Ce „trucuri” folosesc supermarketurile pentru a vă determina să cumpărați mai mult decât vă trebuie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Când merg la cumpărături în supermarket, majoritatea românilor au în vedere un buget prestabilit, însă rareori pot să-l respecte respecte, din cauza unor „trucuri” folosite de retaileri.

O tănără ia un produs de pe raftului unui supermarket
De multe ori consumatorii se simt atrași de produsele de pe raft, deși nu au nevoie de ele

Un studiu realizat de FIELDSTAR și AHA Moments vine să aducă lumină asupra mecanismelor care ne influențează procesul de cumpărare.

Românii sunt în general foarte conștienți de diferențele de preț dintre produsele pe care le cumpără, când vorbim de aceeași categorie de produs. Mulți cumpărători știu chiar și ce magazin oferă cel mai mic preț la mărcile pe care ei le cumpără în mod uzual. Chiar dacă majorarea costului vieţii îi face pe consumatori mai conştienţi asupra cheltuielilor pe care le fac în supermarketuri și scumpirile din ultimii ani le-au micșorat coșul de cumpărături, o activare bine gândită (adică o interacțiune între marcă și consumator fie că vorbim de un stand special cu expunere de produse sau de o experiență pe care o realizăm în magazin: de la testarea de produse, la invitarea influencerilor în magazine în cadrul unor evenimente dedicate) îi poate determina să renunțe la marca cumpărată de obicei și să încerce alta nouă, sau să le încerce pe amândouă, cumpărând mai mult decât și-au propus inițial sau înlocuind unul din produsele de pe listă”, a declarat Ana-Maria Mica, Strategy & Innovation Director FIELDSTAR.

Pariul hypermarketurilor rămâne în continuare acela de a trece prin cât mai multe raioane consumatorul astfel încât, la final de vizită, coșul să fie cât mai plin. Modul în care sunt organizate magazinele moderne reprezintă de fapt, o mapare a nevoilor pe care noi le avem și o călătorie în care toate simțurile noastre ar trebui activate într-un timp foarte scurt. În supermarket, mintea consumatorilor începe să fie influențată de mediu de la itrare: în așa-numita „zona de decompresie”, creierul se adaptează la cumpărături. Urmează, total contra-intuitiv la prima vedere pentru publicul larg, zona cu fructe și legume. Ideal, ele ar trebui adăugate în coș la final de cumpărături, pentru că sunt fragile, ușor de strivit. Această plasare, rezultată tot din studii, este avantajoasă deoarece întâmpină consumatorul cu o imagine colorată, fresh. Totodată în drum spre ieșirea din supermarket, avem ocazia de a inchide călătoria de cumpărături cu o alegere sănătoasă care să balanseze alegerile făcute în prealabil.

Vârsta consumatorilor are un impact clar asupra alegerilor și fidelității lor

Gen Z are nevoie să testeze și să se informeze. Compusă din cei născuți între mijlocul anilor 1997 și mijlocul anilor 2005, în prezent (în 2024) Generația Z are, în general, între 19 și 27 de ani. Sunt cei mai puțin impresionați de materialele promoționale atractive, dar acceptă cu bucurie orice fel de sampling”, a declarat Ana-Maria Mica.

Generația Y (millenialii), născuți între 1981 și 1996, cu vârste între 28 și 43 de ani, răspunde cel mai bine la instant gratification (recompensarea imediată): sampling, premii pe loc, colectate în magazin, testare de produs.

Scumpirile din ultimii ani i-au făcut pe respondeții studiului din Gen X să fie mai calculați atunci când merg la magazin. E vorba despre persoanele născute aproximativ între începutul anilor 1969 și sfârșitul anilor 1980 (cei între 43 și 55 de ani în prezent), care, la prima vedere, încă au reflexul piețelor de altădată, în care mâncarea se lua pe încercate de la negustori: testarea produselor în magazin este de departe tipul de activare preferată de această categorie de vârstă. E oarecum explicabil, pentru că în materie de responsabilitate financiară, mulți membri ai generației X au fost martorii crizelor economice și au învățat importanța gestionării responsabile a finanțelor personale. Ei sunt mai precauți în ceea ce privește cheltuielile și economisirea.

Efectul unei activări pertinente este, în cele mai multe cazuri, că îi face pe oameni să cumpere atât marca cu care erau obișnuiți, cât și marca ce face obiectul activării sau în cazul ideal să renunțe la marca obișnuită și să o achiziționeze pe cea promovată” concluzionează Ana-Maria Mica. Iar o activare pertinentă este cea care stârnește emoție și reacție, sau care măcar lasă o amintire, fie ea o întrebare sau o imagine cu produsul, în mintea consumatorului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite