Industria auto, transportul maritim ┼či construc┼úiile, printre sectoarele afectate de cre┼čterea rapid─â a pre┼úului certificatelor verzi

0
0
calcule calculator bani salariu pensie rate bancare datorie
Foto: Arhiv─â Adev─ârul

Sectoare ├«ntregi din economia rom├óneasc─â ar putea fi afectate de cre┼čterea pre┼úului certificatelor verzi, dar mai ales industria energetic─â bazat─â pe c─ârbune, industria auto, construc┼úiile ┼či transportul maritim, se arat─â ├«ntr-o analiz─â realizat─â de Claudiu Cazacu, Consulting Strategist ├«n cadrul XTB Rom├ónia.

Tendin┼úele ascendente ale pre┼úului, mai ales ├«n ultimii trei ani, au fost viguroase. ├Äntre 2012 ┼či 2017, pre┼úul nu a dep─â┼čit 9 euro, st├ónd ├«n mare parte ├«ntre 4 ┼či 7 euro/certificat, dar ├«n iulie 2019 atingea un v├órf de 30,75 euro (cota┼úii futures).┬á

De aici, o tendin┼ú─â descendent─â generat─â de ├«nchiderea economiilor a dus pre┼úul la un minim de 14,71 euro, ├«n martie anul trecut. Revenirea a fost, ├«n special ├«n ultimele ┼čase luni, rapid─â. Pre┼úul a atins pe 10 iunie 52,73 euro. Fa┼ú─â de anul anterior, cre┼čterea este de peste 135%, arat─â datele XTB, potrivit Economedia.

Potrivit analistului, aceast─â expansiune a fost sus┼úinut─â, ├«n primul r├ónd, de redeschiderea economiilor, care s-a produs mai devreme ┼či cu o vitez─â mai mare dec├ót se a┼čteptau pie┼úele.┬á

├Än al doilea r├ónd, reforma propus─â a sistemului european de certificate: ├«ntre altele, m─âsuri de limitare a ÔÇ×scurgerilor de carbonÔÇŁ prin care firme din UE delocalizeaz─â produc┼úia ├«n jurisdic┼úii (deseori emergente), unde regulile nu sunt la fel de stricte, pentru a produce mai ieftin, dar poten┼úial mai neprietenos cu mediul.┬á

Certificatele pentru emisii de carbon sunt văzute de Comisia Europeană ca un pilon esenţial pentru obiectivul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Scopul este de a atinge neutralitatea climatică în 2050 (sau mai devreme), un obiectiv ambiţios. 

Pia┼úa european─â este prima de acest fel, surs─â de inspira┼úie pentru alte regiuni, ┼či r─âm├óne cea mai mare din lume. Fiecare certificat permite emiterea unei tone de dioxid de carbon, sau echivalent pentru alte dou─â gaze cu efect de ser─â ┼či mai puternic.

ÔÇ×Impun├ónd un cost suplimentar poluatorilor, se sper─â ca logica economic─â s─â for┼úeze reorientarea spre alte procedee ┼či activit─â┼úi, mai prietenoase cu mediul. Pentru ca mecanismele s─â func┼úioneze, este necesar ca pre┼úul s─â fie suficient de ridicat ├«nc├ót s─â descurajeze, treptat, emisiile, f─âr─â a produce, totu┼či bulvers─âri economice prea dure pe termen scurtÔÇŁ, consider─â Claudiu Cazacu.

Un sondaj Refinitiv realizat ├«n luna mai ar─âta c─â majoritatea celor din domeniu (traderi sau firme din industrii reglementate) a┼čteapt─â pre┼úuri ├«n cre┼čtere fa┼ú─â de anii anteriori, la un nivel mediu pentru 2021 de 40 euro, ajung├ónd spre 80 euro la finele deceniului. Separat, observatorii au o plaj─â larg─â pentru estim─ârile de final de an.┬á

O perspectiv─â foarte optimist─â vorbe┼čte chiar de 110 euro (Berenberg). De┼či nivelul pare, ├«n opinia noastr─â, prea ridicat, nevoia de echilibrare, chiar ┼či la cota┼úiile prezente, nu este satisf─âcut─â. Pentru a atinge ┼úintele intermediare propuse pentru 2030 (-55% pentru emisiile de dioxid de carbon), CE vede necesar un pre┼ú de peste 60 euro/certificat.

├Än condi┼úiile curente, ┼či depinz├ónd de modul ├«n care vor fi schimbate reglement─ârile, scenariul de baz─â al XTB se centreaz─â pe un reper de 70 euro la sf├ór┼čitul acestui an.┬á┬á

Claudiu Cazacu ajunge la concluzia c─â: ÔÇ×Sectoare ├«ntregi din economia rom├óneasc─â ar fi afectate de cre┼čterea pre┼úului certificatelor, ├«n anii urm─âtori. ├Än structura actual─â, producerea energiei electrice cu hidrocarburi (mai ales c─ârbune, dar, ├«n timp, nu numai) este ├«n zona de mare vulnerabilitate.┬á

Odat─â cu reforma propus─â, riscurile pentru industria din ┼úar─â se extind asupra unor domenii ca industria auto, cu o pondere major─â ├«n exporturi ┼či ├«n valoarea ad─âugat─â generat─â ├«n ┼úar─â, construc┼úiile, unde nevoia de spa┼úii de calitate la un pre┼ú rezonabil ar putea fi ┼či mai dificil de acoperit, sau transportul maritim, cu poten┼úial de dezvoltareÔÇŁ.



Ultima or─â

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite