POLITICO: Cauciucul „lasă urme de derapaj” pe ultimele sancțiuni ale UE împotriva Rusiei
0Polonia a rămas singură într-un efort eșuat de a stabili o cotă scăzută pentru importurile de cauciuc sintetic din Rusia. În ultimul său pachet de sancțiuni, UE a introdus o cotă a importurilor de cauciuc de aproximativ 560.000 de tone până la expirarea unei perioade de tranziție, la sfârșitul lunii iunie 2024.

Cea mai acerbă luptă din cadrul ultimului lot de sancțiuni rusești al UE nu s-a dat pentru industrii pline de farmec precum energia nucleară sau diamantele, ci pentru cauciucul folosit la anvelopele auto.
UE a convenit asupra celui de-al 10-lea pachet de sancțiuni chiar la timp pentru a marca primul an de la invazia Ucrainei de către Rusia, pe 24 februarie, având ca scop să înfometeze și mai mult economia de război a Kremlinului. Dar toate țările UE au frânat cererea Varșoviei pentru o cotă scăzută de import pentru cauciuc sintetic rusesc, într-o confruntare care a lăsat urme de derapaj pe întregul acord final.
Varșovia dă vina pe lobby-ul marilor companii de anvelope, dar diplomații UE acuză Polonia că sprijină sancțiuni dure pentru a-și ajuta unul dintre propriii producători de cauciuc sintetic.
„Este pentru că au fabrici. Ei produc anvelope”, a declarat ambasadorul Poloniei în UE, Andrzej Sadoś, pentru POLITICO. „În cazul Italiei, este Pirelli.”
Cauciucul sintetic este folosit la fabricarea anvelopelor, precum și a pieselor auto, cum ar fi ambreiajele și garniturile. Este o industrie de un miliard de euro, iar importurile UE din Rusia ale subprodusului petrolier arătat totalizează 620 de milioane de euro în 2022.
Pirelli a refuzat să răspundă fondului acuzațiilor. „Nu suntem politicieni și nu intrăm în astfel de discuții. Acest apanaj aparține omologului instituțional”, a spus compania într-un comunicat.
Întrebată dacă Pirelli a fost în contact cu cineva care lucrează la sancțiunile UE, compania a spus: „Pirelli, ca și alte companii, are contacte instituționale regulate cu toate autoritățile legate de domeniul său de activitate”.
În ultimul său pachet de sancțiuni, UE a introdus o cotă la importurile de cauciuc de aproximativ 560.000 de tone până la expirarea unei perioade de tranziție la sfârșitul lunii iunie 2024 – cantitatea mult mai mare decât cea pe care și-o dorea Polonia.
Deși a remarcat că delegația italiană nu a menționat niciodată Pirelli în discuțiile cu ușile închise - lucru confirmat de un oficial familiarizat cu întâlnirile - Sadoś a arătat totuși cu degetul spre Italia, argumentând că Roma a luptat pentru cote mai mari din cauza intereselor gigantului anvelopelor.
Un oficial italian a refuzat să comenteze situația.
Conexiune italiană
Pirelli are legături de lungă durată cu Rusia; are două fabrici de anvelope în această țară, iar CEO Marco Tronchetti Provera s-a întâlnit de mai multe ori în ultimii ani cu președintele rus Vladimir Putin.
Cu doar o lună înainte ca Rusia să invadeze Ucraina, Tronchetti Provera, copreședintele comitetului de afaceri italo-rus, a trebuit să se apere împotriva acuzațiilor de a fi discutat cu Putin și opt miniștri ruși.
CEO-ul Pirelli, Marco Tronchetti Provera, s-a întâlnit de mai multe ori în ultimii ani cu președintele rus Vladimir Putin.
Presa italiană a dezvăluit că guvernul de la Roma i-a sfătuit pe liderii de afaceri să nu participe la astfel de întâlniri. Dar, aparent ignorând sfaturile, 16 directori executivi ai marilor companii italiene s-au alăturat întâlnirii prin link video.
Tronchetti Provera, care a ajutat la organizarea discuției, a susținut că aceasta a fost planificată cu câteva luni înainte și faptul că a avut loc pe fondul crizei ucrainene a fost cu totul și cu totul o coincidență. El a spus că firmele trebuie, de asemenea, să respecte liniile directoare date de guvernele lor, dar a respins sugestiile pe care Roma le-a făcut directorilor să evite întâlnirea.
În raportul său anual, Pirelli doar a menționat că pe 24 februarie, ziua invaziei, „tensiunile dintre Rusia și Ucraina au devenit mai severe”. În același raport, compania spune că este „împotriva războiului” și indică faptul că și-a pus operațiunile rusești în păstrare.
Deși Pirelli nu poate exporta anvelope finite din Rusia în UE în urma pachetelor de sancțiuni anterioare, poate încă să se aprovizioneze cu cauciuc sintetic de acolo și să-l trimită la celelalte fabrici ale sale din Europa - așa că o reducere bruscă a importurilor ar fi putut avea consecințe grave pentru companie.
Lupta dintre Polonia și Italia este, de asemenea, incomodă din punct de vedere politic: premierul italian Giorgia Meloni este președintele Partidului Conservatorilor și Reformiștilor Europeni, un organism umbrelă al unor partide de dreapta, în timp ce partidul Lege și Justiție al omologul polonez Mateusz Morawiecki este și el membru.
Dar diplomații și analiștii subliniază că nu a fost doar o dispută între Polonia și Italia.
„În cele din urmă, nu a fost o confruntare între Italia și Polonia, pentru că practic toată lumea a ajuns să fie împotriva Poloniei”, a declarat Francesco Galietti, șeful Policy Sonar, o companie de consultanță de risc politic cu sediul la Roma. „Fără îndoială, faptul că nu a fost o discuție bilaterală este o veste bună pentru Meloni, care acordă o mare importanță relației bilaterale Roma-Varșovia”.
O problemă europeană
O privire asupra statisticilor comerciale susține argumentul că ne confruntăm mai degrabă decât o problemă națională, cu una europeană. Majoritatea cauciucului sintetic importat anul trecut de UE a mers în Polonia, România, Ungaria, Slovacia și Germania; Italia a fost doar pe locul nouă.
Potrivit unei persoane din industrie, care a dorit să își păstreze anonimatul din cauza sensibilității subiectului, cauciucul sintetic rusesc este mai ieftin decât alternativele și este folosit de toți producătorii europeni de anvelope - nu doar de Pirelli.
Alte nume grele la nivel mondial din industria anvelopelor, cum ar fi Michelin, Continental și Goodyear, au fabrici în toată Europa.
Asta înseamnă că alte țări au fost prea fericite să se ascundă în spatele Italiei.
Germania, de exemplu, făcea, de asemenea, presiuni pentru perioade de tranziție și cote în loc de o interdicție totală a importurilor de cauciuc sintetic rusesc, așa cum a propus inițial Comisia Europeană, au declarat diplomați UE pentru POLITICO.
„Italienii erau un scut”, a spus Sadoś. „Deci nu a fost necesar ca Germania să lupte pentru asta.”
Propunerea Comisiei a primit sprijinul a 26 de țări, doar Polonia a refuzat să dea unda verde. Un diplomat înalt din Europa Centrală a spus că ambasadorii nu au abordat niciodată aspectul de afaceri. Chiar și țările baltice, care în mod normal adoptă o poziție neclintită cu privire la sancțiuni, au lăsat Polonia singură în această problemă.
Mai mulți diplomați UE au sugerat că Varșovia a acționat în propriul interes industrial. Compania poloneză Synthos este unul dintre cei mai mari producători de cauciuc sintetic din Europa și ar putea profita de pe urma oricărei interdicții sau cote mici la importurile rusești.
„Polonia a exagerat serios pentru a-și spori producția internă de cauciuc. O mișcare de ocazie extrem de nedemnă”, a spus un diplomat al UE.
Synthos nu a putut fi contactat pentru comentarii. Anterior, a respins informațiile din presă conform cărora făcea lobby pentru sancțiuni UE pentru a crește producția la o fabrică de cauciuc butadienă pe care intenționează să o repornească în Germania.
Sadoś a contestat afirmațiile de a juca murdar, argumentând că Polonia este una dintre țările cele mai afectate de restricțiile comerciale împotriva Rusiei.
„Nu promovez afacerile poloneze aici. Aceasta nu este Camera de Comerț poloneză”, a spus el. „Nimeni nu are obligația să cumpere cauciuc din Polonia. Puteți cumpăra cauciuc de oriunde doriți.”