Ce se întâmplă cu banii turiştilor în cazul în care agenţia de turism intră în insolvenţă sau faliment

Ce se întâmplă cu banii turiştilor în cazul în care agenţia de turism intră în insolvenţă sau faliment

Din 2009 până în prezent, în România au intrat în insolvenţă sau în faliment circa 50 de agenţii de turism, iar numărul păgubiţilor este de circa 1.000

România este obligată să creeze un fond de garantare în turism până la 1 ianuarie 2018, din care vor fi despăgubiţi turiştii în cazul în care o agenţie de turism intră în insolvenţă sau în faliment, în condiţiile în care plafonul actual de despăgubire, de 50.000 de dolari pe agenţie, este considerat mult prea prea mic, a declarat marţi Alin Burcea, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

„Agentiile sunt asigurate la 50.000 de dolari, un nivel aproape jenant. Cu suma asta, banii turiştilor sunt în aer. Lucrăm cu mai multe instituţii, ne îndreptăm către formula unui fond mutual de garantare, finanţat de agenţii, fiecare în funcţie de cifra de afaceri, pentru a transpune directivele europene“, a spus Burcea, potrivit News.ro. 
 
Directiva Uniunii Europene 2015/2.302 din 25 noiembrie 2015, privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, protejează clienţii în cazul insolvenţei agenţiei de turism. Astfel, România, ca stat membru, trebuie să transpună în legislaţia naţională prevederile acestei directive cel târziu până la 1 ianuarie 2018 şi să aplice efectiv noua legislaţie cel târziu de la 1 iulie 2018.
 
Din 2009 până în prezent, în România au intrat în insolvenţă sau în faliment circa 50 de agenţii de turism, iar numărul păgubiţilor este de circa 1.000. La o sumă medie plătită de 1.000 de euro, reiese o sumă totală de circa un milion de euro, bani pierduţi de clienţi care nu au mai putut să-i recupereze, potrivit datelor prezentate de şeful ANAT, arată News.ro.
 
Potrivit directivelor europene în vigoare, banii clienţilor ar trebui să fie garantaţi integral în aceste cazuri. Un prim pas ar fi creşterea semnificativă a valorii sumei pentru care o agenţie este asigurată, până la 500.000 sau un milion de euro. Fondul de garantare, care va fi creat în acest an, nu se aplică retroactiv, pentru clienţii care au pierdut banii anterior, ci doar de la data intrării în vigoare.
 
La rândul său, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a arătat că turiştii români care au plătit mai mult decât ar fi fost normal pentru servicii turistice vor fi despăgubiţi în cazul în care turoperatorii vor fi găsiţi vinovaţi de practici anti-concurenţiale în urma investigaţiei care are loc în această perioadă.
 
Consiliul Concurenţei a declanşat, la începutul anului, o investigaţie pe piaţa serviciilor de turism, supectând o înţelegere între marii turoperatori pentru limitarea discounturilor oferite agenţiilor revânzătoare. Agenţiile anchetate sunt Paralela 45, Paravion, Eximtur, Mareea, Christian Tour, Perfect Tour, HappyTour, Eurolines, Klever Travel, Europabus, Danubius Travel şi Amarino. Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii la sediile şi punctele de lucru ale acestora. 
 
„Investigaţia a demarat la începutul anului şi ar putea fi finalizată în acest an. Dacă vom găsi vinovaţi, inclusiv clienţii ar putea fi despăgubiţi dacă au plătit prea mult pentru servicii“, a spus Chiriţoiu, potrivit News.ro.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările