Ce s-a ales de maşinile lui Ceauşescu. De la cine a primit fostul dictator autoturismele şi la ce preţuri se vând acum - FOTO
0Autoturismele folosite de Nicolae Ceauşescu au fost vândute la licitaţii de statul român, iar o mare parte dintre maşinile rare deţinute de fostul lider comunist au ajuns la colecţionari din întreaga lume, după ce le-au achiziţionat cu sume generoase.
Nicolae Ceauşescu a fost posesorul mai multor maşini de colecţie fabricate în afara ţării, dar şi al unor autoturisme unicat realizate în România special pentru fostul lider comunist şi familia sa.
Majoritatea maşinilor pe care le-a utilizat Ceauşescu au fost primite cadou de la diverşi şefi de stat sau oameni influenţi din întreaga lume. Maşinile primite cadou din ţară au fost fabricate la ARO Câmpulung şi la uzina Dacia de la Piteşti, majoritatea construite special pentru şeful statului.
În spatele fiecărei maşini stă o mică istorie legată atât de modul în care automobilul a ajuns la Ceauşescu, cât şi de traseul pe care acestea le-au avut după 1989 şi mai ales după anii 2000, când majoritatea maşinilor au fost vândute la licitaţie.
În garajul familiei Ceauşescu au fost de-a lungul timpului în jur de 10 maşini, însă alte 10 – 12 autovehicule au fost utilizate în interes de serviciu. Printre mărcile care au poposit prin curtea lui Ceauşescu se numără Dacia, Aro, Buick, Mercedes, Citroen, Renault, Chrysler, Ford.
Veteranul Mercedes 600
Limuzina Mercedes 600 folosită de Nicolae Ceauşescu la începutul carierei sale în fruntea statului a poposit în Franţa, la Muzeul automobilelor prezidenţiale, amenajat în Castelul Montjalin din regiunea Burgundia, acolo unde se află şi autoturismele altor şefi de state.
Maşina era folosită de Nicolae Ceauşescu atunci când primea vizita anumitor şefi de stat. Mai multe fotografii de la începutul anilor ‘70 arată că în coloanele oficiale mai existau alte două Mercedesuri de lux.
Citiţi şi: Epoca de Aur a prieteniei româno-arabe: Câţi bani avea de recuperat Ceauşescu din Orientul Mijlociu
Cel utilizat de Ceauşescu a fost fabricat în 1968 şi era primul dintr-o serie de 10 maşini realizate special pentru şefii de stat, scria în Mediafax în 2010, citând bbc.co.uk. La sfârşitul anilor ‘70, limuzina era evaluată la 165.000 de mărci vest-germane (peste 70.000 de dolari la acea vreme).
Legenda spune că Ceauşescu şi-ar fi vândut Mercedesul 600 pentru a arăta că este susţinătorul industriei româneşti de automobile şi a început să folosească un Aro construit special pentru el la Câmpulung.
Mercedes 600 FOTO: HISTORIA
Aro 306, preferatul lui Ceauşescu
Maşinile din gama Aro folosite de Nicolae Ceauşescu nu aveau însă legătură cu autoturismul de teren construit în serie la uzina de la Câmpulung. Maşina a fost realizată în două versiuni: 304 şi 306. Prima versiune, Aro 304, a fost fabricată între 1977 şi 1978, iar cea de a doua, Aro 306, a ieşit de pe linia de producţie între 1985 şi 1986. Aceste modele au fost fabricate în doar şase exemplare.
Cert este că maşina era derivată din modelul de serie Aro 244, însă platforma pe care era dispusă caroseria era mai lungă şi mai lată. Din cauza acestei structuri, modelele 304 şi 306 nu aveau tracţiune integrală, ci doar pe roţile din spate.
Potrivit paginii de Facebook „Muzeul de maşini“, maşina avea dotări net superioare pentru acea vreme. Avea trapă electrică, aer condiţionat, scaune din piele, geamuri electrice şi scări automate la praguri. Pentru impresia estetică, aripile, pragurile şi masca maşinii erau cromate.
Aceste modele de la Aro erau utilizate de Nicolae Ceauşescu în deplasările din ţară şi în vizitele oficiale, dar şi atunci când primea diverşi şefi de stat.
Citeşte şi: Cum a vrut Ceauşescu să facă o centrală nucleară la Strejeşti, în judeţul Olt, cu tehnologie sovietică
După 1989, modelele 304 şi 306 au rămas în administrarea SPP, care le-a scos la vânzare în 2002. Potrivit Auto-bild.ro, unul dintre autoturismele Aro ale lui Ceauşescu a ajuns la omul de afaceri Ovidiu Tender, altul a fost achiziţionat de uzina Aro, dar pe care l-a vândut ulterior pentru că nu a avut bani să-l achite.
Un exemplar din modelul 304 a ajuns în Bulgaria şi este înmatriculat la Sofia. Un model 306, înmatriculat acum cu numărul B-01-PCR, era scos la licitaţie la începutul acestui an, iar preţul oferit de doritori depăşise 30.000 de euro. Vânzarea era intermediată de o persoană din Curtea de Argeş, care a precizat că proprietarul mai deţine două autoturisme ARO de colecţie.
ARO 306 FOTO: AUTOBILD.RO
Prima Dacie 1100
Obsedat de dezvoltarea unei industrii auto competitive, Nicolae Ceauşescu a pus mult accent pe maşinile autohtone. După contractul cu Renault de la finele anilor ‘60, România a ajuns să fabrice două modele de maşini de familie: Dacia 1100 şi apoi Dacia 1300.
La 20 august 1968, pe poarta uzinei Dacia din Piteşti ieşea prima maşină din modelul 1100. O zi mai târziu, Nicolae Ceauşescu a vizitat fabrica şi a fost urcat la volanul unei Dacii 1100. I s-a spus că este primul exemplar şi l-a primit cadou, însă în realitate era maşina cu numărul 75 de pe banda de producţie.
Maşina nu a fost utilizată prea mult de fostul lider comunist, iar la începutul anilor 2000, Regia Protocolului de Stat a scos la licitaţie autoturismul Dacia 1100, alături de alte modele de maşini care i-au aparţinut lui Ceauşescu. Din păcate, despre soarta acestei maşini nu mai sunt prea multe informaţii.
Maşina rară din Iran
În garajul lui Nicolae Ceauşescu a poposit şi o maşină la care acum se gândesc mulţi colecţionari. Este vorba de un Paykan Hillman-Hunter (Chrysler), cadou primit de Ceauşescu de la statul Iran. Era perioada în care în Iran se produceau sub licenţă autobuze Mercedes, iar iranienii erau interesaţi de piaţa românească.
După Revoluţie, maşina a ajuns tot în vistieria statului şi fost vândută la începutul anilor 2000. În 2014, însă, maşina a fost licitată din nou, prin casa Artmark, şi a fost cumpărată de un cuplu din Germania cu aproape 40.000 de euro. Acest model avea la bord doar 2.600 de kilometri.
Paykan Hilman Hunter (Chrysler) FOTO: Roberto Sălceanu
Un Buick cadou de la Nixon
O altă maşină de colecţie care l-a plimbat pe Nicolae Ceauşescu a fost un Buick Electra, pe care liderul comunist l-a primit cadou în 1976 de la fostul preşedinte american Richard Nixon. Maşina este fabricată în 1974 şi are un motor pe benzină de 7,4 litri. Evident, consumul era de peste 30 de litri la suta de kilometri.
Fotografiile de la sfârşitul anilor ‘70 îl arată pe Nicolae Ceauşescu în Buick alături de alţi şefi de stat invitaţi în România, dar şi alături de soţia sa Elena în timpul unor vizite de lucru în ţară. Într-o poză din 1978, alături de cuplul prezidenţial, în Buick, se afla şi Ion Iliescu.
Maşina a fost vândută iniţial de Regia Protocolului de Stat în 2004 şi a ajuns la un colecţionar din România. Mai târziu, în 2008, acesta a scos maşina la vânzare, la preţul de 40.000 de euro.
Buick Electra FOTO: EPA
Pasiune pentru „Tovarăşa“
O altă maşină care a marcat perioada în care a condus Ceauşescu destinele României a fost Dacia 2000. O maşină pe care fostul lider comunist o numea „Tovarăşa“. Avea însă „sânge“ franţuzesc. Maşina a intrat în fabricaţie în 1981. Deşi era asamblată la uzina de la Piteşti, piesele proveneau de la fabrica Renault din Franţa. Dacia 2000 a fost un autoturism destinat în exclusivitate elitei comuniste, el fiind utilizat atât de Nicolae Ceauşescu, cât şi de alţi lideri comunişti, dar în interes de serviciu. Practic, acest automobil care copia modelul Renault 20 nu a fost comercializat către populaţie, avea o producţie limitată şi era disponibil doar în culorile negru şi albastru închis.
Un exemplar al acestui model făcut special pentru Ceauşescu încă mai circulă. Avea dotări de top pentru anii ‘80. Cutie automată, geamuri electrice, aer condiţionat şi pilot automat cu comenzi pe volan. În cazul acestui model, nu se ştie câte exemplare au fost produse.
Dacia 2000 a lui Ceauşescu a ajuns la un colecţionar român, care a cumpărat maşina în urma unui anunţ de pe internet şi participă cu ea la evenimente cu maşini clasice.
Dacia 2000 FOTO: Dacia Clasic
Cadoul Elenei
Elena Ceauşescu a avut şi ea în proprietate o maşină. Un model special Citroen CX 2400. Maşina a fost primită cadou de soţia fostului lider comunist de la regele Juan Carlos al Spaniei, era neagră, blindată în jurul uşilor şi al motorului şi avea aer condiţionat şi geamuri electrice.
După 1989, maşina a rămast trei ani în Bucureşti, apoi a fost utilizată din 1993 până în 2001 de Comandamentul Naţional de Grăniceri. Apoi a ajuns la Poliţia de Frontieră Constanţa şi a fost utilizată un an. În 2005 a fost vândută la licitaţie, când avea deja la bord peste 200.000 de kilometri. Preţul de plecare era de 8.000 de lei, dar nu a oferit nimeni acest preţ. Maşina a fost cumpărată în 2006 de un poliţist din Târgovişte cu 4.000 de lei, iar în 2010 voia să o vândă cu 1.000 de euro. De atunci, nu se mai ştie ce soartă a avut Citroenul Elenei Ceauşescu.
Citroen CX 2400 FOTO: MOTORSTOWN.COM
Mercedesul 350 al lui Ceauşescu, de folos unui cămin pentru persoane cu handicap
Una dintre maşinile care au aparţinut familiei Ceauşescu este un Mercedes Benz 350 SL, cu două locuri, făcut la comandă specială în anul 1973 şi considerat automobilul de lux al bogaţilor lumii de la acea vreme. Limuzina a fost cumpărată, în 1999, de la statul român, de către un cetăţean rezident în Republica Moldova, cu aproximativ 35.000 de euro, iar acesta a revândut-o ulterior unui colecţionar britanic de maşini de epocă. În următorii ani, Mercedesul a mai trecut prin câteva mâini pentru a ajunge finalmente, ca donaţie, la Conor Hughes, un irlandez în vârstă de 50 de ani care activează în cadrul fundaţiei umanitare „Cross Cause“.
De fapt, Conor Hughes este cunoscut ca un mare prieten al României. A vizitat ţara noastră de mai multe ori şi, prin intermediul fundaţiei „Cross Cause“, a sprijinit în repetate rânduri o fundaţiei din judeţul Galaţi - „Bunul Samaritean“, din Nicoreşti - care este condusă de inimoasa familie britanico-română Claire Bignal Melinte şi Ionel Melinte.
Mercedes benz 350 SL, scos la licitaţie cu 30.000 de euro FOTO: COURTESY OF BONHAMS
„Este în întregime originală“
Conor Hughes a decis să scoată la vânzare, prin licitaţie, Mercedesul lui Nicolae Ceauşescu, iar banii obţinuţi să-i doneze „Bunului Samaritean“. Autoturismul se află în acest moment în Irlanda, iar Conor Hughes a postat pe internet fotografii cu acesta, cu certificatul de autenticitate, dar şi un filmuleţ în care prezintă pe scurt caracteristicile maşinii. „Acesta este un Mercedes 350 SL, din 1973. Are un istoric neobişnuit şi este în întregime originală, chiar până la cauciucuri. Starea maşinii este extraordinară, rulajul este de doar 17.000 de kilometri, nimic nu a fost înlocuit sau reparat, totul e original. Este în stare perfectă. Adevărata poveste este ironia situaţiei. Maşina i-a aparţinut lui Ceauşescu, iar banii din vânzarea maşinii vor ajunge înapoi în România“, spune Conor Hughes.
Licitaţia este programată pentu data de 17 martie, în Germania, la Stuttgart Mercedes Museum, preţul de pornire fiind de 30.000 de euro, iar cel estimat fiind de peste 50.000 de euro. Claire şi Ionel Melinte s-au declarat încântaţi de ideea lui Conor şi spun că banii le vor fi de un real folos în funcţionarea fundaţiei de care se ocupă. „Noi cheltuim lunar câteva mii de euro, iar donaţia asta va fi o bucurie foarte mare pentru noi“, spune Claire Bignal Melinte, preşedinta fundaţiei „Bunul Samaritean“. „Regimul lui Ceauşescu a fost unul abuziv faţă de copiii cu dizabilităţi din România. Tinerii cu handicap sever nu se încadrau în cerinţele regimului comunist. Tocmai de aceea, s-a luat decizia ca suma obţinută în urma licitaţiei să fie donată persoanelor cu dizabilităţi grave de la Nicoreşti, care au avut de suferit enorm din cauza lui Ceauşescu“, a completează Ionel Melinte, partenerul de viaţă şi de caritate al englezoaicei devenită moldoveancă. (Costel Crângan)