Micii întreprinzători se opun modificării sistemului de impozitare a IMM-urilor: Statul a încasat deja 2 miliarde de lei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bancnote bancnota bani leu lei romania FOTO Shutterstock

CNIPMMR se opune ferm schimbării regimului de impozitare a microîntreprinderilor, cerând păstrarea sistemului actual de taxare cu 1% din cifra de afaceri, şi trage un semnal de alarmă asupra riscului ieşirii de pe piaţă a unora dintre acestea.

În cadrul PNRR sunt menţionate modificări ale sistemului de impozitare a microîntreprinderilor astfel:

În Partea II. Componenta 8 – Reforma fiscală şi reforma sistemului de pensii, la punctul 17 Asistenţă tehnică pentru revizuirea cadrului fiscal, se enunţă cu titlu de exemplu „reducerea treptată a beneficiarilor sistemului special de impozitare pentru microîntreprinderi. La acest moment şi pe baza datelor existente intern, se estimează o diminuare graduală a numărului de contribuabili care beneficiază de acest regim fiscal, după cum urmeaza: scădere de 15% în primul an, scădere de 33% în anul 2, scăderea cu 33% în anul 3;”

Raportat la situaţia financiară a celor 490.000 de microîntreprinderi din România, care au înregistrat venituri la nivelul anului 2019, realizată de către Ziarul Financiar, acestea au o cifră de afaceri de 203,6 mld. lei. Aplicându-se 1% la veniturile obţinute de microîntreprinderi, rezultă că statul a încasat în medie 2,03 mld. lei, reprezentând 414 mil. euro la un curs de schimb de 4,9 lei. 

În condiţiile trecerii la impozitul pe profit de 16% conform celor menţionate în PNRR, este puţin probabil să existe încasări suplimentare la bugetul de stat, în practică veniturile încasate la bugetul de stat diminuandu-se cu sumele care nu vor mai fi plătite sub forma impozitului pe venit.

În acelaşi timp, introducerea impozitului de 16% pe profit, conduce la diminuarea sumelor aflate la dispoziţia antreprenorilor, ceea ce se transpune în lipsa de lichidităţi, creditare scazută, investiţii reduse, pierderea competitivităţii, dispariţia unor microîntreprinderi.

Având în vedere cele menţionate mai sus, atragem atenţia asupra următoarelor aspecte:

- Impozitul pe profit este o chestiune incertă deoarece în condiţiile actuale ale creşterilor de preţuri la energie, materie primă, materiale de construcţii, tot mai multe societăţi pot înregistra pierderi. În schimb, impozitarea veniturilor microîntreprinderilor este certă, uşor cuantificabilă şi mai puţin birocratică pentru acestea;

- Deşi se vorbea despre introducerea asa-numitei „taxe de solidaritate” aplicată multinaţionalelor, s-a ajuns în situaţia în care microîntreprinderile să plătească;

- Se încalcă dispoziţiile Codul Fiscal care dispun că orice modificare trebuie făcută cu cel puţin 6 luni înainte de intrarea în vigoare, modificarea regimului de impozitare a microîntreprinderilor se va face printr-un act normativ din decembrie 2021 cu aplicare de la 01 ianuarie 2022;

- Modificarea regimului de impozitare a microîntreprinderilor, în plină criză epidemiologică care a afectat mediul de afaceri şi la mai puţin de 6 ani, conduce la un mediu economic lipsit de stabilitate şi predictibilitate;

- Nu a fost efectuat Testul IMM care este obligatoriu potrivit Legii 346/2004 pentru toate proiectele de acte normative cu impact asupra IMM/urilor;

- În Raportul semestrial de ţară se menţionează că România are un grad scăzut de colectare a taxelor şi impozitelor la bugetul de stat şi se propune eficientizarea colectării acesta şi nu creşterea impozitării mediului economic.

Statul va taxa mai multe firme cu impozit pe profit de 16% în 2022, potrivit unui proiect al Ministerului Finanţelor care scade la jumătate plafonul pentru care se percepe impozit de cifra de afaceri de 1 %.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite