Care este diferența dintre telemuncă și work from home? Cum apar cele două în legislație
0Telemunca și munca de acasă (work from home) au devenit din ce în ce mai răspândite în piața muncii din ultimii ani, însă mulți dintre noi le confundă, neștiind care sunt diferențele de reglementare.

Deși cele două par a fi același lucru și sunt similare în înțelegere, mai ales că mulți lucrează de acasă în regim de telemuncă, de fapt, legislația prevede că există diferențe.
Ce este telemunca
Conform legii nr.81/2018, telemunca este formă de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și a comunicațiilor.
Aceeași lege oferă și titlul de telesalariat celor care își desfășoară muncă în regim de telemuncă.
Important de menționat este că legea prevede și că trecerea la regimul de telemuncă se poate realiza doar cu acordul ambelor părți implicate – angajat și angajator – iar schimbarea trebuie menționată oficial în actele de muncă, în unul din următoarele moduri:
- prin act adițional la contractul de muncă deja existent
- printr-un nou contract individual de muncă, dacă cel anterior a expirat
În cazul regimului de telemuncă, programul de lucru se stabilește de comun acord de către angajat și angajator. Angajatorul are dreptul de a monitoriza și verifica activitatea angajatului, în conformitate cu prevederile contractului de muncă individual sau colectiv.
Ce este munca la domiciliu
În contextul pandemiei și după, și munca la domiciliu a devenit mai des întâlnită ca oricând. Această este reglementată prin Capitolul 9 din legea nr. 53/2003, unde sunt menționate următoarele:
- sunt considerați salariați cu muncă la domiciliu acei salariați care îndeplinesc, la domiciliul lor, atibutiile specifice funcției pe care o dețin
- în vederea îndeplinirii sarcinilor de serviciu ce le revin, salariații își stabilesc singuri programul de lucru
- angajatorul este în drept să verifice activitatea salariatului în condițiile stabilite prin contractul indiivdual de muncă
Pe lângă acestea, legea evidențiază și că în contractul de muncă trebuie precizat expres că angajatul lucrează la domiciliu și că angajatorul este obligat să asigure transportul la domiciliul angajatului a materiilor prime necesare desfășurării muncii, dacă este cazul.
Telemunca vs. muncă la domiciliu. Principalele diferențe
Diferențele dintre telemuncă și munca la domiciliu se pot împărți în mai multe categorii, după cum urmează:
1. Locul desfășurării activității
Telemunca înseamnă că angajatul poate munci de oriunde (nu doar de la domiciliu), în timp ce muncă la domiciliu înseamnă strict muncă de acasă.
2. Utilizarea tehnologiei
Când vorbim de telemuncă, legea menționează că această se desfășoară prin intermediul tehnologiei informației și comunicațiilor, fapt nemenâionat în cazul muncii la domiciliu, unde se amintește, însă, de materii prime sau materiale de care salariatul la domiciliu ar putea avea nevoie. Angajatorul este obligat să asigure transportul lor la domiciliul angajatului, în acest caz.
3. Programul de lucru
Legea spune că angajații încadrați ca muncind la domiciliu își decid singuri programul de lucru, în timp ce, în cazul telemuncii, este prevăzut că programul se stabilește de comun acord cu angajatorul.
4. Domeniul de activitate
În cazul telemuncii, specificul este dat de procesarea, transformarea, manipularea și difuzarea informațiilor (analiști, programatori, informaticieni, etc.), pe când munca la domiciliu presupune o activitate ce poate fi desfășurată de o sferă mai largă de angajați (spre exemplu, contabili, economiști, ingineri, croitori, strungari, etc.)
5. Perioada de desfășurare a activității
În timp ce munca la domiciliu are caracter permanent, telemunca se efectuează doar pentru o anumită perioadă (cel puțin o zi pe lună, dar perioada poate fi prelungită, cu acordul ambelor părți). Prin O.U.G. nr. 36/2021 s-a eliminat condiția anterioara ca activitatea sa se desfășoare în regim de telemuncă ”cel puțin o zi pe lună”. În prezent, legea nu mai precizează câte zile pe lună munca trebuie să se desfașoare la distanță, ceea ce poate crea anumite dificultăți practice. Esențial este ca acest mod de prestare a activității să nu aibă caracter accidental, întamplător, ci salariatul sa presteze în mod constant cel puțin o parte din activitate de la distanță. Nu este însă impusă condiția ca întreaga activitate să fie desfășurată în acest sistem, și nici ca majoritatea zilelor lucrătoare muncă să fie prestata la distanță.
6. Legile care le reglementează pe fiecare
Cele două tipuri de muncă la distanță de birou sunt reglementate de legi diferite – telemunca prin Legea nr. 81/2018, iar munca la domiciliu prin Legea nr. 53/2003. Aceste legi au prevederi diferite.
Ce spune legislația despre fiecare din ele
Legislația din România reglementează ambele tipuri de muncă care nu se desfășoară la birou sau sediul angajatorului.
Telemunca
Telemunca este reglementată de Legea nr. 81/2018. Acestea prevede următoarele, printre specificațiile legale:
Termenii contractului
În cazul activității de telemuncă, contractul individual de muncă conține următoarele:
a) precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă;
b) perioada și/sau zilele în care telesalariatul își desfășoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator;
c) locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, convenite de părți;
d) programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului și modalitatea concretă de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidențiere a orelor de muncă prestate de telesalariat;
f) responsabilitățile părților convenite în funcție de locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, inclusiv responsabilitățile din domeniul securității și sănătății în muncă în conformitate cu prevederile art. 7 și 8;
g) obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la locul desfășurării activității de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz;
h) obligația angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozițiile din reglementările legale, din contractul colectiv de muncă aplicabil și/sau regulamentul intern, în materia protecției datelor cu caracter personal, precum și obligația telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i) măsurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul să nu fie izolat de restul angajaților și care asigură acestuia posibilitatea de a se întâlni cu colegii în mod regulat;
j) condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă.
Drepturile telesalariatului
(1) Telesalariatul beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne și contractele colective de muncă aplicabile salariaților care au locul de muncă la sediul sau domiciliul angajatorului.
(2) Prin contractele colective de muncă aplicabile și/sau prin contractele individuale de muncă și regulamentele interne se pot stabili și alte condiții specifice privind telemunca în conformitate cu Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și cu Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Obligațiile telesalariatului
(1) Telesalariatul trebuie să își desfășoare activitatea, în conformitate cu pregătirea și instruirea sa, precum și cu instrucțiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională nici propria persoană, nici alte persoane care pot fi afectate de acțiunile sau omisiunile sale în timpul procesului de muncă.
(2) În mod deosebit, în scopul realizării obiectivelor prevăzute la alin. (1), telesalariatul are următoarele obligații:
a) să informeze angajatorul cu privire la echipamentele de muncă utilizate și la condițiile existente la locurile desfășurării activității de telemuncă și să îi permită acestuia accesul, în măsura în care este posibil, în vederea stabilirii și realizării măsurilor de securitate și sănătate în muncă, necesare conform clauzelor din contractul individual de muncă, ori în vederea cercetării evenimentelor;
b) să nu schimbe condițiile de securitate și sănătate în muncă de la locurile în care desfășoară activitatea de telemuncă;
c) să utilizeze numai echipamente de muncă care nu prezintă pericol pentru securitatea și sănătatea sa;
d) să își desfășoare activitatea cu respectarea dispozițiilor privind obligațiile lucrătorilor, așa cum sunt ele prevăzute în Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare, precum și în conformitate cu clauzele contractului individual de muncă;
e) să respecte regulile specifice și restricțiile stabilite de către angajator cu privire la rețele de internet folosite sau cu privire la folosirea echipamentului pus la dispoziție.
Drepturile angajatorului
(1) Pentru aplicarea și verificarea condițiilor de muncă ale telesalariatului, reprezentanții organizațiilor sindicale la nivel de unitate ori reprezentanții salariaților au acces la locurile de desfășurare a activității de telemuncă, în condițiile stipulate în contractul colectiv de muncă sau contractul individual de muncă ori regulamentul intern, după caz.
(2) Pentru verificarea aplicării și respectării cerințelor legale din domeniul securității și sănătății în muncă și al relațiilor de muncă, reprezentanții autorităților competente au acces la locurile de desfășurare a activității de telemuncă, în condițiile stipulate în Legea nr. 108/1999 pentru înființarea și organizarea Inspecției Muncii, republicată, cu modificările ulterioare.
(3) În cazul în care locul de desfășurare a activității telesalariatului este la domiciliul acestuia, accesul prevăzut la alin. (1) și (2) se acordă doar în urma notificării în avans a telesalariatului și sub rezerva consimțământului acestuia.
Obligațiile angajatorului
Angajatorul are următoarele obligații specifice privind securitatea și sănătatea în muncă a telesalariatului:
a) să asigure mijloacele aferente tehnologiei informației și comunicațiilor și/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii, cu excepția cazului în care părțile convin altfel;
b) să instaleze, să verifice și să întrețină echipamentul de muncă necesar, cu excepția cazului în care părțile convin altfel;
c) să asigure condiții pentru ca telesalariatul să primească o instruire suficientă și adecvată în domeniul securității și sănătății în muncă, în special sub formă de informații și instrucțiuni de lucru, specifice locului de desfășurare a activității de telemuncă și utilizării echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la schimbarea locului de desfășurare a activității de telemuncă, la introducerea unui nou echipament de muncă, la introducerea oricărei noi proceduri de lucru.
Munca de la domiciliu
Aceasta este reglementată de Capitolul 9 din Legea nr. 53/ 2003. Acesta prevede următoarele reglementări:
Articolul 105
(1) Sunt consideraţi salariaţi cu munca la domiciliu acei salariaţi care îndeplinesc, la domiciliul lor, atribuţiile specifice funcţiei pe care o deţin.
(2) În vederea îndeplinirii sarcinilor de serviciu ce le revin, salariaţii cu munca la domiciliu îşi stabilesc singuri programul de lucru.
(3) Angajatorul este în drept să verifice activitatea salariatului cu munca la domiciliu, în condiţiile stabilite prin contractul individual de muncă.
Articolul 106
Contractul individual de muncă la domiciliu se încheie numai în forma scrisă şi conţine, în afară elementelor prevăzute la art. 17 alin. (2), următoarele:
a) precizarea expresă ca salariatul lucrează la domiciliu;
b) programul în cadrul căruia angajatorul este în drept sa controleze activitatea salariatului sau şi modalitatea concretă de realizare a controlului;
c) obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează.
Articolul 107
(1) Salariatul cu munca la domiciliu se bucură de toate drepturile recunoscute prin lege şi prin contractele colective de muncă aplicabile salariaţilor al căror loc de muncă este la sediul angajatorului.
(2) Prin contractele colective de muncă se pot stabili şi alte condiţii specifice privind munca la domiciliu.
Ambele tipuri de muncă nu indică modificări în drepturile salariale ale angajatului. Salariul ar trebui să fie același, indiferent de locul unde lucrează salariatul (la birou, în regim de telemuncă sau la domiciliu).
Care este varianta mai avantajoasă pentru angajat
Ambele tipuri de muncă care nu se desfășoară la birou, au avantaje pentru angajați și angajatori, potrivit BestJobs. Desigur, prezintă și dezavantaje – o comunicare deficitară cu echipa, colegii, managerii, mai puțin control asupra angajaților, un proces de integrare a angajaților noi mai dificil. Hai să ne concentrăm pe beneficii! Acestea sunt următoarele:
Avantajele telemuncii pentru salariat
Deși munca în regim de telemuncă a devenit mult mai cunoscută într-un context pe care nimeni nu și l-a dorit, cel al pandemiei, această implică unele beneficii pentru angajați:
- economie de timp – angajatul care lucrează în regim de telemuncă alege de unde să lucreze – de la domiciliu, dintr-o cafenea, dintr-un spațiu de coworking etc. – eliminând timpul îndelungat petrecut zilnic în trafic;
- timp pentru familie: unii angajați care au copii, preferă munca în regim de telemuncă, pentru a se ocupa mai bine de aceștia;
- nivel mai ridicat de eficiență și productivitate – în lipsa unei atmosfere dinamice și a factorilor care pot disturbă angajații (de exemplu, conversațiile dintre colegi care sunt, uneori, zgomotoase), puterea de concentrare este mai mare, astfel că nivelul de productivitate crește
- diversificarea spațiului de lucru în funcție de nevoi – dacă, înainte, mersul zilnic la birou devenise rutinier pentru mulți dintre angajați, telemunca face posibilă schimbarea zilnică a spațiului de lucru, fapt care poate contribui la menținerea unei energii pozitive pe toată durata săptămânii. Astfel, angajatul nu mai este obligat să-și părăsească locuința pentru serviciu atunci când plouă torențial, de exemplu, dar poate să muncească de la o terasă într-o zi însorită.
Avantajele muncii la domiciliu pentru angajat
Munca la domiciliu prezintă câteva avantaje importante pentru angajați, unele dintre ele asemănătoare cu cele ale telemuncii:
- economie de timp și bani, deoarece nu mai este necesară deplasarea la locul de muncă și poți lucra în haine care te fac să te simți confortabil;
- nivel ridicat de confort, deoarece angajatul are mai mult control asupra mediului de lucru;
- nivel de productivitate mai ridicat, în absența factorilor de distragere, cum ar fi zgomotul de fundal din birou și cerințele colegilor;
- diversitatea domeniilor: deși multe joburi din prezent sunt dependente de tehnologie, poți lucra de la domiciliu și în domenii care nu țin de utilizarea computerului și a tehnologiei. De exemplu, poți fi maseur, manichiuristă, pictor, meditator, bucătar, bonă, asistent social.
Ambele tipuri de muncă la distanță de birou prezintă numeroase avantaje și beneficii pentru salariați, așa că poți alege în funcție de specificul meseriei tale și în funcție de nevoile tale.
Pentru angajații white collar, care lucrează la calculator, munca în regim de telemuncă prezintă mai multe avantaje decât cea de la domiciliu, reglementările fiind mai cuprinzătoare. Totuși, aceasta aduce și un grad mai mare de responsabilitate, deoarece un telesariat trebuie să-ți respecte programul prevăzut în contractul de muncă și să răspundă solicitărilor angajatorului în fiecare moment în care este nevoie de el, din timpul programului normal de lucru.
Avantaje fiscale telemuncă pentru angajator
Telemunca implică și câteva avantaje fiscale importante. Conform legii 227/2015, angajații care își desfășoară activitatea în regim de telemuncă pot primi de la angajator un ajutor financiar lunar, în limita a 400 de lei, pentru acoperirea cheltuielilor cu încălzirea, consumul de apă și curent electric, abonamentul la internet, achiziția echipamentului de birou (birou, scaun, suport laptop etc.).
Trebuie știute următoarele lucruri despre acest tip de ajutor:
- se poate acorda doar angajaților care lucrează în regim de telemuncă potrivit legii (adică în contractul individual de muncă sau în actul adițional la acesta este prevăzut că munca se desfășoară în regim de telemuncă);
- angajatorii nu sunt oligați să ofere aceste sprijin; dacă îl oferă, suma acordată, modul și criteriile de acordare trebuie clar prevăzute în Regulamentul Intern, în contractul de muncă sau în actul adițional;
- angajatului nu i se vor cere documente justificative;
- sumele primite de angajat nu vor fi impozitate (nu li se aplică impozitul pe venit), iar pentru angajator ele sunt cheltuieli deductibile;
- sumele oferite în acest scop nu trebuie comunicate în Revisal.