Pasiunea pakistanezelor pentru haine a contribuit la creşterea economiei ţării

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Economiştii spun că femeile pakistaneze au contribuit în ultimii ani la avântul înregistrat de vânzarea hainelor fabricate sub numele unor mărci recunoscute pe plan internaţional, în contextul în care au trecut de la o viaţă casnică la una socială.

„În orice mall sau cafenea ai merge o să întâlneşti tinere stând la masă şi discutând. În ciuda conservatorismului care s-a dezvoltat de-a lungul timpului, acum asistăm şi la o schimbare“, a declarat Rashid Amjad, vicepreşedinte la Institutul Pakistanez de Dezvoltare a Economiei.

Zilele în care femeile erau forţate să renunţe la studii şi la serviciu şi să stea acasă par a fi doar o amintire îndepărtată în tot mai multe oraşe pakistaneze, scrie publicaţia „The Washington Post“.

Conform tradiţiei, bărbaţii sunt cei care poartă povara întreţinerii gospodăriei, aşa că multe femei din clasa de mijloc îşi pot cheltui salariul aşa cum doresc. Asta înseamnă o adevărată mană cerească pentru industria comerţului aflat în plină expansiune.

Îmi permit să cheltuiesc oricât vreau. Salariul meu e cu 20% mai mare decât era în urmă cu cinci ani“, a spus Rabiya Bajwa, avocat. Ea nu contribuie la bugetul familiei, aşa că venitul ei se duce pe haine de firmă scumpe.

Însă nu peste tot întâlnim aceeaşi situaţie. Pakistanul este încă mult în urma altor ţări din punct de vedere al contribuţiei femeilor la economie, a spus economistul Hafiz Pasha de la Universitatea Naţională Beaconhouse din Lahore. „Această creştere se înregistrează în centrele urbane, unde există femei care muncesc. În zonele rurale, cu toate că participarea femeii la economie este mai mare decât la oraş, acestea nu sunt bine plătite, iar ponderea lor în economie este mult mai mică“, a adăugat el.

Deşi femeile din Pakistan au fost pentru mult timp prost plătite şi discriminate, numărul celor care încep să lucreze este în creştere, încă din 2002.

Mulţi bărbaţi şi-au părăsit locurile de muncă din agricultură, aşa că au rămas posturi libere ce au fost ocupate rapid de femei, a remarcat Amjad. În prezent, între 28 şi 36% din femeile pakistaneze lucrează, deşi multe muncesc de acasă, aşa că numărul lor exact este greu de determinat.

În şcoli şi licee tinerele femei studiază cot la cot cu colegii lor de sex masculin. „Ei par să se simtă bine împreună şi discută relaxat. Într-o oarecare măsură învăţământul superior a crescut încrederea femeilor de a lucra cu bărbaţii“, a afirmat Amjad.

Proprietarii a trei magazine comerciale intervievaţi în Lahore au declarat că cei mai mulţi clienţi sunt  femeile cu loc de muncă şi că datorită lor afacerile au prosperat. „Am pornit de la un magazin micuţ, iar acum avem cinci pieţe de desfacere în diferite părţi ale oraşului.  Suntem pe piaţă de zece ani, dar în ultima perioadă ne-am extins cu aproximativ 40%. Sunt persoane care nici măcar nu întreabă de preţ când cumpără ceva“, a declarat Hasan Ali, directorul unui magazin de îmbrăcăminte pentru femei.

„Treptat, în ultimii cinci ani am devenit dependentă de hainele de firmă. Cu siguranţă astăzi cheltuiesc mai mulţi bani pe haine şi bijuterii“, a menţionat Rukhsana Anjum, asistent universitar la Colegiul Guvernamental Tehnologic din Lahore, care câştigă 1.000 de dolari pe lună.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite