EXCLUSIV Gruia Stoica, proprietarul GFR: „Am avut deja discuţii cu Consiliul Concurenţei pentru că ne preocupă cât se poate de serios avizul Bruxelles-ului“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Grup Feroviar Român (GFR), compania care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, a avut discuţii preliminare cu Consiliul Concurenţei privind acordul din punct de vedere concurenţial asupra tranzacţiei şi este preocupată „serios“ de avizul Bruxelles-ului privind preluarea, a declarat pentru „Adevărul“ Gruia Stoica, proprietarul GFR.

„Am avut deja discuţii preliminare cu Consiliul Concurenţei pentru că ne preocupă cât se poate de serios avizul Bruxelles-ului privind tranzacţia. Am avut două adrese pe care le-am înaintat: una înainte de privatizare, la iniţiativa noastră, şi alta în timpul procedurii de privatizare. Conform acestor comunicări informale, nu ne aşteptam să apară probleme insurmontabile“, a spus Gruia Stoica.

Omul de afaceri a adăugat că va face toţi paşii necesari pentru a obţine avizul din punct de vedere concurenţial şi că va trimite Consiliului Concurenţei o notificare imediat după semnarea contractului.   

După semnarea contractului de preluare a CFR Marfă, GFR va trebui să trimită la Consiliul Concurenţei o notificare care include o serie de documente privind activitatea celor două companii, dar şi despre piaţa pe care activează. Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a declarat recent că astfel de notoficări se trimit, de regulă, după semnarea contractului, dar că legislaţia dă posibilitatea să poată fi trimisă şi înainte. 

Legislaţia nu prevede un termen privind transmiterea notificării, însă în lipsa aprobării autorităţii de concurenţă cumpărătorul nu poate realiza efectiv preluarea controlului.

„Am discutat cu reprezentanţii Comisiei Europene, care aşteaptă să vadă notificarea. După dimensiunea companiilor nu ar fi o tranzacţie de competenţa CE, însă după cevom primi notificarea vom discuta dacă preiau ei cazul sau ni-l lasă nouă“, a declarat recent Chiriţoiu.

GFR a fost declarat la 20 iunie câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

Gruia spune că Grampet-GFR are în continuare discuţii serioase cu instituţii financiare din top 5 mondial pentru obţinerea finanţării în vederea preluării CFR Marfă, discuţii pe care le-a demarat încă de la începutul privatizării şi în cadrul cărora a primit acorduri de principiu.

„Noi am spus încă de la bun început că avem banii necesari prin care putem să atragem diferenţa de bani până la 202 milioane de euro“, a spus Gruia Stoica.

„Din păcate, campaniile de discreditare a GFR-Grampet lansate în spatiul public ne-au obligat să pierdem timp reparând tot felul de percepţii greşite. Acest timp putea fi mai bine folosit pentru finalizarea mai rapidă a discuţiilor, pentru a ne putea concentra cu toţii pe eficientizarea CFR Marfă“, a adăugat Gruia Stoica.

El a declarat recent că Grampet-GFR este ţinta unui atac coordonat din partea unei grupări de interese economice şi mediatice care urmăreşte să decredibilizeze grupul şi să „deraieze“ privatizarea CFR Marfă.

Grupul de companii Grampet-GFR va participa la privatizarea Train OSE, operatorul de transport feroviar de marfă din Grecia. La privatizarea Train OSE vor mai participa, printre alţii, un consorţiu format din Căile Ferate Ruse (RZD) şi Societatea Căilor Ferate din Franţa (SNCF), dar şi COSCO (China Ocean Shipping Company), cel mai mare furnizor de servicii de logistică şi shipping din China, se arată într-un comunicat Grampet.

„Invitaţia pe care am primit-o să participăm la privatizarea Train OSE sper că mai lămureşte o dată soliditatea şi bonitatea noastră ca agent economic“, a declarat Gruia Stoica.

De asemenea, grupul controlat de Gruia Stoica a participat şi la privatizarea transportatorilor feroviar de marfă din Bulgaria şi Croaţia. În Bulgaria, procesul a fost suspendat de Guvernul de la Sofia, GFR ajungând în stadiul de depunere a ofertei, iar în Croaţia a câştigat licitaţia. Finanţarea pentru preluarea transportatorului din Croaţia va fi contractată de la EximBank. 

„Participăm atât la privatizarea din Croaţia, cât şi la cea din Bulgaria, şi am fost recent invitaţi să participăm şi în Grecia. În Croaţia, am câştigat şi negociem acum etapele manageriale efective ale preluării şi rentabilizării companiei. Nu avem niciun fel de problemă privind finanţarea – ba chiar în finanţare suntem sprijiniţi de Eximbank, instituţia statului român care are căderea să evalueze capacitatea financiară şi managerială a companiilor româneşti capabile să iasa în afara graniţelor şi să le susţină şi care astfel ne-a confirmat solvabilitatea“, a spus Gruia. 

„Rolul politicienilor este să ducă lupte politice“

Preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta au o dispută privind privatizarea companiei, Băsescu cerând ca Ponta să îşi asume responsabilitatea privatizării, iar primul-ministru solicitând avizul CSAT.

CSAT s-a întrunit vineri pentru a discuta despre privatizarea CFR Marfă, dar nu a luat nicio decizie cu privire la trecerea companiei naţionale în proprietatea GFR.

Guvernul a aprobat contractul cu GFR, în 24 iulie, susţinând însă că tranzacţia trebuie aprobată de CSAT. Preşedinţia a comunicat că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitaţiei.

Potrivit Executivului, neformularea unei poziţii a CSAT în cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat şi restructurarea companiei.

Preşedintele Traian Băsescu a declarat luni că Guvernul ar trebui să desfăşoare toate demersurile pentru a nu bloca privatizarea CFR Marfă, respectiv să publice în Monitorul Oficial hotărârea de Guvern privind compania feroviară şi să nu pună statul în situaţia de a plăti despăgubiri.

„Noi am evitat în mod intenţionat să ne pronunţăm în această perioadă în legătură cu schimburile de replici politice, pentru că noi înţelegem rolul nostru, în calitate de cea mai mare multinaţională cu capital 100% românesc, ca fiind acela de a genera locuri de muncă şi plusvaloare pentru societatea românească, în timp ce rolul politicienilor este să ducă lupte politice, prin declaraţii şi poziţii politice“, a comentat omul de afaceri disputa dintre preşedinte şi premier în cazul CFR Marfă.


Vă recomandăm: 

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Cine este Gruia Stoica, câştigătorul CFR Marfă. De la afacerist în satul de romi Toflea la vânzător de dălţi şi operator feroviar. Acum, „regele vagoanelor“. Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.

Cum a rămas Gruia Stoica singur în cursa pentru CFR Marfă. GFR află joi dacă a câştigat licitaţia pentre preluarea transportatorului feroviar de stat. Joi urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă. Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, este singura care a depus oferta de preluare, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost eliminaţi în faza de precalificare.

Gruia Stoica, GFR: „Avem suma minimă de 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă, din fonduri proprii şi bancare“. Grup Feroviar Român deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat Gruia Stoica, proprietarul companiei.

EXCLUSIV Transferoviar s-a retras din cursa pentru CFR Marfă pentru că nu a obţinut de la Raiffeisen Bank garanţia de 10 milioane de euro solicitată. Asocierea formată din firma Transferoviar, deţinută de Călin Mitică, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare.

Cum trebuie să arate investitorul strategic pe care îl caută statul. Ca să-i evite pe cei care taie fabricile României la fier vechi şi le transformă în malluri, autorităţile au introdus în criteriile de privatizare sintagma „investitor strategic“. „Adevărul“ vă prezintă caracteristicile obligatorii ale acestuia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite