Aceasta fiindcă „subiectul, luat din povestiri italieneşti, s-a răstălmăcit într-o intrigă de haz”. Şi tot Haig Acterian observa că „Mult zgomot pentru nimic are toate defectele lucrării anterioare şi toate calităţile celor viitoare”.

În bună, în foarte bună măsură, prima parte a aserţiunii cercetătorului român, cea referitoare la relaţia de ordin calitativ dintre piesa scrisă între 1598 şi 1599 şi scrierile shakespeariene viitoare, se potriveşte spectacolului regizat de Alexander Hausvater la Teatrul Clasic „Ioan Slavici”. Nefiind profet, nu mă pot pronunţa asupra aplicabilităţii celei de-a doua părţii a frazei scrise de Haig în creaţiile viitoare ale directorului de scenă.

Aşa după cum ne puteam aştepta, Alexander Hausvater şi-a construit propriul scenariu dramatic după piesa lui Shakespeare. A tăiat replici, a renunţat la o seamă de personaje secundare, le-a modificat unora numele, iar altora substanţa , a rezumat şi condensat acţiunea. Nu întotdeauna foarte atent la coerenţa şi inteligibilitatea poveştii astfel încât, cel puţin în prima parte a spectacolului, acţiunea e greu de urmărit şi, în mod evident, nu tocmai limpede. Nici relaţiile dintre cupluri nu sunt chiar din cale afară de lămurite. Reparaţiile intervin în a doua parte, sunt serioase, temeinice şi salvatoare, aşa încât chiar şi spectatorul „inocent”, nepregătit, care a venit la spectacol fără a cunoaşte piesa dinainte îşi poate recompune acţiunea şi sensul ei. Până şi tema spectacolului devine clară. Aceasta fiind aceea a responsabilităţii fiecăruia dintre faţă de cuvintele rostite şi faptele făptuite.

John (Bogdan Costea) a răspândit minciuni referitoare la cinstea lui Hero (Cecilia Lucanu-Donat) cu ajutorul unor răspândaci plătiţi (Ionel Bulbuc şi Sorin Calotă). L-a rănit şi l-a determinat să renunţe la căsătorie pe Claudio (Andrei Elek) dar şi pe Pedro (Ovidiu Ghiniţă) şi pe Leonata (Dorina Darie-Peter). Nici personajele din jurul lor nu rămân imuni, vorbesc, amplifică şi abia apoi se înţelepţesc (Mariana Tofan, Roxana Sabău-Nica, Carmen Butariu), înţelepţirea fiind facilitată de Biserică (Angela Petrean-Varjasi) şi de Poliţie, chiar aşa nătângă cum ne  e arătată ea (Oltea Blaga plus două marionete de lemn). Există însă şi un alt fel de cuvinte, cele care maschează dragostea adevărată. Le auzim rostite de Benedick (Zoltan Lovas) şi de Beatrice (Carmen Bogdan –Vlaga) şi parcă-parcă anunţă marivaudage-ul din secolul al XVIII lea francez.

Din câte mi-am putut da seama, nu cuvintele îl interesează pe Alexander Hausvater. Şi, din câte se pare, nici Shakespeare nu îl interesează prea tare. Ceea ce nu e chiar foarte bine.  Nu vorbele şi nu Shakespeare contează în primul rând în spectacolul de la Arad, ci muzica. Impresia e că aceasta, altminteri frumoasă (compusă ca de obicei de Yves Chambelain), a fost creată mai întâi şi abia apoi i-a fost căutat textul teatral cât mai potrivit.

Muzica e tare, scaldă, acoperă, inundă totul, drept pentru care, tot ca de obicei, actorii sunt îndemnaţi, dacă nu cumva chiar siliţi, să îşi strige replicile. Acestora le sunt adăugate energie, mişcare, dans, fizicaţie, non verbal (coregrafia şi mişcarea scenică: Maura Cosma), o atmosferă parţial cabaretistică (dansează cât dansează Oana Kun şi Cosmin Blaga), inserţii filmice.  Adaosul acesta devine atât de consistent încât aproape că îl sufocă pe marele Will. Chiar dacă actorii s-au străduit să îl salveze. E evident că efortul lor a fost consistent, dar că pentru moment, preocupaţi de execuţia tehnică, nu au mai avut timp şi pentru emoţie.  

Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad- MULT ZGOMOT DESPRE NIMIC de William Shakespeare; Traducerea: Lucia Verona; Regia: Alexander Hausvater; Scenografia: Dobre Kóthay Judit; Costume: Carmencita Brojboiu; Muzica: Yves Chambelain; Coregrafia şi mişcarea scenică: Maura Cosma; Light design: Lucian Moga; Cu: Ovidiu Ghiniţă, Bogdan Costea, Zoltan Lovas, Andrei Elek, Ionel Bulbuc, Sorin Calotă, Dorina Darie-Peter, Mariana Tofan, Carmen Vlaga-Bogdan; Cecilia Lucanu-Donat; Roxana Sabău-Nica; Oltea Blaga, Angela Petrean-Varjasi, Cosmin Blaga, Oana Kun; Data premierei: 14 noiembrie 2015