Aici sunt banii dumneavoastră: Conpet şi Oil Terminal încă mai deţin compania de proiect pentru oleoductul Constanţa-Trieste, care generează costuri degeaba

0
0

Răzvan Nicolescu, ministrul delegat pentru Energie, a cerut companiei Conpet să lichideze compania de proiect pentru oleoductul Constanţa-Trieste, care este înregistrată la Londra, şi care generează costuri financiare atât pentru Oil Terminal, operatorul terminalului marin de la Constanţa.

„Una dintre priorităţile Departamentului pentru Energie este, de asemenea, eficientizarea performanţelor companiilor de stat din portofoliu. De aceea, cred că este momentul să constatăm că Proiectul Constanţa - Trieste nu mai are nicio şansă de reuşită, deşi este o idee interesantă. În consecinţă, trebuie să lichidăm compania de proiect, cu sediul la Londra, care generează costuri financiare anuale, atât pentru Conpet, cât şi pentru Oil Terminal. Drept urmare, vom începe demersurile legale necesare pentru lichidarea rapidă a acestei companii“, a mai spus ministrul delegat pentru Energie.

Oleoductul Constanţa-Trieste urma să traverseze ţara noastră, Serbia, Croaţia şi puţin din Italia. Despre proiect s-a tot vorbit timp de zece ani, dar în ultimii ani discuţiile au rămas în impas, mai ales după criza financiară din 2009-2011. Anul trecut a clacat şi proiectul gazoductului Nabucco, care a suferit de aceleaşi metehne ca şi oleoductul Constanţa-Trieste, respectiv lipsa investitorilor, lipsa finanţatorilor şi lipsa de materie primă care să fie transportată pe conductă.

Studiul de fezabilitate pentru conductă, efectuat în 2005 de un consortiu coordonat de către Hill International, prezenta trei posibile variante de capacitate de transport pentru aceasta, respectiv de 40, 60 sau 90 milioane de tone/an.

Costurile pentru modernizarea şi mărirea capacitatii terminalului Constanta erau apreciate la 206 milioane de dolari pentru varianta de 40 milioane tone/an, 263 de milioane dolari pentru 60 milioane tone/an şi 395 milioane dolari pentru 90 milioane tone/an.

Costurile totale pentru construcţia conductei de petrol au fost estimate la 2,27 miliarde dolari pentru 40 milioane tone/an, la 2,81 miliarde dolari pentru 60 milioane tone/an şi 4,26 miliarde dolari pentru capacitatea de 90 milioane tone/an. 

Lungimea totală ar fi urmat să fie 1.360 kilometri, din care 649 de kilometri pe teritoriul României, 208 kilometri prin Serbia, 423 de kilometri prin Croaţia, 29 de kilometri prin Slovenia şi 10 kilometri prin Italia.

Avertisment pentru licitaţia de servicii de transport

Concomitent, ministrul delegat pentru Energie, Răzvan Nicolescu, a cerut companiei o „foarte mare atenţie“ la achiziţii, mai ales la licitaţia pentru serviciile de transport. „Conpet este o societate cu o situaţie financiară bună. Îmi doresc însă să fie mai ambiţioasă în privinţa investiţiilor realizate şi a elaborării unor planuri sustenabile de dezvoltare. Nu doresc să intervin în niciun fel în managementul companiilor de stat din portofoliul Departamentului, tocmai de aceea, am rugat administraţia Conpet să dea dovadă de foarte mare atenţie în organizarea riguroasă a proceselor de achiziţii, inclusiv în ceea ce priveşte licitaţia privind serviciile de transport, proces ce ar urma să fie finalizat în perioada imediat următoare”, a afirmat Nicolescu.

Anterior, Nicolescu a cerut schimbarea a trei directori de la Conpet, din cauza neregulilor la licitaţia privind serviciile de transport. El a afirmat ulterior, la Adevărul Live, că vrea să sesizeze organele statului în privinţa licitaţiilor suspecte de la Conpet.

Managementul companiei are printre priorităţi reducerea cheltuielilor de exploatare cu cel puţin 1,5% pe an, în perioada 2014-2017, valorificarea unor active neproductive, precum şi mărirea profitului operaţional cu 3% pe an în intervalul menţionat. De asemenea, conducerea companiei se va concentra, în perioada 2014 – 2017, şi pe mărirea productivităţii muncii, calculată ca raport între cifra anuală de afaceri şi numărul de salariaţi.

Mai puteţi citi:

[<a href="//storify.com/phradamon666/conpet-and-oil-terminal" target="_blank">View the story "conpet & oil terminal" on Storify</a>]

Economie


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri