Felix Tătaru, expertul din spatele campaniei lui Traian Băsescu: primarii sunt aleși doar ca să peticească

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii să uită doar la ceea ce este de reparat, fără să se întrebe și cum pot evolua. Felix Tătaru, expertul din spatele campaniei lui Traian Băsescu, spune că primarii sunt aleși doar ca să peticească.

Felix Tătaru, expert în comunicare la Interviurile Adevărul Live Sursa foto Adevărul
Felix Tătaru, expert în comunicare la Interviurile Adevărul Live Sursa foto Adevărul

Românii ar putea să ducă o viață mai bună chiar și în criză, dacă ar face un efort de schimbare a mentalității. Invitat în ediția Adevărul Live realizată și moderată de
Antoaneta Banu, Felix Tătaru, expert în comunicare, arată ce este de făcut, mai ales atunci când românii își aleg primarii.

Suntem experți în reparat și peticit și nu avem o viziune de viitor

România trece prin grava hemoragie a plecărilor din țară pentru că oamenilor, mai ales tinerilor nu li se oferă o perspectivă pentru viitor, aici. Acest fenomen grav vine din lipsa de unei viziuni pe care o are societatea de la noi, de la nivel individual până la întreaga comunitatea.

Felix Tătaru spune că nimeni nu ne-a învățat în societatea românească exercițiul de a ne propune unde am vrea să ajungem și asta se vede cel mai bine din cum ne alegem primarii.

Expertul în comunicare spune că am ajuns să fim cei mai buni la reparat și peticit pentru că ne lăsăm copleșiți doar de  problemele de azi. Dar nu ne interesează să alegem un primar care să ofere o viziune, o perspectivă de dezvoltare pe termen lung pentru comunitatea, orașul, țara noastră.

„Noi luăm decizii, neștiind unde vrem să ajungem. Ne alegem primarii ca să ne rezolve problemele și primarul, cu bune intenții face sondaje, întreabă oamenii care sunt problemele, pe care doresc să le rezolve. El se străduiește, le rezolva, apoi vin următoarele alegeri și așa începe dezastrul nostru la nivel național. Din experiența mea de a lucra cu zeci de primari, îmi arată că primarul este covârșit de presiunea sistemică de a rezolva problema în curs. Dar apare întrebarea: cine conduce orașul? Este condus de nivelul problemelor? Dar există o minte limpede care să coordoneze tot ceea ce are mai bun orașul și care să arate direcția spre care să meargă acesta? Cum putem să ne împlinim noi înșine? Prin peticire? Doar prin rezolvarea problemelor? Sau ne uităm la ce avem și pe care să construim”, spune Felix Tătaru în Adevărul Live.

Expertul în comunicare arată că din păcate, noi încă avem mentalitatea de cum să reparăm, pentru că noi suntem foarte buni reparatori. Peticim și reparăm ceea ce ne covârșește în dezvoltarea unei ambiții. Și asta se aplică de la nivel de comună, oraș, județ, regiune și țară.

„Am avut un primar care mi-a spus că le-a făcut oamenilor și drumuri, școli, spitale. Și totuși,  oamenii pleacă din oraș. I-am răspuns simplu. Pentru că le-ai făcut tu, domnule primar. Treaba ta este să conduci și să implici comunitatea. Oamenii au nevoie de un proiect de viitor”  arată Tătaru, în interviurile Adevărul Live.

Institutul pentru Orașe Vizionare susține nevoia de conștientizare a comunităților pentru a dezvolta o viziune

Cele mai multe dintre țările din estul Europei au reușit să identifice și să dezvolte o viziune de viitor. Unul dintre cele mai bune exemple, este cel care vine din Estonia. În 2017, estonieni au trecut printr-un proces amplu care s-a finalizat cu un brand național despre care specialiștii spun că este o adevărată bijuterie.

Viziunea de țară a Estoniei s-a dovedit de o imensă eficiență în perioada de pandemie și lockdown. Digitalizarea sistemului, e-Estonia, votul electronic la alegeri, dar mai ales antrenarea elevilor și studenților cu mult înainte de 2020 în învățământul online a dus ca Estonia să fie cea mai puțin stresată țară în timpul stării de urgență din 2020.

Publicația Politico arată că pe o scara de 0-10, această țară a înregistrat cel mai scăzut grad de stres, de 3/10 comparativ cu Italia, Franța, Spania care au înregistrat un grad mare de stres, de 8/10.

„La nivel de comunitate, răspunsul la întrebarea unde ne dorim să fim, într-o perspectivă de cel puțin 15 ani, influențează tot ceea ce vrei să faci. A avea o viziune despre unde ne dorim să fim peste 15 ani este de fapt o ancoră pe care oamenii și-o trasează pentru viitor și asta îi motivează să își suflece mânecile și să muncească, împreună pentru a atinge și realiza proiectul de viitor” argumentează Felix Tătaru.

Așa a apărut și necesitatea organizației pe care Felix Tătaru a înființat-o. Institutul pentru Orașe Vizionare, un pionierat pentru România care susține nevoia de conștientizare a ceea ce înseamnă viziunea pentru comunitate.

„Noi nu oferim soluțiile,  pentru că am învățat că tot ceea ce vine din afara comunității riscă să nu fie relevant pentru cei de acolo. Noi suntem cei care coagulează, aduc împreună oamenii reprezentativi din comunitate. Se constituie un consiliu de brand, care nu are legătură cu logo sau slogan. Nu ne ocupăm cu asta. Dar facem un training cu acei oameni. Este un proces care durează  6-8 luni prin care noi îi stimulăm în a găsi răspunsurile la întrebarea: cine suntem? Îi determinăm să descopere o ambiție, pe măsura potențialului locului respectiv. Îi susținem să construiască  o viziune. Ceea ce facem noi se numește place branding. Este nou pentru societatea de la noi, dar este foarte important în construcția de destinație, care nu se referă la turism, ci la cine sunt, cum sunt, cum se simt oamenii dintr-o comunitatea și unde vor să ducă acel loc în viitor, în așa fel încât construind viziunea să ducă și la schimbarea în bine a vieții acelei comunități, oraș, regiune„ spune Felix Tătaru.

Institutul pentru Orașe Vizionare împreună cu competiția Destinația anului doresc să promoveze acest concept și organizează prima conferință eveniment din România.
Destinații Vizionare este despre de place branding, dedicată managementului și marketingului de destinații.

 Experți în comunicare din România și din străinătatea se reunesc la Brașov în zilele de 8,9 decembrie pentru a oferi know-how, insighturi valoroase și mai ales consiliere și studii de caz concrete audienței formată din primari, președinți de consilii județene, responsabili în comunicare și promovare din primării, consilii județene, manageri de destinație.

Invitatul special este Robert Govers, recunoscut la nivel global în reputația orașelor, regiunilor și țărilor,  cu expertiză vastă în consiliere pentru identitate, imagine, reputație și competitivitate economică.

Urmărește integral ediția Adevărul Live și află de la expertul în comunicare Felix Tătaru de ce este important să dezvoltăm cât mai rapid o viziune pentru viitor indiferent că vorbim de localități, regiuni, orașe din România.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite