noi suspectăm din nou o doleanţă a operatorilor privaţi. În prezent aceste societăţi, sunt în procedură de insolvenţă, o soluţie nefericită care afectează negativ pe cei doi operatori feroviari.

Considerăm că trebuie procedat de urgenţă la reintegrarea societăţilor reparatoare de locomotive la societăţile mamă, aşa cum s-a întâmplat cu celelalte filiale ale CFR Călători şi CFR Marfă. În aceeaşi situaţie se află şi filiala SC Intervenţii Feroviare a Companiei Naţionale CFR SA, unitate cu un impact deosebit în reluarea circulaţiei feroviare în caz de incidente, accidente, catastrofe naturale.

Economie


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri