Se pregătesc amenzi usturătoare după ce companiile de telefonie mobilă au crescut nejustificat tarifele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Între furnizorii de telefonie mobilă şi consumatori există un dezechilibru real, iar una dintre soluţii ar putea fi majorarea cuantumului amenzilor aplicate companiilor care utilizează clauze abuzive, a declarat preşedintele Comisiei economice, industrii şi servicii din Senat, Daniel Zamfir.

"În urma dezbaterilor a rezultat faptul că trebuie intervenit legislativ pentru că există un dezechilibru real între furnizorii de telefonie mobilă şi consumatori. A venit o propunere din partea ANPC şi una din partea unei asociaţii de protecţia consumatorilor reprezentată de avocatul Gheorghe Piperea. Eu cred că discuţia şi-a atins scopul.

Suspiciunile pe care le-am avut iniţial au fost cele legate de faptul că anumite companii de telefonie mobilă îşi majorează costurile serviciilor ca urmare a iniţiativei Guvernului prin OUG 19/2019. Consumatorul român, în momentul de faţă, este pus în situaţia de a fi captiv unui contract. Ca atare, modificările legislative pe care ni le propunem sunt în măsură să reechilibreze prestaţiile companiilor de telefonie mobilă...Două au fost propunerile venite azi în cadrul şedinţei. Prima a venit de la ANPC şi se referă la creşterea cuantumului amenzilor aplicate companiilor care utilizează clauze abuzive", a spus Daniel Zamfir, la finalul dezbaterii având ca temă majorarea de către operatorii serviciilor de comunicaţii a costurilor pe pachetele de servicii aferente contractelor deja încheiate cu consumatorii.

El a spus că a doua concluzie a fost aplicarea efectului erga omnes pentru contracte, respectiv atunci când instanţa constată că un contract are clauze abuzive, efectul acelei constatări să fie valabile pentru toate contractele în vigoare la momentul respectiv. Practic, acea clauză va trebui scoasă din toate contractele.

"În situaţia în care un consumator câştigă în instanţă un proces în care se stabileşte fie rambursarea unor sume, fie eliminarea clauzei abuzive în sensul că nu se va mai plăti în viitor în acelaşi cuantum, acea prevedere care este obţinută în instanţă să se aplice tuturor contractelor pe care respectivii operatori le au cu clienţii. Atunci când s-a constatat o clauză abuzivă de către o instanţă în legatură cu un contract al unui operator de telefonie, absolut toate contractele să fie supuse aceleiaşi prevederi", a declarat Daniel Zamfir.

El a menţionat că au fost trei companii de telefonie care nu au dat curs invitaţiei.

"Mi se pare o atitudine cel puţin nepotrivită, întrucât subiectele vizau practica acestor companii. Salut prezenţa RCS&RDS. Cred că un dialog pe care operatorii economici îl pot avea cu Parlamentul României este un dialog absolut necesar care până la urmă dă naştere la soluţii în favoarea ambelor părţi", a spus Daniel Zamfir.

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Marius Pîrvu, a afirmat că amenda pentru clauze abuzive este acum una "ridicolă", de 100 de lei.

De asemenea, el a declarat că a primit în ultima perioadă o serie de reclamaţii vis a vis de modul unilateral prin care o companie de telefonie vrea sa modifice preţurile, fără să dea un nume de firmă.

"Ne-am sesizat şi suntem în derularea unei verificări faţă de modul în care dânşii doresc să facă acest lucru. Din nefericire am constatat că au existat trei invitaţii până în momentul de faţă către respectiva companie de telefonie. Au venit dar fiecare dată cu date insuficiente în aşa fel încât să putem analiza în mod concret situaţia pe care dânşii trebuie să o justifice", a spus Marius Pîrvu.

Ministrul Comunicaţiilor, Alexandru Petrescu, a solicitat recent clarificări din partea operatorilor de telefonie în condiţiile în care, în ultimele săptămâni, tarifele în comunicaţii au crescut.

"Sunt revoltat şi nu voi negocia interesele românilor! În ultimele săptămâni, remarc creşteri de preţuri la tarifele în comunicaţii, într-o abordare de scumpire anticipativă, în condiţiile în care OUG114/2018 cu modificările şi completările ulterioare în sectorul telecom nu are un impact de cost imediat asupra operatorilor de telefonie mobilă", scria ministrul Comunicaţiilor într-o postare pe propria pagină de Facebook în data de 10 aprilie.

Potrivit acestuia, amendamentele aduse recent Ordonanţei 114, care vizează suspendarea aplicării penalităţilor până pe 1 septembrie 2019, pentru dezvoltarea infrastructurii de telecomunicaţii fără autorizaţii de construcţie, reprezintă o dovadă de încredere pe care autorităţile o acordă sectorului telecom, tocmai pentru a crea premisele unei dezvoltări a industriei în condiţii de conformare şi simplificare a procesului de obţinere a autorizaţiilor de construcţie.

"În timp ce mingea e la operatorii de telefonie, ministerul aşteptând propunerile acestora de simplificare a legislaţiei în domeniu precum şi discuţii privind şi alte elemente prevăzute în OUG 114/2018, milioane de abonaţi primesc notificări prin SMS în care sunt înştiinţaţi de creşteri de preţuri. În dialogul constructiv, buna credinţă a părţilor este o componentă esenţială în atingerea scopului propus!

În acest sens, aştept ca alături de clarificări privind recentele scumpiri să primesc din partea operatorilor şi modele de tarifare care să aibă ca rezultat reducerea preţurilor pentru abonaţi! Punctul meu de inflexiune în negociere este interesul românilor!", scrie ministrul Petrescu.

Ordonanţa de Urgenţă 114 din 29 decembrie 2018 a instituit taxe noi pe cifra de afaceri pentru sectorul energetic şi telecom, precum şi taxe pe activele din sistemul bancar. Potrivit documentului, în sectorul telecom, companiile vor plăti o contribuţie de 3% din cifra de afaceri, faţă de 0,4% anterior. 

Orange a scumpit discret abonamentele. Ce explicaţie oferă compania

Vodafone scumpeşte abonamentele. Mesajul primit de clienţi

Telekom scumpeşte abonamentele tuturor serviciilor. Cu cât vor fi majorate

Clienţii RCS&RDS plătesc tarife mai mari, din cauza Ordonanţei 114

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite