Ce putem face să nu pierdem banii europeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Diminuarea birocraţiei şi transparentizarea etapelor sunt două dintre soluţiile propuse de experţii Golden Mind & Spirit care au atras atenţia recent asupra riscului întreruperii şi chiar sistării finanţărilor europene dacă nu se îmbunătăţesc condiţiile de implementare, potrivit unui comunicat emis de Alianţa Confederaţiilor Patronale din România şi semnat de Dan Matei Agathon.

Comisia Europeană va emite în câteva zile o decizie de întrerupere a plăţilor pentru Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) din cauza unor deficienţe majore ale sistemului de mangement şi control. POSDRU reprezintă a doua axă ca mărime în România, riscul de sistare al fondurilor pe acest program putând priva România de 3,7 miliarde de euro.

Întreruperea plăţilor pentru POSDRU a venit să confirme concluziile experţilor Golden Mind & Spirit şi reprezintă un semnal foarte grav pentru România pentru că se poate ajunge la sistarea lor definitivă. Este momentul ca autorităţile de management să treacă de îndată la diminuarea birocraţiei accesării fondurilor europene dacă nu vrem să pierdem o sursă uriaşă de finanţare nerambursabilă.

Modelul Poloniei de absorbţie al fondurilor europene, al unei autorităţi unice sub umbrela căreia activează toate programele operaţionale, ar trebui să fie luat în serios în România pentru că reprezintă un succes la nivelul Uniunii Europene.

De aceea, experţii Golden Mind & Spirit propun centralizarea tuturor instituţiilor care se ocupă de absorbţia fondurilor europene la Ministerul Afacerilor Europene pentru a obţine corelarea, simplificarea şi unificarea metodologiilor de implementare.

De asemenea, experţii recomandă termene fixe şi rapide în lansarea apelurilor, dar şi în evaluarea proiectelor depuse şi, ulterior, în răspunsurile oferite solicitanţilor pe perioada implementări. Astfel, ar trebui respectat cu stricteţe termenul de 30 de zile pentru evaluare, rambursare şi răspunsurile la notificările beneficiarilor, termen care în prezent nu este respectat.

Recomandări generale

Experţii Golden Mind & Spirit au analizat principalele cauze ale blocării fondurilor europene şi propun următoarele recomandări:

-Respectarea calendarului lansărilor de cereri de proiecte

-Respectarea principiului publicării spre consultare publică a ghidurilor solicitantului pe  o perioadă de 30 de zile

-Anunţarea apelurilor şi publicarea ghidului solicitantului în formă finală cu cel puţin 30 de zile înainte de lansarea lor propriu-zisă

-Reducerea dimensiunii apelurilor de proiecte, concomitent cu creşterea frecvenţei lansărilor (mai multe depuneri în decursul unui an, cu o predictibilitate mai mare, după modelul PNDR), pentru evitarea blocajelor, precum şi pentru păstrarea unei relevanţe mai mari a problemelor adresate de proiecte. De exemplu, pe POSDRU, pentru 2011, s-a lansat un singur apel accesibil tuturor categoriilor de beneficiari pentru DMI 6.1, pe teme de economie socială. Nici până în prezent, evaluarea pentru acest apel nu a fost finalizată, deşi a trecut un an de la închiderea sesiunii de depunere (ianuarie 2011).

-Reflectarea sumelor de bani rămase disponibile prin rezilierea de contracte de finanţare şi a economiilor în urma licitaţiilor publice.

-Publicarea periodică a stadiului proiectelor majore aflate în implementare (cu accent pe proiectele mari de infrastructură POS TRANSPORT, POS MEDIU) şi evidenţierea problemelor şi întârzierilor în gestionarea proiectelor, precum şi a soluţiilor adoptate.

-Eficientizarea acţiunilor de tip helpdesk, prin creşterea relevanţei informaţiilor furnizate de funcţionari

-Evitarea modificărilor unilaterale a condiţiilor contractuale, inclusiv cele de ordin financiar, din partea Autorităţilor de Management şi cu aplicabilitate pentru proiectele aflate deja în implementare.

-Reducerea termenelor de validare a cererilor de rambursare: complementaritate între o abordare proactivă (sprijin pentru beneficiari în întocmirea cererilor de rambursare, o legislaţie mai clară în ceea ce priveşte categoria de cheltuieli eligibile/ neeligibile, programarea mai riguroasă a necesităţilor de plată, simplificarea modului de raportare financiară) şi o abordare reactivă (măsuri de control/ audit mai eficiente, care să elimine întârzierea verificărilor cererilor de plată, descentralizarea unor atribuţii de verificare şi control şi preluarea lor de către organismele intermediare).

-Creşterea capacităţii de programare, implementare şi monitorizare a autorităţilor de management prin utilizarea eficientă a fondurilor destinate asistenţei tehnice (selectarea unor organisme/ companii cu portofolii şi rezultate atestate în sprijinirea autorităţilor care gestionează fonduri europene). Accentul ar trebui pus pe activităţile cheie pentru absorbţie (evaluare proiecte, contractare, verificare cereri de prefinanţare/rambursare, monitorizare).

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite