Un sfert dintre români se plâng de relaţia cu banca lor

Un sfert dintre
români se plâng de relaţia cu banca lor

Doar 58% dintre români au un cont bancar, iar un sfert dintre aceştia se plâng de relaţia pe care o au cu băncile sau cu IFN-urile (instituţii financiare non-bancare), conform unui studiu realizat de Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) şi platforma FinZoom.

Ştiri pe aceeaşi temă

Conform sondajului FinZoom.ro, problemele care îi stresează pe români în relaţia cu băncile de la care au carduri, credite, conturi sau alte produse financiare, tin de comisioane şi condinţii contractuale. Astfel, aproape 40% dintre cei chestionaţi sunt deranjaţi de comisioanele băncilor, pe care le consideră exagerat de mari, iar o treime consideră condiţiile contractuale ale băncilor ca fiind dezavantajoase.

Se adaugă birocraţia (volumul documentaţiei cerute de bănci) pe care 11% dintre cei chestionaţi îl consideră un element de nemulţumire în relaţia cu banca, timpul mare de aşteptare (10%) şi atitudinea deficitară a personalului bancar (8%).

Dintre cei care au în derulare un credit bancar, 15% au declarat că au dificultăţi la plata ratelor, iar peste jumătate dintre aceştia, invocă schimbarea situaţiei economice generale şi schimbarea situaţiei familiale ca fiind principalele cauze care au dus la întârzierea achitării ratelor.

Datele adunate de Centrala Riscului de Credit şi FinZoom arată că în România sunt circa două milioane de credite cu o valoare mai mare de 20.000 de lei şi aproape trei milioane de carduri de credit.

Studiul CSALB arată că produsele cele mai folosite sunt cardurile de debit (28%), cardurile de credit (23%) şi conturile curente (21%). Credite bancare sau către IFN deţin doar 13% dintre respondenţi.

Numărul cererilor de soluţionare creşte

 

Centrul de Soluţionare a Litigiilor (CSL), înfiinţată ca urmare a unei Directive europene, care intermediază gratuit negocierea dintre consumatori şi bancă sau IFN-uri, este tot mai utilizată de clienţii bancari. În primele şase luni ale anului, CSALB a primit 1.053 de cereri de soluţionare, aproape dublu faţă de numărul înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Numărul consumatorilor care s-au împăcat cu băncile sau IFN-urile în primul semestru se ridică la 287, cu 52% mai mult decât în primele saşe luni din 2018.

„Rezultatele CSALB pe primul semestru ne arată că apetitul băncilor spre conciliere este mutl mai mare decât cel al IFN-urilor. Dintre cele 348 de dosare de conciliere constituite după acceptarea cererilor de căte comercianţi, doar cinci dosare s-au format în relaţie cu un IFN”, spune Alexandru Păunescu, membru în Colegiul de Coordonare al CSALB.

Concilierea sau arbitrajul prin CSALB

 

  • În cazul în care aveţi o nemulţumire în legătură cu banca sau cu IFN-ul cu care lucraţi, primul lucru care trebuie făcut este să completezi o cerere de Conciliere sau Arbitraj. CSALB analizează cererea şi dacă este conformă informează banca în cauză. Dacă banca acceeptă concilierea, CSALB desemnează aleatoriu un conciliator sau un arbitru. Cererea poate fi depusă inclusiv online la www.csalb.ro.
  • Conciliatorul analizează situaţia şi poartă discuţii şi negocieri cu ambele părţi, după care propune o soluţie pe care părţile o pot accepta sau refuza în 15 zile. Odată acceptată, soluţia devine titlu executoriu.
  • În cazul arbitrajului, arbitrul sau arbitrii desemnaţi analizează situaţia şi negociază cu ambele părţi, după care impun o soluţie care constituie titlu executoriu şi este oligatorie pentru părţi. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările