VIDEO Interviurile FNT. Regizorul Victor Ioan Frunză: „Eu nu am făcut compromisuri în cariera mea”

Interviurile FNT: Regizorul Victor Ioan Frunză: „Eu nu am făcut compromisuri în cariera mea” 

Adevărul Live vă propune o întâlnire cu regizorul Victor Ioan Frunză, în seria de Interviuri FNT. În cadrul Festivalului Naţional de Teatru va participa cu spectacolul "Tartuffe sau impostorul", o excelentă montare care va avea două reprezentaţii, pe 27 şi 28 octombrie, la Teatrul Metropolis.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Autorii clasici sunt pereni”, spune Victor Ioan Frunză. „Iar treaba regizorului nu este nicidecum să îi scuture de praf, aşa cum se susţine acum în critica din România”.

O poveste despre obsesie, spusă în versuri. Spectacolul "Tartuffe sau impostorul" se va juca pe 27 şi 28 octombrie, la Teatrul Metropolis, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Victor Ioan Frunză a vorbit în studioul Adevărul Live despre textul lui Moliere, care, în varianta de la Teatrul Metropolis, este jucat fără actul final, cel în care avem de-a face cu un happy-end. Directorul de scenă a ales să păstreze adevăratul final al lui Moliere, nu pe cel impus de cenzură. Căci artiştii, atunci, ca şi acum, au fost nevoiţi să facă întotdeauna compromisuri.

Cât de mult compromis trebuie să facem în teatru sau în viaţă?, se întreabă regizorul.

„Eu nu am făcut compromisuri în cariera mea. Depinde ce-ţi doreşti de la cariera ta. Eu când mă uit înapoi îmi dau seama că am în spate o operă...”

.„Impostura există dintotdeauna, nu e legată de un anumit fenomen al societăţii”, susţine Victor Ioan Frunză. Nu e vorba doar de acum şi aici.

Vorbind despre trupa fără nume pe car a creat-o şi alături de care lucrează de cinci ani, artistul a ţinut să spună că la una dintre audiţii au venit peste 900 de actori, „mult peste numărul celor care se prezintă la Gala Hop, spre exmplu”, a ţinut el să precizeze. Întrebat ce anume caută la un actor, Victor Ioan Frunză a ţinut să spună în primul rând că acest grup nu este unul închis şi apoi că, pe lângă valoarea profesională, contează foarte mult... dedicaţia.

„Vreau să fac observaţia că nu e un grup închis, că în fiecare an adăugăm doi-trei oameni. Acum patru ani m-am gândit la un program-pilot şi care vizează restaurarea valorilor de breaslă în mişcarea teatrală din România. Or, una din aceste valori consta tocmai în lucrul constant cu o trupă. O trupă care, aşa cum spuneam, nu e închisă. Noi suntem asociaţi numai pe baza valorilor pe care le împărtăşim, nu ne leagă nimic altceva, niciun fel de contracte”, a explicat artistul, în studioul Adevărul Live, amintind numele unor actori importanţi cu care lucrează şi alături de care a creat spectacole importante: George Costin, Sorin Miron, Nicoleta Hâncu, Adrian Nicolae...

Nu se poate face teatru de valoare fără bani

„Pe actori nu premiile îi fac remarcabali”, ci oprea lor a ţinut să mai spună Victor Ioan Frunză. „Nu cred în artiştii cu coroniţă. Nu mă interesează premiile. Eu am încercat să confecţionez actori dincolo de cultura oficială. „De vreo patru-cinci ani, mă ocup îndeaproape şi de formarea unor actori. Şi actorii mari se formează pe texte mari. Ei nu se formează pe imitaţii de niciun fel. E important ca un actor, când se uită în urmă, să vadă că are o operă”, a mai explicat el.

„Impactul teatrului în comunitate este cel mai important şi nimeni nu conştentizează asta. E  important în sensul în care locurile unde se face teatru sunt întotdeauna mai sigure pentru democraţie, pentru că teatrul pune în circulaţie teme extrem de importante. Teatrul este un instrument prin care putem să ne afirmăm o identitate în masificatul bloc european.

Întrebat dacă se poate face teatru de valoare fără bani, Victor Ioan Frunză a răspuns răspicat că „Nu!” şi că, pe de altă parte, teatrul este o necesitate, iar afirmaţii de genul „cu banii tăiaţi de la cultură se pot plăti nu ştiu câte pensii” sunt păguboase şi lipsite de adevăr.

De asemenea, regizorul a spus că una dintre cele mai mari imposturi din teatrul românesc se bazează pe ierarhiile false alimentate de premiile existente în sistem şi că important nu este ca teatrul să se „sincronizeze” cu ceea ce se întâmplă în afară, „după cum afirmă unii apostoli teatrali ai momentului”, ci să aibă legătură şi să reflecte în primul rând o anumită comunitate. Ceea ce, de altfel, se întâmplă şi în cazul lui „Tartuffe sau Impostorul”, care e este o oglindă a acestei societăţi.

„Veniţi la Teatrul Metropolis să vedeţi varianta necenzurată a unui text cenzurat!”, a încheiat Victor Ioan Frunză discuţia din studioul Adevărul Live.

În spectacolul de la Metropolis, o familie fericită se destramă atunci când tatăl (Orgon) uită că are o datorie faţă de cei care îl iubesc şi se dedică în schimb cu pasiune oarbă lui Tartuffe, un bigot care pretinde ca vorbeşte în numele Divinităţii. Este totodată o poveste despre instinct, despre nedreptate şi inegalitate, animată de caractere puternice, într-o cheie de joc neaşteptată şi proaspătă ce aminteşte de actoria de film.

Distribuţia:

(In ordinea autorului.)

ADELA MĂRCULESCU (Doamna Pernelle, mama lui Orgon), SORIN MIRON (Orgon, soţul lui Elmire), NICOLETA HÂNCU (Elmire, soţia lui Orgon), ADRIAN NICOLAE (Damis, fiul lui Orgon), IRINA BUCESCU (Marianne, fiica lui Orgon), LUCIAN RUS/ ANDREI HUŢULEAC (Valère, iubitul lui Marianne), GEORGE COSTIN (Tartuffe, bigot ipocrit), MĂDĂLIN BRADEA (Laurent, valetul lui Tartuffe), ELENA GHIMPEŢEANU (Flipote, fată în casă)

Decorul şi costumele: ADRIANA GRAND
Direcţia de scenă: VICTOR IOAN FRUNZĂ

   

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: