De ce fac probleme unii muncitori străini din HORECA. Ce mari greșeli fac agențiile de recrutare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cazul prezentat recent la TV, în care un patron de restaurante reclama igiena precară a muncitorilor străini pe care i-a angajat, a făcut mare vâlvă atât în societatea civilă, cât și în rândul angajatorilor și recrutorilor.

Muncitor asiatic la bucătăria unui restaurant
Unii angajatori reclamă igiena precară a muncitorilor străini din restaurante

După ce săptămâna trecută declarațiile făcute în spațiul public de patronul unui important lanț românesc de restaurante au stârnit un val de controverse, Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă vine în sprijinul antreprenorilor români cu o serie de recomandări menite să preîntâmpine situațiile de acest gen. Conform agențiilor de recrutare a personalului străin din cadrul patronatului, problema principală pornește de la procesul de recrutare de muncitori străini.

,,Patronul lanțului de restaurante a ajuns în acest context ca o consecință a unui proces defectuos de recrutare. Dacă această etapă de recrutare ar fi fost corect executată, cu siguranță dânsul nu ar fi ajuns în contextul acesta. În primul rând, agenția de recrutare trebuie să asigure condiții cât mai bune de evaluare a candidaților, care să îi permită să facă selecția în cunoștință de cauză. În al doilea rând, este esențială implicarea angajatorului. Sunt angajatori care consideră că doar agenția trebuie să se ocupe de selecția angajaților.”, declară Romulus Badea, vicepreședintele Patronatului Importatorilor de Forță de Muncă din România.

Agențiile de recrutare trebuie să ceară certificatul de absolvire a cursurilor de igienă

În esență, companiile experimentate din domeniul importului de personal străin sunt de părere că pentru o recrutare de succes este nevoie de mai mult decât de un CV. Alegerea unei agenții de recrutare cu un istoric demonstrat de succes și referințe concrete reprezintă primul pas în garantarea unei selecții eficiente a personalului străin. Concret, în cazul restaurantelor din România aflate în căutare de forță de muncă din Asia, pentru acoperirea locurilor de muncă vacante, problemele de acest gen pot fi evitate și prin solicitarea certificatului de absolvire a cursurilor de igienă, o practică frecventă, cu care agențiile experimentate sunt familiarizate.

,,Noi am selectat sute de muncitori pentru HoReCa. Sunt mulți care dețin un certificat de absolvire a cursului de igienă, în special când vorbim despre organizații mari și lanțuri de hoteluri sau restaurante. Efectuăm probe de muncă, în care de exemplu un ajutor de bucătar este urmărit pe întreg parcursul evoluției sale, din momentul în care se duce la postul de testare, unde se află un tocător, un cuțit și legume. Evaluăm fiecare mișcare, implicit felul în care muncitorul își aranjează lucrurile, dacă își pune șortul, poartă mănuși sau nu, dacă face curat după el atunci când pleacă și lasă postul pregătit pentru următorul candidat.”, recomandă Romulus Badea ca tehnică de evaluare eficientă a personalului străin de către agențiile abilitate.

Instructajul angajatorilor români

Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă recomandă de asemenea ca practică obligatorie instruirea angajatorilor români, de către agențiile de recrutare a personalului străin, asupra categoriei de personal compatibile cu cerințele jobului, fiecare țară având la rândul său muncitori performanți în doar anumite domenii de activitate.

,,Bazându-ne tot pe experiența noastră în domeniul HoReCa, perioada de instructaj de debut este foarte importantă atunci când se implementează soluția importului de forță de muncă din zona non-europeană. Recrutorul trebuie să prezinte angajatorului particularitățile spațio-culturale specifice naționalităților, în așa fel încât asimilarea noilor angajați să se facă în mod eficient.”, a completat Romulus Badea.

„Rapid și ieftin” nu este soluția viabilă

Dorința antreprenorilor români de a angaja rapid și ieftin forță de muncă străină generează la rândul său o mare parte dintre probleme, pentru că disponibilitatea și accesibilitatea acestui personal nu garantează sub nicio formă existența unui set de competențe care să asigure succesul procesului de recrutare.

,,Sunt mulți angajatori care se lovesc de exprimări de genul ,,am 20 de oameni pe care eu pot să ți-i aduc mâine”. Întrebarea de bază aici este legată de competențele acestor oameni, ce anume îi recomandă să lucreze la respectivul loc de muncă. De aici pornesc în principal problemele.”, este de părere Romulus Badea, vicepreședintele Patronatului Importatorilor de Forță de Muncă.

Implicarea angajatorului este formula cheie

În concluzie, recrutorii români de personal străin consideră că este nevoie de o mai bună înțelegere a rolului esențial pe care agențiile lor îl joacă în viitorul pieței muncii din România și deopotrivă de o implicare în egală măsură a angajatorilor, cei care ar trebui să decidă în ultimă instanță asupra oamenilor potriviți să facă parte din organizația lor.

,,Implicarea angajatorului este formula cheie. Angajatorul se așteaptă ca agenția de recrutare să facă multe lucruri, pentru că este plătită pentru asta. Agenția de recrutare este de fapt un consultant, care îi oferă cât mai multe informații și care îl ajută pe antreprenor să ia o decizie cât mai bună. Agenția de recrutare nu ar trebui să fie cea care ia decizia finală.”, concluzionează Romulus Badea.

Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă a fost înființat în anul 2020 și are drept scop dezvoltarea serviciilor de import de forță de muncă, precum și recunoașterea importanței reglementării acestui domeniu.

Problemele reclamate de un patron român de restaurante: Asiaticii nu se spală pe mâini

În urmă cu câteva zile, Cătălin Mahu, patronul lanțului românesc de restaurante La Mama, a declarat că nu mai vrea să angajeze lucrători asiatici, chiar dacă are mare nevoie de forță de muncă, iar compania sa vrea să se extindă, potrivit Profit.

Antreprenorul a spus că a ajuns la această concluzie după ce a constatat că angajații asiatici ”sunt un dezastru”, întrucât nu se spală pur și simplu pe mâini, iar pentru ei este ceva normal să trăiască între gândaci.

”Nu mai vreau să angajez asiatici. În primul rând, pentru că diferența civilizațională este enormă între noi și ei. Eu cred că am depășit momentul în care să trebuiască să învăț pe cineva să se spele pe mâini. Oamenii aceștia trebuie întâi învățați să se spele pe mâini. Sunt un dezastru.

Pentru ei, a trăi cu un gândac e parte din viața lor normală! I-am cazat pe acești oameni în locații scumpe doar pentru a fi sigur că nu există ploșnițe, gândaci - cu care ei nu au o treabă să trăiască, dar eu am. Și îmi dau seama că modul lor de a gândi este fundamental diferit de al nostru. În plus, nici nu sunt mai ieftini sau mai muncitori. Eu cred în forța de muncă românească”, a spus Cătălin Mahu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite