Mentalitatea păguboasă, o piatră de gâtul românilor. De ce nu reușim să facem orașe ca afară

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De ce Cehia, Polonia ori Estonia au avansat comparativ cu România?  Răspunsul este tot la noi. Mentalitatea păguboasă este o piatră de gâtul românilor. De ce nu reușim să facem orașe ca afară.

Felix Tătaru, la Adevărul Live despre schimbarea mentalității românilor Sursa foto Adevărul
Felix Tătaru, la Adevărul Live despre schimbarea mentalității românilor Sursa foto Adevărul

Cine suntem? Unde vrem sa ajungem? Cum ajungem acolo?Care este rolul acestor întrebări și de ce este urgent necesar să ni le adresăm noi, în România de la nivel individual până la cel de țară? Explicațiile sunt oferite în ediția Adevărul Live realizată și moderată de Antoaneta Banu, de Felix Tătaru, lider în comunicare și Președinte Institutul pentru Orașe Vizionare.

Un brand nu este logo, grafică, desing. Un brand  este despre cum te simti în acel loc

Competiția Destinația anului arată că și în România se poate ca o comunitate, o localitate, o regiune, un oraș să se dezvolte. De exemplu anul acesta, la categoria  city break marile câștigătoare au fost Iași, Târgoviște și Brașov, iar la categoria pe localități au fost desemnate Toplița, Dărmănești și Brezoi.

Acestea au arătat că pe baza unei viziuni pe care autoritatea locală a avut-o asupra comunității  a reușit să facă un brand de destinație.

Dar atunci când vorbim despre un brand, credem că totul se rezumă la un logo, un slogan și o grafică. Pe fond, un brand este despre cum te simți în acel loc. Cum te conectezi tu la starea din locul, orașul, țara respectivă,  o stare pe care cineva o simte sau o proiectează că ar putea să o simtă.

“Avem câteva excepții de orașe care au reușit să facă asta, unele intuitiv, altele programat. Altfel te uiți la realitatea din jurul tău. Și începi să vezi tot ceea ai mai bun, să te bucuri de viață. Când îți impui o direcție, asta te inspiră și îți vin ideile. Și așa coagulezi si comunitatea„ spune Felix Tătaru, expert în comunicare pentru Adevărul Live

Dar o mare problemă în societatea românească este mentalitatea noastră, consideră Felix Tătaru. Românii,  cultural nu știu  să colaboreze. Nu suntem educați pentru colaborare, iar această mentalitate  păguboasă ne ține pe loc și pentru a dezvolta spiritul comunitar este mult de muncă și de conștientizare.

Lipsa noastră de colaborare se vede nu doar în interiorul țării ci și în exterior, unde nu reușim să avem o prezență eficientă, deși avem multe de oferit, poate chiar mai multe, comparativ cu alte țări din jurul României.

“Am fost la Târgul de Turism de la Londra din noiembrie și mă uitam la câteva standuri din jurul României. Cât de frumoase erau acelea, pe o ofertă turistică mult mai slabă, comparativ cu a noastră. România are atât de multe de promovat, dar acele țări cu standurile așa frumoase se vede că și-au propus să ajungă undeva. Standul Bulgariei m-a umplut de invidie. Cum au putut ei să vină cu un așa stand bun? Eu știu și ce au bulgarii și ce avem noi. Ce au ei în plus, față de noi? Capacitatea de a colabora. Noi nu sutem învățați să colaborăm. Nu suntem educați de mici în societate și când ajungem să lucrăm în echipe suntem suspicioși. Dar, înainte de a ne promova la exterior trebuie să ne promovăm la interior. De exemplu, te duci într-un oraș. Ai viziat, ai văzut, l-ai cunoscut, dar nu te simți bine. De ce? Este vorba de capacitatea oamenilor de a fi gazde. Ori asta se educă. Și sunt primari în țară care încep să înțeleagă acest aspect” spune Felix Tătaru în Adevărul Live.

Destinații Vizionare este despre nevoia de profesioniști pentru a avea orașe vizionare și destinații

Pe 8 și 9 decembrie la Brașov, Institutul pentru Orașe Vizionare și competiția Destinația anului îi aduc împreună pe specialiștii în comunicare din România și din străinătate, într-un eveniment nou pentru noi, dar care are misiunea de a conștientiza autoritățile locale și pe cele centrale de urgența constituirii de organizații profesioniste pentru orașe și destinații vizonare. Conferința Destinații Vizionare 2022.

Impactul acestora este direct în economie, pentru că a avea o viziune pentru comunitatea ta, înseamnă  să oprești plecarea tinerilor, înseamnă investiții, înseamnă turism, înseamnă dezvoltare pe termen lung.

“România merită mult mai mult decât are acum. Însă,  avem nevoie de cei mai buni. Nu avem timp de pierdut. Avem nevoie să ne profesionalizăm și acesta a fost motivul, pentru care organizăm acest eveniment. Dacă nu colaborăm, dacă nu ne organizăm, nu putem face nimic. Aceste Organizații de Management de Destinații sunt esențiale pentru a reuși să facem ceva. Noi nu o să reeșim să le avem dacă nu ne dăm seama care este miza pe viitor. Scopul unui OMD este să integreze tot procesul acesta  turistic, public-privat„ spune Tătaru.

Lipsa de experiență și expertiză a noastră, în acest domeniu, i-a determinat pe organizatori să invite la conferință, în calitate de speakeri, profesioniști din alte țări care pot să ofere informație dar și inspirație. Chiar dacă în România avem câteva exemple de succes de orașe vizionare, dar ele sun puține.  

Felix Tătaru consideră că nu mai avem timp de pierdut și de greșit. A urma exemplele care au rezultate este cel mai eficient drum pentru noi. Expertul în comunicare spune că la conferință vine Robert Govers,  cel mai bun din lume, în place branding și destinații. Govers a fost chiar încântat și de  numele Institutului de Orașe Vizionare.

“El a fost inspirat inclusiv de numele institutului nostru, iar Robert vine la Brașov pentru a ne inspira în construcția unui brand de oraș care se adresează locuitorilor și nu are legatură cu logo și slogan și care  nu se face de cineva din birou“ spune Felix Tătaru la Adevărul Live.

Urmărește integral ediția Adevărul Live și află de la Felix Tătaru cum poate autoritatea locală să implice membrii comunității în dezvoltarea unei viziuni de viitor și cum  poți să participi la Conferința Destinații Vizionare 2022.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite